- Annonse -
HjemHydrogenDenne så vi ikke komme fra Lexus

Denne så vi ikke komme fra Lexus

På jakt etter et fritidskjøretøy som trives utenfor asfalterte veier? Da kan du jo alltids høre med Lexus. Deres har en vanlig forbrenningsmotor, men er likevel hydrogendrevet. Jepp.

Vi er vant til at Lexus-bilene er ganske oppsiktsvekkende, men det kjøretøyet de nå viser med den berømte L’en på grillen befinner seg i en annen divisjon.

- Annonse -

For Lexus har laget seg noe de kaller for en ROV. En Recreational Off-highway Vehicle. Et fritids-terrengkjøretøy.

Ja, den er et konsept, og vi har ingen anelse om Lexus faktisk har tenkt å gå videre med denne. Vi er vel litt skeptiske til at akkurat det, men denne gir oss iallfall innblikk i en miljøvennlig løsning som faktisk kan bli vanlig.

For det er langt fra bare kjøretøyet i seg selv som er oppsiktsvekkende med Lexus ROV Consept, men det er i høyeste grad motoren også.

I forrige uke viste Toyota fram en ganske så unik GR Yaris, for denne har en eksperimentell hydrogendrevet forbrenningsmotor. Ja, du leste rett.

- Annonse -

For i motsetning til hydrogenbilen Mirai som bruker brenselceller til å omdanne elektrisitet som deretter driver bilen, har denne hydrogendrevne Yarisen en 1.6-liters 3-sylindret turbomotor som du finner nettopp i den vanlige GR Yaris.

Forskjellen er at denne unike Yarisen forbrenner hydrogen i stedet for bensin, og blir dermed langt mer miljøvennlig.

Og den er ikke det eneste kjøretøyet med denne spesielle løsningen.

Lexus ROV er utstyrt med en 1-liters forbrenningsmotor, og lager dermed samme lyd som en vanlig bil. Lexus forklarer at denne fungerer som en helt vanlig motor, med unntak av at har en høytrykkstank for komprimert hydrogen som leveres av en direkte hydrogeninjektor.

- Annonse -

Så ja, den bruker hydrogen som drivstoff, og resultatet er at den nye hydrogenmotoren produserer nær null utslipp. Det er kun en ubetydelig mengde motorolje som forbrennes.

Lexus sier at dette er en lovende løsning, så det er lov å håpe på biler med en slik løsning en gang i framtiden.

Da er det langt mer usikkert med Lexus ROV.

Lexus har tatt ROV’en på dypeste alvor, og laget den nesten som de lager en ny bilmodell. Det betyr ikke minst at dette er et kjøretøy som ser bra ut i alle slags naturlige miljøer.

Kjennetegnene til ekte terrengbiler er godt synlig, med synlige fjæring, beskyttelsesbur og brede terrengdekk. Konseptet er 3,12 meter langt, 1,73 meter bredt og 1,80 meter høyt.

Her har de også tatt merkets «menneskesentrerte» filosofi som utgangspunkt, og designteamet har forsøkt å lage et kjøretøy som folk forventer av luksusbilprodusenten ‒ uten å miste den robuste ytelsen til en ROV.

Karosseriet beskytter selvsagt de på innsiden, og foran er den ikoniske Lexus-signaturgrillen på plass. I tillegg er frontskjermene laget for å gi beskyttelse steiner og gjørme som kommer flyvende.

Fjæringsdekselet, koblet til den bakre hydrogentanken, beskytter også funksjonelle deler.

Den mørke bronselakken skal sammen kroppen viser at denne kan håndtere både komfort og morsom terrengkjøring, og L-lysene foran og bak samt Lexus-merket bak skal vise det nyeste Lexus-designspråket.

Innvendig er den basert på Tazuna-konseptet, og her har det vært viktig at føreren enkelt kan se den viktigste informasjonen på samme tid som sjåføren konsentrerer seg om å kjøre.

‒ Lexus ROV er vårt svar på den økende lidenskapen for utendørs og eventyrlysten til luksusforbrukere, sier Spiros Fotinos, leder av Lexus Europe.

Hmmm, er det et hint på at den faktisk kommer?

‒ Som konsept kombinerer det vårt ønske om også å utvikle livsstilsorienterte produkter med vår pågående forskning på nye teknologier som bidrar til karbonnøytralitet. I tillegg til å levere et konsept som er spennende å kjøre, har den nesten null utslipp takket være sin hydrogendrevne motor, slår den europeiske sjefen fast.

