Petter Solberg har ikke bare skrevet seg inn i de norske historiebøkene
da han ble første nordmann til å vinne rally-VM sammenlagt i 2003, men han skrev
også internasjonal historie da han ble den aller første til å bli verdensmester
i to forskjellige FIA-grener da han vant rallycross-VM i 2014. Nå er den eksklusive klubben dobbelt så stor.
har sett, og er også dobbelt verdensmester i formel 1. Nå er han også verdensmester i langdistansekjøring. I helga ble 24-timersløpet Le Mans avviklet, og det ble en
svært så dramatisk affære der konspirasjonsteoriene haglet etter målgang. For som forutsett skulle kampen stå mellom de to
Toyota-teamene, men kanskje noe overraskende var det ikke bilen med blant andre
Alonso som førte an. Bil nummer 7 med førerne Mike Conway, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez paraderte mot seieren, mens Toyota med start nummer 8 hvor Alonso, Sebastien Buemi og Kazuki Nakajima var førere lå på en klar 2. plass gjennom hele løpet. Men så, helt mot slutten av de 24 timene skjedde noe svært
så oppsiktsvekkende.
for å skifte det punkterte dekket. Men, og utrolig nok, klarte teamet å skifte
galt dekk, og dermed forsvant hele ledelsen og litt til. Alonsos bil passerte søsterbilen, og vant Le Mans med 17
sekunders margin. Etterpå haglet det med konspirasjonsteorier, og Alonso selv
innrømmet at de hadde flaks. ‒ Vi fortjente kanskje ikke seieren, det gjorde bil nummer
7, men i racing må man også ha flaks, sa han etter løpet. Men det var ikke bare seieren i det legendariske løpet som
var i boks like etter klokken 15 søndag. For med seieren vant også Alonso langdistanse-VM, en av fire
VM-grener i regi av det internasjonale bilsportforbundet FIA. De tre andre er
rally-VM, rallycross-VM og formel 1.
kan jo vurdere en comeback i motorsporten og melde seg på langdistanse-VM neste
år? For verdensmester i tre grener er det ennå ikke som har blitt. Alonso har sin egen utfordring. Han forsøker nemlig seg på den hellige trippelen ‒ å vinne
de tre mest legendariske løpene som finnes. Den spanske føreren har vunnet både
Monaco Grand Prix og Le Mans to ganger, begge på rad, men har fortsatt ikke
klart å vinne Indy 500 som er det tredje løpet i trippelen. Årets Indy 500 ble kjørt for noen uker siden, og Alonso greide dessverre ikke å kvalifisere seg til løpet er mye trøbbel i dagene før kvaliken. Han ble nummer 34, og 33 biler kvalifiserte seg til løpet. Alonso var også på plass i Indy 500 i 2017, og ledet da
løpet i 27 runder. Men til slutt ga motoren opp, og han endte på 24. plass. Kun én fører har tatt trippelkronen, britiske Gramham Hill, som fullførte hat-tricket da han gikk til topps i Le Mans i 1972. Det var også norsk deltakelse i årets Le Mans. Dennis Olsen delte en Porsche 911 RSR med franske Mathieu
Jaminet og den tyske legenden Sven Müller, og trioen endte på 8. plass i GTE-Pro-klassen
etter spesielt mye uflaks i forbindelse med sikkerhetsbil-situasjonene hvor de
tapte mye tid. Den klassen ble for øvrig vunnet av en Ferrari 488 GTE Evo, 70
år etter at Ferrari tok sin første Le Mans-seier. Totalt endte Olsen og de to lagkameratene 46 runder
totalvinneren, og på 28. plass av samtlige biler. Egidio Perfetti, med italiensk far, norsk mor, norsk pass og
norsk flagg på bilen, kjørte i klassen under Olsen og i likhet med nordmannen
en Porsche 911 RSR. Hans lag endte på en 2. plass i AM-klassen, 51 runder bak
Alonsos Toyota TS050 Hybrid. Det holdt totalt til en 33. plass for Perfetti. Men det var flere andre VM-runder med norske innslag i helga. I rally-VM fikk Andreas Mikkelsen en etterlengtet opptur
etter mye trøbbel så langt, noe som kostet han plassen i Hyundai under den forrige
VM-runden som ble kjørt i Portugal. I helga handlet det om Rally Italia, og Mikkelsen viste gryende form ved å vinne fem fartsprøver, samtlige av de kjørt søndag inkludert den avsluttende Power Stage som gir fem ekstra VM-poeng. Totalt endte nordmannen på 3. plass, kun 32,6 bak den spanske vinneren Daniel Sordo som også kjører for Hyundai. Ott Tânak ledet før den siste prøven, men fikk problemer med styringen på sin Toyota Yaris WRC og tapte to minutter og falt ned til 5. plass. Sammenlagt etter åtte av 14 runder leder Tânak med 150 poeng, fulgt av regjerende mester Sébastien Ogier i Citroën med 146 poeng og Mikkelsens lagkamerat Thierry Neuville med 143 poeng. Nordmannen er nummer sju med 56 poeng så langt denne sesongen. Neste VM-runde er det heseblesende Rally Finland med sine
mange og raske hopp. Det var også VM-runden i rallycross, og det foregikk faktisk
i Norge og den velklingende Hell-runden. Men dessverre gikk finalen uten norsk innslag, ettersom
Andreas Bakkerud endte sist i sin semifinale. Finalen ble vunnet av svenske
Anton Marklund, med finske Marcus Grönholm og svenske Kevin Hansen på plassene
bak. Svenske Timmy Hansen leder VM med sine 106 poeng, fulgt av
lillebror Kevin med 103 poeng og Bakkerud med 91 poeng. Det gjenstår fem VM-runder
i rallycross-VM. Les også:
- Norge viktig når de første elektriske snøscooterne kommer neste år
- Her er Aston Martins første SUV
- Bentley med ny ekstrem luksuriøs sportsbil