Hjem / Elbiler / Aston Martin vil gjøre veteranbilene elektriske
Dette er en vakker Aston Martin Volante fra 1970. Og den er elektrisk. (Alle foto: Aston Martin)
Dette er en vakker Aston Martin Volante fra 1970. Og den er elektrisk. (Alle foto: Aston Martin)

Aston Martin vil gjøre veteranbilene elektriske

En god nyhet, eventuelt dårlig for de som ser et halvtomt glass, er at Aston Martin ikke lar seg stoppe av nye utslippskrav. Og da snakker vi om gamle modeller.

Jaguar skapte furore da de introduserte en elbil tidligere i år. Nei, vi tenker ikke på I-Pace, som jo også har høstet mye heder og ære, men på selveste E-Type.

Annonse

Den britiske produsenten bestemte seg nemlig for å lage en elektrisk utgave av den legendariske modellen. De kalte den for E-Type Zero, og den skapte rabalder.

De som ser glasset for halvtomt, altså de som er litt mer negativt innstilt av oss, hoppet ikke akkurat av glede. Å kødde med en gammel klassiker faller nemlig ikke i god jord hos alle.

Men de mer positive jublet. Ikke bare får vi et gjensyn av en rundt 50 år gammel bil, men den kommer altså i en moderne drakt med et utslippsfritt drivverk.

Mesterverket E-Type var altså blitt en elbil.

Aston Martin er en annen brite som styrer med elektriske biler.

Annonse

De er ikke så langt unna sin første elektriske modell, Rapide E. Men dette er bare forsmaken, for litt ut på 2020-tallet tar de skikkelig sats.

Da kommer de første i en ny elektrisk serie de har kalt Lagonda, og disse skal bygges i en helt ny fabrikk i Wales som skal produsere elbiler i framtiden. Vi kan altså vente oss mye elektrisk moro fra Aston Martin i framtiden.

Ikke minst når vi nå hører hva folkene bak Lagonda har fått til.

De har nemlig kommet opp med noe kalt Heritage EV, og som vi skjønner av navnet har dette noe med veteranbiler og elektriske drivverk å gjøre.

Ikoniske bilmodeller er i vinden som aldri før, og du bør ha mer enn en lotto-pott på kontoen for å få tak i slike. Verdien har nemlig skutt voldsomt i været de siste ti årene, og nå er det knapt nok noen som hever at øyenbryn når et ikon blir solgt for 100 millioner kroner.

Men hva skal med en slik en om den ikke er lov til å kjøre? I framtiden kan nemlig politikere sette så strenge regler rundt utslipp at 100-millionsbilen støver ned i garasjen.

‒ Vi er veldig klar over det miljømessige og sosiale presset som truer med å begrense bruken av klassiske biler i årene som kommer. Vår plan omfatter ikke bare våre nye og framtidige modeller, men også å beskytte vår verdifulle arv. Jeg tror dette ikke bare gjør Aston Martin unikt, men en virkelig framtidsrettet leder på dette feltet, sier Aston Martin-sjef Andy Palmer.

Så Heritage EV går nå til motangrep, og Lagonda-folkene har utviklet et slags byggesett som skal gjøre legendariske veteranbiler om til elbiler uten å ødelegge noe som helst rundt designet. De kaller det selv for «kassetter».

Opplegget er ganske enkelt. Aston Martin lager elektriske kassetter for utvalgte biler, og disse kan plasseres der hvor det konvensjonelle drivverket sitter. Altså ta ut motoren og girkassen, og putt inn kassetten med det elektriske drivverket inkludert batteripakken ‒ og bilen er blitt en nullutslippsbil.

Lagonda-folkene har også tatt høyde for at det gamle drivverket skal tilbake i bilen, så det er fullt mulig å montere dette tilbake igjen om det er ønskelig.

Den første modellen som får en slik elektrisk kassett er DB6 MkII Volant fra 1970. Kassetten passer perfekt inn i der motoren og girkassen sitter, og de monterer også en skjerm diskret inn i bilens interiør slik at den også får en kontrollenhet for elbilkraften.

Dermed er den gamle 1970-modellen blitt en elbil, og den blir ikke den eneste.

For Aston Martin sier at de i løpet av 2019 kommer med kassetter som passer til andre modeller også, så det er bare å glede seg.

Om du ikke mener at glasset er halvtomt da.

Men vi kan vel alle være enig om at designet kan nytes, selv om klassikeren faktisk er en elbil?

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *