Ladehybriden DS 4 har fått norske priser

Nye DS 4 har vokst i størrelse, men er fortsatt en ganske kompakt bil. Og nå er de norske prisene klare.


Tilbake i 2011 kunne Citroën presentere en helt ny modell, nemlig DS4. Den var en slags søster til C4 Coupé-modellen, og ble umiddelbart hyllet for sitt design. Den var en perfekt modell for det som Citroën planla.

De som har levd noen år husker muligens Citroën DS, en bil som raskt fikk kallenavnet Padda her i Norge. Dette flaket av en bil lansert i 1955 ble raskt en legende grunnet sine aerodynamiske linjer, innovative teknologi og ikke minst sitt hydrauliske fjæringssystem.

Citroën DS4 skulle sammen med lillesøster Citroën DS3 hylle dette, og var hakket mer eksklusiv enn C3 og C4.

Planen var at Citroën skulle skille ut DS som et premium-merke, og det skjedde da også i 2015.

Da kom også DS 4 i en oppgradert utgave under det nye merket, som også kunne by på en Crossback-versjon av modellen.

I fjor kunne DS vise fram en ny generasjon av DS 4, som opprinnelig skulle vært på plass i Norge på senhøsten.

Det skjedde ikke, men nå nærmer den seg så mye at de norske prisene for den ladbare hybriden DS 4 E-Tense er klare.

‒ Vi ser fram til å lansere en ny DS i det norske markedet, sier Ole Stefan Nedenes, merkesjef for DS hos Bertel O. Steen.

‒ DS 4 blir et godt tilskudd for merket, og er et svært spennende, luksuriøst og ikke minst velutstyrt alternativ i denne klassen. DS 4 vil skape nye kjøreopplevelser for de som krever noe både ekstra og annerledes.

Bilen kommer i tre versjoner, DS 4, DS 4 Performance Line og DS 4 Cross, hvor Performance har fokus på det sportslige og Cross på det litt mer røffe.

Drivverket består av en turbomotor med 180 hk og elmotor med 110 hk, og total systemeffekt er på 225 hk.

Batteriet er på 12,4 kWh, og den elektriske rekkevidden er oppgitt til 55 kilometer.

DS 4 er også utstyrt med lykter som kombinerer Active og Matrix, hvor førstnevnte tilpasser seg etter vær og førerforholdene samt farten, mens Matrix åpner for å alltid ha fjernlys aktivert uten å blende andre kjøretøy​.

Den kommer også med DS IRIS infotainment-system, har trådløst Apple CarPlay og Android Auto, og byr selvsagt på arven etter Padda ‒ en fjæringskomfort kalt Scan Suspension som justerer fjæringen individuelt ved å lese underlaget foran bilen.

Nye DS 4 kan også by på en lang rekke med utstyr, som for eksempel seter med både ventilasjon og massasje.

Så hva med prisen?

Jo, den starter på 440.000 kroner, så får vi se om det er godt nok til å lokke norske kjøpere.

For i disse elbil-tider vil det være en tøff kamp for andre typer biler, selv en som bærer arven av legendariske Padda inn i framtiden.

Her er bilder av DS 4 E-Tense:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter