Etter en litt vanskelig start har Toyota fått fart på elbilmodellen bZ4X, og den er nå blant de heteste nybilene sammen med elbiler som Tesla Model Y, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4.
Men Toyota har som kjent flere biltyper enn personbiler, og tar nå et nytt elektrisk steg med den nye Proace Max. Denne er for øvrig også tilgjengelig som dieselutgave.
– Med denne lanseringen tar vi enda et steg for å imøtekomme behovene til norske yrkesbilsjåfører, og vi har store forventninger til den elektriske varianten av Proace Max som har klasseledende rekkevidde, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.
Rekkevidde ja. De elektriske varebilene begynner også å komme seg på dette området, og grensen som de nå sikter seg inn på er 400 kilometer. Den passerer Proace Max enkelt, for her lyder WLTP-rekkevidden på 420 kilometer.
I tillegg er selvsagt lading viktig, og Proace Max åpner for 150 kW hurtiglading i tillegg til en ombordlader som yter maks 11 kW.
Toyota samarbeider som kjent med Stellantis når det kommer til varebiler, så nye Proace Max er en søster av for eksempel den elektriske Fiat E-Ducato som har en oppgitt rekkevidde på 430 kilometer.
Når det gjelder krefter kan elektriske Proace Max lokke med 272 hestekrefter og et dreiemoment på 410 Nm.
Toyota Norge sier at modellen blir registrert som lastebil med en totalvekt på 4.250 kilo, og at L3H2-varianten har en nyttelast på 1.229 kilo samt en hengervekt på 2.400 kilo.
Den største varianten kalt L4H3 har et varerom på hele 17 m3, og Toyota Norge legger til at selv om bilen er registrert som lastebil kan den kjøres av personer i næring med førerkort klasse B.
I tillegg er det altså en tradisjonell dieselversjon av Proace Max, og denne har 189 hk, 8-trinns girkasse og den største dieselmodellen (L4H3) har en hengervekt på inntil 3.000 kilo.
Pawlak sier at med Proace Max på plass, har Toyota nå en komplett flåte som dekker alle behov innen lette nyttekjøretøy.
– Proace Max er den siste brikken som faller på plass hos Toyota Professionals sin satsing i Norge og den nye modellen gir norske bedrifter større fleksibilitet og valgmuligheter i alle størrelser og segmenter.
I tillegg til Max-utgaven kan også Toyota tilby en Proace varebil med batteridrift, en Proace City og minibuss-versjonen Verso, og en annen stor nyhet for nyttekjørene til Toyota er at pickupen Hilux nå kommer som en mildhybrid.
Når det gjelder det siste elektriske tilskuddet så kan Proace Max Electric leveres i to forskjellige lengder og høyder, og startprisen er satt til 843.300 kroner som inkluderer moms.
Den med dieselmotor starter på 829.400 inkludert moms, og tilbys i to lengder og høyder ved levering.
Toyota Norge kan også opplyse om at Proace Max kommer med tregulv som standard, og at den kan leveres med sidepaneler, takpaneler og komfort skillevegg som tilbehør.
Det er selvsagt en masse valgmuligheter her, og fra første kvartal 2025 blir det også mulig å bestille denne som planbil med og uten tipp – og chassisversjoner. Toyota Norge innfrir også andre ønsker, for de samarbeider med Lafinto som leverer tilpassede løsninger.
Med prisene klare betyr det at nye Proace Max kan bestilles allerede nå, og Toyota lover også at de første leveringene skal skje allerede i år.
Les også: