Aston viser ny luksus-elbil


Aston Martin overrasker med en elbil som er en kombinert SUV, stasjonsvogn, sportsbil og terrengbil.

Det er ikke enkelt å sette en merkelapp på modellen Aston Martin nå viser fram, og det nærmeste vi kommer er en slags høyreist shooting brake-modell designet bittelitt for terrengkjøring ‒ litt som moderne SUVer.

Vi kan iallfall slå fast at det er en crossover. En helelektrisk sådan.

Den britiske sportsbilprodusenten satser for fullt på elbiler, og har gjenopplivet navnet Lagonda for slike biler. Den nye satsingen skjer i regi av Aston Martin Lagonda i Wales, og den første produksjonsklare elbilen skal være klar i 2022.

Men før den tid byr Lagonda på noen smaksprøver.

I fjor viste de fram Vision Concept under Genève Motor Show, og i år handler det altså om crossoveren kalt All-Terrain Concept.

Elbilen er bygd opp med bruk av teknologier som kommer i framtiden, og er ifølge Aston Martin «en ultamoderne, utsøkt luksuriøs, helelektrisk utslippsfri bil som kan forflytte folk til spektakulære steder».

Ok, da vet vi det.

Bilen minner mye om Lagonda Vision Concept i formen, og kan kalles for en slags SUV-versjon av den.

‒ Lagonda All Terrain Concept gir en spennende følelse av eventyr for de utslippsfrie bilene som Lagonda planlegger å produsere, sier Aston Martin-sjef Andy Palmer.

‒ Dette er en bil som ville følt seg hjemme både på et glamorøs rødt teppe-arrangement som ute ved et øde vitenskapelig laboratorium. Det viser hvilke dristige muligheter det finnes for Lagonda, og hvordan selskapet skal presse på for å utvide horisonten på alle områdene ‒ enten det er teknologi, design eller hvordan turen gjøres.

Det er tre ting som gjelder for Lagonda ‒ design, ytelse og teknologi.

Den nye konseptmodellen har utvilsomt et spennende design som garantert fører til delte meninger. Spesielt sett på skrå bakfra er designet mildt sagt oppsiktsvekkende, og Lagonda-gjengen sier at designet er inspirert av intet mindre enn superyachter!

Ytelsen, altså det elektriske drivverket, sier ikke Aston Martin noe konkret om. Men vi vet at fjorårets søster hadde en batteripakke som lot den trille av gårde i nærmere 650 kilometer på en lading, så vi kan forvente oss drøy rekkevidde den dagen Aston Martin lanserer sin første elbil.

Vi kan også forvente «Tesla-ytelser», for Aston Martin er tross alt en sportsbil-produsent. Men heller ikke på det området har de foreløpig gitt ut noe info.

Det har de rundt teknologien.

Dette er en bil som kan kjøre av seg selv, og de har til og med satt inn forseter som kan snues helt rundt slik at det mulig å sitte ansikt-til-ansikt med baksetepassasjerene.

Men Aston Martin er raske til å understreke at de foretrekker at folk faktisk kjører bilene.

De har også ryddet unna tradisjonelle ting som høyttalere og ventilasjonsåpninger, og laget en nøkkel som flyter.

Jepp, ved å bruke elektromagneter flyter nøkkelen mellom de to forsetene. Hvorfor? Vel, det er kult.

Dette er altså en sniktitt på den første modellen, og Aston Martin girer nå om enda et hakk. De har flyttet ytterligere 70 medarbeidere til Lagonda-lokalene i St Athan, og teamet der består nå av 170 medarbeidere.

Innen 2. kvartal 2020 skal antallet medarbeidere ha vokst til mer enn 700, og den første modellen løst basert på den de nå har vist i konseptform kommer altså i 2022.

Det store spørsmålet er om James Bond kommer til å ratte en elbil i den neste filmen.

Den som delvis skal filmes i Norge ‒ Europas elbilhovedstad.

Her er flere bilder av All-Terrain Concept:

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Dette er konturene til en spennende elbil

Aston Martin skal vise en elektrisk SUV som signalisere hvordan merkets første elbil vil se ut i 2021. (Alle foto: AM)

Les mer om:

Elbiler Nyheter