Resultatet er altså en ganske så oppsiktsvekkende Lexus ROV, nemlig denne:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Pininfarina Battista er ifølge italienerne selv verdens raskeste serieproduserte bil. (Fotos: Pininfarina)

Verdens rakeste: 0-100 km/t på 1,86 sekunder

En Pininfarina Battista akselerer raskere enn en Formel 1-bil. Over hos Wikipedia, dette åpne leksikonet som kan redigeres av alle...
Vakrere enn dette får man vel ikke et bilde, gjør man? (Fotos: Wiesmann)

Historiens første helelektriske kabriolet roadster(!?)

Wiesmann gjør comeback ‒ med et skikkelig lydløst smell! Se bilder. Du skal være godt over snittet bilinteressert om du...
Disse åtte bilene kan bli årets bil i Europa. (Foto: Nissan/Toyota/Subaru/Renault/Peugeot/Volkswagen/Jeep/Kia)

Disse åtte kjemper om å bli årets bil i Europa

Fem spennende elbiler har tatt seg til finalen i kampen om å bli årets bil 2023 her i Europa. Det...
Hyundai skal samme med den originale designeren bygge Pony-konseptet fra 1974 som er inspirasjonen for dagens Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai skal bygge det originale Pony-konseptet

Glem Ioniq 5 og Ioniq 6. For nå skal Hyundai, sammen med selveste Giorgetto Giugiaro, lage konseptet som førte...
Som vanlig har den første snøen skapt kaos på veiene. (Fotos: Heidi Tofterå Slettemoen, Frende Forsikring)

Ja, vi er nervøse på glatta

Over halvparten av de som svarte på en ny undersøkelse sier at de sitter med hjertet i halsen under...
Mer har åpnet sin første 300 kW lynlader i Norge, og denne blir foret med strøm fra nabobygget. (Foto: Entra)

Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget...
Hyundai Norge skal kun ta inn elbiler fra og med neste år. Her den prisbelønte Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om...
Dette er verdens raskeste elbil, en Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er verdens raskeste elbil

Den ultraville elektriske hyperbilen har nådd en toppfart på formidable 412 km/t. Se video. Rimac Nevera har allerede en uoffisiell...
Abarth tar det helelektriske steget med sin utgave av 500e, som jo ser ganske så elektrisk ut på dette bildet. (Fotos: Abarth)

Historiens aller første helelektriske Abarth

Lille Abarth tar et stort steg med 500e, merkets aller første elbil. Det var selvsagt uunngåelig at også Abarth tok...
Hennessey har laget det som utvilsomt må være verdens sterkeste campingbil, en mammut av en camper. (Fotos: Hennessey)

Verdens sterkeste campingbil

Det er ikke noe å lure på, Hennessey Mammoth 1000 TRX Overland er verdens sterkeste campingbil. Det er åpenbart ingen...
Et utvalg foreslår en kilometeravgift på toppen av alle andre avgifter som er i dag. (Foto: NAF)

Foreslår ny veiavgift på toppen av alt annet

I søken etter nye avgifter foreslår Skatteetaten og Statens vegvesen en ny veiavgift rettet mot elbiler. NAF er forbannet. Det...
Hyundai Ioniq 6 bryter den nye drømmegrensen på 600 kilometer. (Fotos: Hyundai)

Alle prisene på Hyundai Ioniq 6 er klare

Hyundai Norge har åpnet salget av den neste Ioniq-modellen, og dermed er også prisene klare. Forvirret. Ja, det er lett,...
Ford viser fram en ny helelektrisk 8-seters flerbruksbil, E-Tourneo Custom. (Fotos: Ford)

Ford med 8-seters elbil

Ford Pro viser fram en ny elektrisk flerbruksbil, E-Tourneo Custom. Det er travle tider over hos Ford Pro. De skal...
Lambo har på gang en krysning av Huracán og Urus, og kan vi forlange mer? Nei! (Fotos: Lamborghini)

Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten. Det...
Hongqi E-HS9 risikerer å bli over 100.000 kroner dyrere med nye foreslåtte avgifter. (Fotos: HBI Norge)

Hongqi E-HS9 kan bli 120.000 kroner dyrere

Hva skjer med elbilavgiftene? Ja, godt spørsmål, men en elbil som populære Hongqi E-HS9 risikerer å bli 120.000 kroner...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her