Porsche Design feirer 50 år med stil

Kan man feire bedre? En splitter ny spesialutgave av 911, og en restaurert 50 år gammel legende.


Åtte år etter at Porsche hadde lansert det som skulle bli en legendarisk bil, 911, fant mannen bak den spesielle formen, Ferdinand Alexander Porsche (F.A. Porsche), ut at det var på tide å ta designet hakket videre.

Ferdinand Alexander (1935-2012) var den eldste sønnen til Ferry Porsche, og utdannet seg til designer. Han gikk rett fra skolen og til jobb i Porsche, hvor han sto bak karosseri-linjene til et stort og viktig prosjekt på slutten av 1950-tallet.

Bilen het 901 og ble vist fram i 1963, og ble deretter kjent som ikonet 911 da den var på plass året etter.  

I 1972 var det på tide å utvide horisonten. Så designeren med kallenavnet Butzi utviklet sammen med broen Hans-Peter en designstudie som kunne ta Porsches prinsipper ut over bilens grenser.

I dag er Porsche Design et internasjonalt anerkjent livsstilmerke som lager produkter for en rekke kjente merker, som Siemens, LaCie og Panasonic. De hører hjemme i østeriske Zell am See, men har også lokaler på plasser som Berlin, Los Angeles og Shanghai.

Og de er 50 år gammel.

Det feires med stil. Nemlig to spesielle 911-utgaver.

For nostalgikerne skaper den gamle bilen mest følelser. Her har nemlig Porsche Classic restaurert en 911 S 2.4 Targa fra 1972, og resultatet er mildt sagt vakkert.

‒ Vår visjon var å bygge et historisk motstykke for den nye spesialmodellen 911 Porsche Design 50th Anniversary Edition, forklarer Ulrike Lutz, direktør for Porsche Classic.

‒ Produksjonsåret var det eneste spesifikke kravet til donorbilen. Designerne og medlemmene av restaureringsteamet fikk i oppgave å forsiktig overføre spesifikasjonene fra den nye bilen til klassikeren.

911 S 2.4 Targa-restaureringen krevde at Porsche Design og Porsche Classic jobbet tett sammen. Mange av designinnspillene kom fra Studio FA Porsche i Zell am See, og donorbilen var i svært dårlig stand da de startet på jobben.

‒ Vår generelle filosofi i et restaureringsprosjekt er å gjenopprette bilene for å være så tro mot originalen som mulig, sier Uwe Makrutzki som leder for Porsche Classic Factory Restoration.

‒ Vi tok bevisst en annen tilnærming med dette prosjektet. Vi har laget et unikt kjøretøy som blander tradisjon og nåtid, og bærer signaturen til Ferdinand Alexander Porsche.

Den restaurerte 911 er lakkert i svart og har Fuchs-felger. Klassiske sidestriper med platina-sateng-finish og integrert Porsche Design-skrift dekorerer flankene.

Som et spesielt høydepunkt har Targa veltebøyle samme platina sateng finish, og tilbyr en ny tolkning av børstet rustfritt stål i den klassiske modellen. Targa-skriften er i matt sort.

I likhet med spesialutgaven har grillen på motordekselet bak et «Porsche Design 50th Anniversary»-merke med en reproduksjon av Ferdinand Alexanders signatur.

Innvendig domineres også interiøret av svart-fargen, akkurat slik professoren gjerne ville ha det. Tilbake på 1970-tallet bidro han til sortfargetrenden i rollen som leder av Porsches første designavdeling.

For eksempel gikk pyntelistene på 911 gradvis over fra krom til matt sort fra 1973 og utover. Det antas at dette trekket ble foranlediget av F.A. Porsche på et tidspunkt før 1972, mens han fortsatt var designdirektør.

Chronograph I-klokken som han designet og presenterte samme år, var den første klokken med svart urkasse og svart urskive, noe som var nyskapende for klokkedesign på den tiden.

Videre finner vi et rutemønster som står i kontrast til det svarte skinntrekket, noe som også skal knytte en kobling til den moderne spesialutgaven.

Det er et «Porsche Design 50th Anniversary»-merke på passasjersiden, og den samme logoen dekorerer også dokumentmappen og verktøyvesken for bien.

Det hele fullføres av en presentasjonsboks som inneholder detaljert kjøretøydokumentasjon, en nøkkelveske, som er en F.A. Porsche-original, og en modell av den restaurerte bilen.

Basiskjøretøyet var i dårlig stand og manglet noen deler, noe som jo ikke er optimalt for et restaureringsprosjekt. Men her var det ikke så viktig, for Porsche Classic-ekspertene skulle likevel oppgradere motoren og chassiset fullstendig til S-versjonen.

Tilbake i 1972 hadde toppmodellen et slagvolum på 2.341 cm3, som ga 190 hk ved 6.500 r/min, og den var utstyrt med mekanisk bensininnsprøytning.

Porsche sier at den største utfordringen under restaureringsprosjektet var bilens interiør. Setetrekkene er et godt eksempel på hvordan moderne materialer måtte tilpasse seg historiske dimensjoner.

Både sterkheten og elastisiteten til det valgte materialet gjorde det vanskelig å fullføre de 50 år gamle setene.

