Elbilene har to oppdrag. Det åpenbare er å ta ned de lokale utslippene, slik at spesielt større byer får en renere luft som selvsagt gir helsemessige gevinster.
Det andre er at elbilene skal være snillere mot naturen og bane vei for bærekraft, og her sliter de litt mer. Å lage store batteripakker fører både til utslipp og bruk av sjeldne materialer, og ingen av disse delene er særlig bærekraftig. Her er sirkulær et stikkord, for eksempel å benytte tidligere utvinnet materialer.
Det vet også importøren, Nissan Nordic, som sammen med Nissan Automotive Europe nå baner vei for en ny verdikjede for batteriene. Det sammen med partner Stena Recycling.
Disse har ekspertise innen resirkulering og gjenbruk, og med Nissans erfaring innen elbilteknologi er dermed grunnlaget for en sirkulær forretningsmodell som maksimerer verdien av brukte batterier på plass.
Nissan sier de går en litt annen vei enn det som er normalt når råmaterialer hentes ut fra batteriet, og at Stena Recycling har en mer bærekraftig tilnærming. Her skal hvert batteri nøye diagnostiseres ved anlegget på Ausenfjellet utenfor Oslo, og dermed kan man avgjøre hvilke deler som kan gjenbrukes og hvilke som kan gjenvinnes.
Dette skal sikre at en betydelig andel av batterienes komponenter får nytt liv – enten som komponenter i batterier som trenger service og reparasjon eller i energilagringssystemer i ytterligere nye 10-15 år, melder Nissan.
Avtalen skal gi Stena Recycling en tilgang til en jevn strøm av brukte batterier, noe som ifølge Nissan er avgjørende i et marked der konkurransen om ressursene øker.
- Elbilene med solid nordisk framgang
- Stellantis skal lage el-varebiler for Iveco
- Porsche tok pressen til Mehamn(!)