Norge tjuvstarter utleveringene av BMW i4

BMW i4 er ikke på plass før i februar. Men det er globalt, for i Norge vil noen kunder få seg en skikkelig førjulsgave.


Vi kan være relativt sikre på at 2021 blir det aller siste året hvor den mestselgende nye BMW-modellen i Norge også kommer med en bensinmotor under panseret.

Dette blir nemlig BMW X3, som etter årets 11 første måneder er den 18. mest nyregistrerte bilen med et totalt antall på drøyt 2.500 eksemplarer.

Men som merke er BMW langt høyere på oversikten til Opplysningsrådet for veitrafikken, for med populære elbiler som i3 og iX3 i porteføljen står BMW Norge bokført med nærmere 10.000 biler i 2021. Det er kun Tesla, Volkswagen, Toyota og Volvo som har registrert flere nybiler.

Og BMW hadde muligens vært enda høyere på denne oversikten om den hadde inkludert totalt antall kjøpskontrakter som er inngått i 2021, for BMW har nemlig to nykommere som mange har bestilt, iX og i4.

Faktisk har BMW Norge aldri før inngått så mange kontrakter på nye BMW-biler som i år.

‒ Helt siden vi åpnet for bestilling av BMW iX og BMW i4, har vi opplevd en svært høy etterspørsel, og spesielt på toppmodellene, BMW iX xDrive50 og BMW i4 M50, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Men:

‒ Det resulterer i lengre leveringstid enn hva både vi og våre kunder ønsker.

Det er et kjent fenomen at kundene opplever ventetid på populære nye biler, og en slik er utvilsomt BMW i4.

Dette blir altså en storesøster til BMW i3 som har vist vei for elbilene, men en ganske så annerledes en.

Allerede tilbake i 2017 meldte BMW at de ville utvikle en elektrisk 4-dørs Gran Coupé, og i fjor vår ble BMW i4 Concept vist fram. Ganske eksakt ett år etter kunne tyskerne vise fram produksjonsmodellen, og BMW Norge åpnet for bestillinger i juni.

Som bildet over viser kom de første eksemplarene til Norge sent i november, for nå skal elbilen endelig lanseres ‒ men kun i noen få utvalgte land.

– Den globale lanseringen av BMW i4 starter først i februar 2022. Norge har, sammen med et fåtall andre markeder, fått muligheten til å tjuvstarte festen mot tampen av 2021, sier Tegneby.

‒ Et sett tyske BMW i4-kunder fikk sin bil utlevert på BMW Welt forrige helg. Før julen ringes inn vil også et knippe norske kunder sitte bak rattet i sin helt nye BMW i4.

Mer eksakt er utstillingsbiler av BMW i4 på plass hos de norske forhandlerne 15. desember, så dette blir knapt én måned etter at BMW iX ble avduket.

‒ For mange av våre kunder ble dette og den påfølgende prøvekjøringen det første virkelige møtet med BMW iX. Nå venter samme smakebit for mange av våre tusenvis av BMW i4-kunder. For å sikre alle muligheten til en første kikk på bilen før nyttår, vil vi først begynne prøvekjøringsaktiviteter i januar, sier Tegneby.

I og med at i4 får sin globale lansering i februar, vil ikke modellen gå inn i full produksjon før da. Det betyr at det produseres langt færre i4 fram til da.

– Det er en krevende øvelse å styre det globale produksjonsvolumet med alle ringvirkningene pandemien gir. Det gjør det også vanskelig for våre forhandlere å være konkrete på nøyaktig produksjonstidspunkt for alle bestilte biler framover, ikke bare BMW iX og BMW i4, sier kommunikasjonsdirektøren.

Så selv om Norge faktisk tjuvstarter, kan langt fra alle kundene forvente seg sin nye i4 i nærmeste framtid.

‒ Baksiden av medaljen med å være så tidlig ute som vi har vært i Norge, er at ventetiden kan oppleves som ekstra lang for mange av våre kunder. Nå som BMW i4 straks er på plass hos alle våre forhandlere, lenge før en rekke andre land, håper vi det vil gjøre ventetiden litt mer innholdsrik framover. Vi har full forståelse for at utålmodigheten melder seg hos mange, sier Tegneby.

Med nye iX og i4 oppdaterer også BMW den totale pakken, inkludert to nye ladeavtaler som er mulig å inngå. BMW er blant de som er med på lynlade-nettverket Ionity, og her blir det blant annet mulig å få en avtale hvor månedsbeløpet er 39 kroner og kWh-prisen skal ligge under 2 kroner.

BMW introduserer også en oppgradert app kalt My BMW, og BMW iX og BMW i4 blir de første modellene som kan ta i bruk app-funksjoner som overvåker dekk og slitasje.

Denne har også en smart funksjon gjennom «Remote Theft Recorder», og her kan bilen selv faktisk benytte kameraer til å ta bilder av både utsiden og innsiden om alarmen blir utløst. Så ja, kjeltringene går en tung tid i møte.

2021 blir altså tidenes år for BMW Norge, som også må gjøre seg klar for et hektisk 2022. For etter BMW i3, BMW iX3, BMW i4 og BMW iX vil det følge to nye elbiler, den kompakte SUV-modellen BMW iX1 og luksussedanen BMW i7.

– Selv om den endelige fasiten foreligger i slutten av desember, kan vi for lengst fastslå at 2021 blir det beste året i BMW Norge sin historie, sier Tegneby.

‒ Aldri før har det blitt signert så mange kontrakter på nye BMW-er i Norge som i år. Majoriteten av disse bilene vil bli levert gjennom 2022, men også inn i 2023. Det gir oss et svært godt utgangspunkt for neste år, men vitner samtidig om at den globale bilindustrien nødvendigvis ikke kan friskmeldes fra pandemiens ringvirkninger med det samme.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter