- Annonse -
HjemHydrogenDenne så vi ikke komme fra Lexus

Denne så vi ikke komme fra Lexus

På jakt etter et fritidskjøretøy som trives utenfor asfalterte veier? Da kan du jo alltids høre med Lexus. Deres har en vanlig forbrenningsmotor, men er likevel hydrogendrevet. Jepp.

Vi er vant til at Lexus-bilene er ganske oppsiktsvekkende, men det kjøretøyet de nå viser med den berømte L’en på grillen befinner seg i en annen divisjon.

- Annonse -

For Lexus har laget seg noe de kaller for en ROV. En Recreational Off-highway Vehicle. Et fritids-terrengkjøretøy.

Ja, den er et konsept, og vi har ingen anelse om Lexus faktisk har tenkt å gå videre med denne. Vi er vel litt skeptiske til at akkurat det, men denne gir oss iallfall innblikk i en miljøvennlig løsning som faktisk kan bli vanlig.

For det er langt fra bare kjøretøyet i seg selv som er oppsiktsvekkende med Lexus ROV Consept, men det er i høyeste grad motoren også.

I forrige uke viste Toyota fram en ganske så unik GR Yaris, for denne har en eksperimentell hydrogendrevet forbrenningsmotor. Ja, du leste rett.

- Annonse -

For i motsetning til hydrogenbilen Mirai som bruker brenselceller til å omdanne elektrisitet som deretter driver bilen, har denne hydrogendrevne Yarisen en 1.6-liters 3-sylindret turbomotor som du finner nettopp i den vanlige GR Yaris.

Forskjellen er at denne unike Yarisen forbrenner hydrogen i stedet for bensin, og blir dermed langt mer miljøvennlig.

Og den er ikke det eneste kjøretøyet med denne spesielle løsningen.

Lexus ROV er utstyrt med en 1-liters forbrenningsmotor, og lager dermed samme lyd som en vanlig bil. Lexus forklarer at denne fungerer som en helt vanlig motor, med unntak av at har en høytrykkstank for komprimert hydrogen som leveres av en direkte hydrogeninjektor.

- Annonse -

Så ja, den bruker hydrogen som drivstoff, og resultatet er at den nye hydrogenmotoren produserer nær null utslipp. Det er kun en ubetydelig mengde motorolje som forbrennes.

Lexus sier at dette er en lovende løsning, så det er lov å håpe på biler med en slik løsning en gang i framtiden.

Da er det langt mer usikkert med Lexus ROV.

Lexus har tatt ROV’en på dypeste alvor, og laget den nesten som de lager en ny bilmodell. Det betyr ikke minst at dette er et kjøretøy som ser bra ut i alle slags naturlige miljøer.

Kjennetegnene til ekte terrengbiler er godt synlig, med synlige fjæring, beskyttelsesbur og brede terrengdekk. Konseptet er 3,12 meter langt, 1,73 meter bredt og 1,80 meter høyt.

Her har de også tatt merkets «menneskesentrerte» filosofi som utgangspunkt, og designteamet har forsøkt å lage et kjøretøy som folk forventer av luksusbilprodusenten ‒ uten å miste den robuste ytelsen til en ROV.

Karosseriet beskytter selvsagt de på innsiden, og foran er den ikoniske Lexus-signaturgrillen på plass. I tillegg er frontskjermene laget for å gi beskyttelse steiner og gjørme som kommer flyvende.

Fjæringsdekselet, koblet til den bakre hydrogentanken, beskytter også funksjonelle deler.

Den mørke bronselakken skal sammen kroppen viser at denne kan håndtere både komfort og morsom terrengkjøring, og L-lysene foran og bak samt Lexus-merket bak skal vise det nyeste Lexus-designspråket.

Innvendig er den basert på Tazuna-konseptet, og her har det vært viktig at føreren enkelt kan se den viktigste informasjonen på samme tid som sjåføren konsentrerer seg om å kjøre.

‒ Lexus ROV er vårt svar på den økende lidenskapen for utendørs og eventyrlysten til luksusforbrukere, sier Spiros Fotinos, leder av Lexus Europe.

Hmmm, er det et hint på at den faktisk kommer?

‒ Som konsept kombinerer det vårt ønske om også å utvikle livsstilsorienterte produkter med vår pågående forskning på nye teknologier som bidrar til karbonnøytralitet. I tillegg til å levere et konsept som er spennende å kjøre, har den nesten null utslipp takket være sin hydrogendrevne motor, slår den europeiske sjefen fast.

Resultatet er altså en ganske så oppsiktsvekkende Lexus ROV, nemlig denne:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her