Mange får seg en overraskelse etter EU-kontrollen, for bak hjulene gjemmer det seg ofte bremseskriver med rust. (Fotos: Vianor)

Ber elbilistene bremse mer og hardere

Dette er vitterlig en litt mer spesiell oppfordring, for Vianor ber nemlig bilistene fysisk bremse mer og hardere. Og ja, det er først og fremst rettet mot elbilistene.


Mange som har vært på EU-kontroll har ikke fått godkjent bilen grunnet noe litt mer spesielt, nemlig rust på bremseskiver. To uheldige faktorer bidrar til dette ‒ salt på vinterveier og en for snill bremsepedal. 

For å unngå denne rustfellen bør du en gang iblant tråkke bremsepedalen hardt ned i gulvet, men husk at du må gjøre dette i trygge omgivelser. Så finn et passende sted, og sjekk bakspeilet skikkelig før du går i gang med dette. Dette gjelder altså uavhengig om du kjører en elbil eller ikke. 

-->
Vi bremser altså for mykt, og dette problemet er enda større for elbilistene. Elbilene fyller nemlig batteriet når de bremser selv, og hos de fleste nye elbilene kan man også justere hvor høy denne regenereringen av energien skal være. 

Dette fenomenet er kjent som 1-pedalkjøring ‒ å bruke gasspedalen både til å øke farten og bremse bilen. 

Jo høyere den generative bremsingen settes, jo mer bremser elbilen selv ‒ og det går selvsagt ut over den viktige harde nedbremsingen man bør gjøre inn imellom.

Med et stadig større utvalg av elbiler spiser disse stadig markedsandeler, og i dag er rundt 9 av 10 nye biler helelektriske. Senest i oktober var for eksempel alle de 20 mest registrerte bilene her i Norge elbiler.

Dekkspesialisten Vianor ser at dette kommer med en ny folkesykdom. 

– For førere av elektriske eller hybridbiler er det viktig å bremse skikkelig innimellom for å holde de fysiske bremsene i god stand. Ellers bygger det seg opp smuss og rust, noe som kan føre til at bremsene setter seg fast og svekker bremseeffekten – noe du spesielt vil unngå når du virkelig trenger å stoppe plutselig, sier Harald Nordseth, Car Service Manager hos Vianor.

Nordseth sier at bremsene ikke trenger mye trim for å holdes i toppform, og det enkle rådet er at man en gang i uken bør gjøre en hard brems og la de fysiske bremsene fungere. Han understreker at dette er en av de viktigste og kanskje enkleste handlingene bileieren kan ta. 

For, og dette er viktigere enn lommeboken som lider etter EU-kontroll, selv om generativ bremsing gjør jobben i hverdagen, kan de ikke erstatte den fysiske bremsingen i en situasjon hvor rask bremsing er nødvendig.

Vianor har flere råd til elbilistene. 

Elbiler veier normalt mer enn tradisjonelle biler grunnet de store batteripakkene, og den ekstra vekten påvirker fjæringen og kan føre til høyere belastning på støtdempere, fjærer og andre komponenter, forklarer dekkspesialistene. 

Vianor sier videre at det er viktig å sørge for at fjæringssystemet er i god stand for å håndtere vekten på en trygg og effektiv måte, noe som kontrolleres når bilen er på service.

– Batterier på elektriske kjøretøy er vanligvis plassert under kjøretøyet og er utsatt for støtskader, spesielt når du kjører på ujevne veier som skog og landeveier. Det er viktig å sjekke batteriet regelmessig, da selv små bulker kan skade den ytre beskyttelsen og de indre delene, noe som igjen kan påvirke både funksjon og sikkerhet, sier Nordseth.

Når det gjelder hybrider sier Vianor at disse er mer lik tradisjonelle biler i konstruksjonen, så i tillegg til å gi denne en hard bremseøkt iblant er servicekravene veldig like biler med forbrenningsmotor ‒ som regelmessig skifte av motorolje og oljefilter.

De legger til at noen elbilmerker ikke tilbyr noe standardisert vedlikeholdsprogram i Norden. Dette forklarer de med at elbilene anses som «vedlikeholdsfrie» i mildere klima, men i kalde nord står elbilene altså overfor helt andre utfordringer med salt, fuktighet og minusgrader.

– Løftet om ingen vedlikehold betyr at mange velger å ikke ta med kjøretøyene sine til service, men de som bruker elbil i nordisk klima bør vurdere å gjøre det årlig, avslutter Harald Nordseth.

Les også:

Hva tenker du