– Heldigvis har vi en ekstremt erfaren tapetserer i teamet vårt som tok utfordringen ved hjelp av noen maler og testdeler, sier Makrutzki, som også var ansvarlig for den siste veiprøven.

– Vi gjør disse prøvekjøringene som et kvalitetssikringstiltak etter hver fabrikkrestaurering. Det er alltid et veldig følelsesladet øyeblikk for meg når jeg kjører noe så unikt. Jeg vil tross alt ha fulgt prosessen med å gjenopprette dette kjøretøyet til sin tidligere prakt i flere måneder før vi kommer til dette punktet. Spenningen ved å komme seg ut på veien forsvinner aldri.

Den fungerte perfekt, og resultatet er enkelt og greit vakkert:

Den gamle bilen er selvsagt ikke serieprodusert, men det er den helt nye som også er med på feiringen.

911 Porsche Design 50th Anniversary Edition følger det samme prinsippet som den gamle, nemlig at det går i svart. Utvendig er det også mulig å få den i Jet Black Metallic.

‒ Svart var fargen på det aller første Porsche Design-produktet, Chronograph I. Det er derfor vi har valgt det for vår begrensede modell. Å bruke platina som en aksentfarge hever den svarte lakken på samme måte som kromdetaljer som før, forklarer Roland Heiler, administrerende direktør og sjefdesigner ved Studio F.A. Porsche i Zell am See.

Targa-stangen er lakkert i platina. Den dekorative filmen «Porsche Design» på dørene kommer også i denne kontrastfargen. Den er også skodd med samme hjul som 911 Turbo S, 20 tommer foran og 21 tommer bak. Felgene er også lakkert i platina.

Bremsekaliprene er lakkert i høyglanset svart, og det samme er hovedtrekkene til standard Sport Design-pakke. Spesialutgaven har også et eksklusivt «Porsche Design 50th Anniversary Edition»-merke på lamellene på grillen på baklokket. Mens «911»-logoen på bakforkleet er svart.

Også innsiden er inspirert av de ikoniske produktdesignene til F.A. Porsche.

Den har Sport-Tex-utstyr med spesielle skinnegenskaper i svart, mens kontrastsømmene er skifergrå.

Senterpanelene på setene har et klassisk rutemønster i svart og kjølig grått. 18-veis elektrisk justerbare Adaptive Sports Seats Plus med minnepakke kommer som standard, det samme gjør Sport Chrono-pakken med Porsche Design Subsecond-klokke på dashbordet.

Den lille sekundviseren er rød – en annen egenskap som er delt med Chronograph I fra 1972.

GT-rattet i skinn har en 12-markering i skifergrå, noe som er den samme fargen som setebeltene. Nakkestøttene har fått en «Porsche Design 50th Anniversary»-logo, som også er på plass på dørterskelbeskyttelsen.

Andre spesielle ting er inkluderer et sølvfarget «911»-merke med opplagsnummeret på dashborddekselet og F.A. Porsches signatur. Sistnevnte finner vi også på lokket til oppbevaringsrommet i midtkonsollen.

Siden lanseringen av 992-serien for to og et halvt år siden har GTS-modellene vært et ettertraktet medlem av 911-serien. Den turboladede 3-liters motoren yter 480 hk, mens maksimalt dreiemoment er 570 Nm.

Den kommer med en 8-trinns Porsche dobbelclutch-girkassen (PDK), med det er også mulig å få den med en 7-trinns manuell girkasse med kortere girspak og svært kort giring.

Porsche Active Suspension Management (PASM)-systemet er på plass i 911 Targa 4 GTS, mens sportsbremsene er de samme som i 911 Turbo.

Til slutt bør et sportseksosanlegg sikre med en være spesiell GTS-innstilling gi en spesiell utvendig lyd.

Om Porsche 911 Targa

På den internasjonale bilutstillingen (IAA) i 1965 presenterte Porsche 911 Targa som den første «sikre kabriolet» i verden, med veltebøyle med en bredde på godt 20 centimeter, et avtakbart tak og en mini soft-top bak med plastvindu.

Slik responderte Porsche på debatter i USA om at kabrioleter var farlige.

Kort tid etter fulgte en bakrute med panoramautsikt med et varmebart glass.

Navnet på den åpne varianten – «Targa» – kom fra Targa Florio langdistanseløpet på Sicilia som Porsche allerede hadde vunnet fire ganger.

Om Chronograph 1

Som det første helt mattsvarte armbåndsuret med stoppeklokkefunksjon, revolusjonerte Chronograph I klokkenes verden i 1972.

Med sin svarte urskive, røde sekundviser, selvlysende timemarkører og antirefleksglass for optimal lesbarhet, modellerte FA Porsche klokken etter lavreflekterende cockpiten til en racerbil.

Som en del av sitt jubileum, relanserer Porsche Design dette spesielle stykke samtidshistorie. Kjøpere av bilen i begrenset opplag kan også kjøpe et like eksklusivt ur som matcher.

Det begrensede opplagsnummeret er gravert på baksiden av kassen, og forbinder klokken og sportsbilen uløselig.

Både bilen og klokken blir laget i maks 500 eksemplarer.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Featured