I utgangspunktet har Audi en logisk navnestrategi, gi bilene en bokstav og et nummer. Dette er noe som stammer fra de aller første bilene, Audi 60 og Audi 100 som ble fulgt av Audi 50 og Audi 80. Den gang var det faktisk veldig logisk, for navnet refererte enkelt og greit til antall hestekrefter.
Første modell med et navn dukket opp tidlig på 1980-tallet og var Audi Coupé, før selvsagt den berømte Audi Quattro løftet både navnet og merket et hakk mot himmelen.
De fylte også på med en ekstra bokstav, A (Audi) for vanlige biler, S (Sport) for de mer sportslig i tillegg til de aller mest potente utgavene kalt RS (RennSport).
For vel 20 år siden introduserte de også en ny bokstav, Q (Quattro) for SUV-modellene, og her var Q7 den første bilen ut.
Men i alt dette har de stort sett holdt seg til to tegn som et hovednavn, de aller fleste med kombinasjonen bokstav og tall, som A4, men i den elektriske overgangen har de også lagt e-tron til for å skille de litt mer elektrifiserte fra de med kun forbrenningsmotor.
Tallene etter selve modellbenevnelsen, som for eksempel Q3 e-tron 30, viser hk-området til bilen. Her er 30 de opp til 128 hk, mens 70 på toppen av hierarkiet er de utgavene med +400 kW, altså mer enn 544 hk.
Men nå tar de altså navnegrep igjen, og denne gang for å klargjøre hvilke motorer de forskjellige utgavene faktisk har. Så bokstaven og tallet består, A for lave biler og Q for de høyreiste, men her skal det skilles mellom de elektriske og de med forbrenningsmotor.
‒ Denne beslutningen er et resultat av intensive diskusjoner og følger også ønsker fra våre kunder samt tilbakemeldinger fra våre internasjonale forhandlere, sier Marco Schubert, medlem av styret for salg og markedsføring i Audi.
‒ Vår nomenklatur gir nå alle kunder over hele verden en intuitiv orientering i porteføljen vår. Vi velger navnene på modellene våre på en måte som avslører størrelse og plassering ved første øyekast.
Tallene, som i dag går fra 1 til 8, åpner for en enkel og oversiktlig klassifisering uansett drivlinje, og her blir det ikke lenger et skille mellom forskjellige drivverksteknologier i henhold til partall og oddetall.
Det betyr også at elbilutgaver og fossile utgaver kan ha det samme navnet, som A6, men skillet vil være via karosserivariant (f.eks. Avant, Sedan eller Sportback) og den allerede etablerte drivlinjekoden (f.eks. e-tron, TFSI e, TFSI eller TDI).
Audi gir et eksempel, og sier at den første nye modellen som bruker denne nomenklaturen vil være Audi A6 utstyrt med forbrenningsmotor. Denne bilen får sin globale debut 4. mars.
Takket være drivlinjekoden vil for eksempel være en A6 Avant TFSI som dermed blir være tydelig adskilt fra den helelektriske som heter A6 Avant e- tron, og Audi legger til at det ikke er planlagt noen tilbakevirkende navneendringer for modeller som allerede er i salg.
Så er det bare å krysse fingrene for at de ikke får noen flere klager, for da er det vel duket for nok en navneoppdatering…
Les også: