HjemNyheterRetro-sportsbilen er klar for produksjon

Retro-sportsbilen er klar for produksjon

Selveste Jenson Button er en av de som står bak Radford Lotus Type 62-2, og nå har den tidligere formel 1-verdensmesteren gitt den sitt godkjent-stempel.

Bil-nostalgikerne er inne i en god periode. For det er en rekke prosjekter som blåser liv i gamle legendariske legender, og en slik er racerbilen Lotus 62 som herjet på 1960-tallet.

- Annonse -

En annen britisk legende er Radford, et selskap som gjorde raske biler enda mer eksepsjonelle.

Legende-statusen sikret de seg da de var en del av det opprinnelige prosjektet som endte i den suverene Ford GT40. Det var denne bilen som endelig klart å dytte Ferrari ned fra Le Mans-tronen i 1966.

Men dessverre forsvant karosseribyggerne fra radaren, men helt glemt ble de ikke.

To som husker Radford er tidligere formel 1-verdensmester Jenson Button og mekaniker-stjernen Ant Anstead, kjent fra Wheeler Dealers-serien som sendes på norsk TV.

- Annonse -

Sammen med blant andre den kjente bildesigneren Mark Stubbs har de blåst nytt liv i Radford, og i det første prosjektet har de like godt tatt utgangspunkt i en Lotus Type 62.

Ut av dette har det kommer en retroinspirert Radford Type 62-2, og de har nå kommet så langt i utviklingen at Button har gjort unna de siste pre-produksjonstestene av bilen.

‒ Å endelig kjøre type 62-2 for første gang var selvsagt et veldig spesielt øyeblikk, og jeg føler meg allerede hjemme i cockpiten! slår Button fast.

‒ Bilen føltes bra, godt balansert i svinger med høy og lav hastighet og den fungerte feilfritt hele dagen, noe som er den perfekte basen for månedene med oppsettjusteringer som vil følge. Vi vil at denne bilen er en ren kjørebil som både respekterer DNA-et til Lotus, men som også leverer luksusen til en Radford.

- Annonse -

Button har selvsagt vært involvert i utviklingen av den analoge sportsbilen, så denne har altså signaturen til en ekte F1-verdensmester.

Kanskje ikke overraskende med tanke på navnet, skal Radford kun produsere 62 eksemplarer av Type 62-2 ‒ hvor noen også er Type 62-2 John Player Special (JPS) utstyrt med et spesielt utvendig design.

Radford sier at de første kundene kan forvente seg levering i 2. kvartal til neste år, så den er ikke altfor langt unna.

Button testet en prototype av Type 62-2 John Player Special, og denne hadde en elektronisk begrenset toppfart på 300 km/t og klarte 0-100 km/t på 2,9 sekunder.

De målte også 0-200 km/t, og denne føk unna på lynraske 8,4 sekunder.

Og det er ikke noe rart. For bilen er utstyrt med en midtplassert 3.5-liters V6 med over 600 hestekrefter, og bilens tørrvekt er under 1.000 kilo. Og da skjønner vi at det går unna når gasspedalen trampes i bånn.

Den 2-seters coupé-modellen er basert på Lotus-teknologi, men alt er rekonstruert og forbedret, inkludert oppgraderte stempler, veivstang og kamaksler, justerbart spiralfjæroppheng og en 6-trinns manuell girkasse. Karosseriet og interiøret i karbonfiber sitter på et ultralett aluminiumchassis, i tråd med Lotus-filosofien om å «forenkle og gå for letthet».

Clive Chapman, administrerende direktør for Classic Team Lotus og sønn av Lotus-grunnlegger Colin Chapman, var også på plass under den avsluttende testøkten til Button.

‒ Å se denne moderne Radford Lotus Type 62-2 i aksjon på Hethel-banen i dag har vært veldig spesielt, sier han.

‒ Måten den har tatt ånden og arven til den originale Type 62, kombinert den med det ikoniske JPS-designet, og gjenopplivet den for dagens moderne sportsbilentusiaster, er en beundringsverdig prestasjon.

Og Radford har et ess i ermet om de skulle slite med salget av Type 62-2, noe vi tviler på at de vil. Men uansett, alle eierne får en mulighet til å sette seg bak rattet sammen med Jenson Button, som vil demonstrere hvordan sjåfører kan få mest mulig ut av Radford på racerbane.

At det blir en opplevelse i seg selv, viser bildene av Button og en Radford Lotus Type 62-2 som lufter seg rundt banen i det som er den siste testen før produksjonen settes i gang.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her