Bakkerud endelig til topps igjen

981 dager etter at Andreas Bakkerud sist vant en VM-rundei rallycross lyktes den smilende nordmannen endelig igjen.


Andreas Bakkerud har muligens lært et par ting fra Petter
Solberg. Bergenseren er født i 1991, og har dermed fulgt en svært så vilter og humørfylt
norsk stjerne i oppveksten.

Og Bakkerud har kopiert den utadvendte og populære stilen
til Spydeberg-ekspressen, som hadde en seierstørke langt større enn det
Bakkerud nå har opplevd. En på nivå med Sahara.

Solberg vant sitt siste rally i 2005, og måtte vente helt
til 2014 før han igjen kunne klatre øverst på pallen etter en VM-runde. Da hadde
han skiftet over til rallycross hvor Bakkerud var en av konkurrentene, og
seierstørke til Solberg tok slutt etter utrolige 3.151 dager.

Han vant da den aller første runden som ble arrangert i rallycross-VM i Portugal 4. mai 2014, men hvem tok den neste?

Ja, nettopp, Andreas Bakkerud gikk til topps på Lydden Hill
i England 21 dager senere.

Solberg fulgte opp med ytterligere fire seire den sesongen etter at tørken endelig endte, og ble den første i historie til å vinne to forskjellige VM-grener i regi av det internasjonale motorsportforbundet da han kronet sesongen med å bli verdensmester (kopierte den bragden året etter).

Så vi får virkelig håpe at Bakkerud nå følger den samme oppskriften.

Den forrige seieren kom under VM-runden i Argentina 27. november 2016 i en Ford Focus RS, og siden den gang har han skiftet til en Audi S1 og har vært utrolig nær seieren en rekke ganger.

Bakkerud har tatt fem 2.-  og 3. plasser siden novemberdagen i 2016, men hver gang han har vært i posisjon har det skjedd et eller annet ‒ enten sammenstøt med konkurrenter eller tekniske feil.

Men under helgens runde i Canada hadde endelig fru Fortuna funnet
tilbake til plassen i Bakkeruds passasjersete.

Denne gang var det de to VM-lederne, brødrene Hansen fra
Sverige, som fikk sin dose av trøbbel.

Storebror Timmy var i så mye trøbbel gjennom helga at han
ikke en gang tok seg til semifinalen, men den 21 år gamle lillebroren Kevin
rotet det helt til i finalen.

Det utnyttet Bakkerud til det fulle.

Nordmannen vant den første kvalifisering lørdag, og kunne
dermed kontrollere inn til beste startspor under søndagens semifinale. Den vant
han også, og dermed sto han i første rekke sammen med russiske Timur Timerzyanov
bak rattet på enn Hyundai i20.

Den norske Audi-føreren tok starten, og holdt seg heldigvis
unna kaoset som vanligvis oppstår i de første svingene.

Midtveis i finalen hadde Bakkerud ganske god kontroll, med både
Janis Baumanis fra Østerrike og Kevin Hansen fulgte ganske så tett på
nordmannen.

«Han har vært i denne posisjonen før, men har ikke lyktes.
Vi ber om at alt holder seg sammen», sa den engelske kommentatoren på den
internasjonale sendingen. Ingen tvil om hvem de heiet på.

Og selv om delene begynte å flagre på Audien til Bakkerud,
så holdt både bilen og sjåføren seg samlet gjennom de resterende rundene.

Se selv hvordan det hele utspilte seg:

‒ Det har vært mye følelser nå, strålte Bakkerud rett etter finalen.

‒ Som et lag har vi jobbet hardt. Liam (Doran, lagkamerat)
har ikke vunnet siden i begynnelsen av 2017, og jeg siden slutten av 2016. Det
har vært noen tøffe måneder, og vi har vært så nært noen ganger.

Solberg fulgte altså opp med å vinne VM det året
seierstørken endte, og nå er også Bakkerud i posisjonen til nettopp dette.

For han benyttet anledningen til å smette forbi Timmy Hansen
i VM-stillingen, og kappet forspranget til Kevin Hansen ned til kun 5 små poeng.

Bakkerud har nå tre VM-runder på seg til å passere Kevin
også, så det vil bli en intens kamp helt inn til den siste svingen.

Neste VM-runde er i Frankrike siste helga i august, deretter
venter Latvia i midten av september før det hele avgjøres i Sør-Afrika 9. november.

Men Bakkerud var ikke den eneste Andreas som hadde grunn til
å smile etter helgens VM-runder.

I helga ble kanskje sesongens aller kuleste rally også
kjørt, Rally Finland. Dette lynraske løpet byr på en rekke hopp i voldsomme
hastigheter, og Andreas Mikkelsen var på plass som det norske håpet.

Mikkelsen har slitt litt med å finne ut av bilen, Hyundai
i20 Coupé WRC, noe som har gjort at han har blitt vraket til to av VM-rundene
denne sesongen.

Men i de finske skogene løsnet det endelig.

Etter en bittelitt forsiktig innledning våknet Mikkelsen
skikkelig, og var raskest på tre av fartsprøvene lørdag og søndag.

Mot slutten var det et skikkelig sekunddrama mot regjerende
verdensmester Sébastien Ogier, så Mikkelsen måtte gi jernet hele veien til mål.

Han svarte på en mesterlig måte, og endte til slutt opp på 4. plass ‒ kun 53 sekunder bak vinneren, Toyota-fører Ott Tänak.

Andreas Mikkelsen fløy høyt under VM-runden i Finland. (Foto: Even Management)

‒ Denne 4. plassen kjennes akkurat ut som en pallplass i dag! strålte han.

‒ Rally Finland har aldri vært vårt sterkeste rally, men nå
tror jeg at vi har knekt koden. Når vi i tillegg slår verdensmester Ogier i en
tett fight, så er det en ekstra bonus. Jeg må takke alle i teamet som har
jobbet så hardt det siste halve året, både med forbedringer av bilen, men også
med å få den til å passe bedre med meg. Det har de klart med glans, denne
helgen stemte alt, og da var det bare å kjøre på.

I sammendraget leder estlandske Tänak med sine 180 poeng, og
har nå skaffet seg en luke på 22 poeng ned til Ogier som ble nummer 5 i
Finland.

Neste VM-løp for rallyfolket er asfaltløpet i Tyskland hvor Mikkelsen trives veldig bra, så vi får håpe nordmannen og teamet finner de riktige innstillingene på bilen.

For nå har kanskje lykken endelig snudd for våre to blad Andreas
‒ Bakkerud og Mikkelsen.

Det håper sikkert også den nå pensjonerte Petter Solberg på.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport