Norge viktig når de første elektriske snøscooterne kommer neste år

Taiga Motors er nå klar til å ta den elektriske norske villmarken med storm, og skal levere sine første helelektriske snøscootere mot slutten av neste år.


Det er mulig å kjøpe det meste av elektriske kjøretøy. Det
finnes elektriske scootere, motorsykler og biler, men hvor blir de elektriske
snøscooterne av?

For slike hadde passet veldig godt inn det norske vinterlandskapet,
hvor dagens snøscootere noen ganger kan være til sjenanse for andre som for
eksempel hyttebrukere, dyrelivet og skiløpere.

Og så forurenser de selvsagt også noe, selv om det er marginalt i forhold til mange av de andre kjøretøygruppene.

En stille og lokalt utslippsfri snøscooter burde altså passet ganske så perfekt i vinterlandskapet, men så langt har de vært fraværende.

Men flere har selvsagt tenkt tanken, og allerede i 2008 så
vi det første eksemplet.

Under en konkurranse kalt «SAE clean snowmobile challenge»
dukket det en helelektrisk snøscooter opp, men litt som elbilene på den tiden
forsvant konseptet ganske så kjapt.

Men idéen var tent, og på julenissen hjemmebane i finske
Rovaniemi hadde noen studenter fått med seg dette.

De begynte å bygge elektriske snøscootere, og i 2015 og 2016 deltok de i den samme konkurransen som den første elsnøscooteren i 2008.

Og finnene var seriøse i sitt forsøk, og har i ettertid
etablert selskapet Aurora Powertrains som leverer elektriske snøscootere til skianlegg
og for bruk på vintersafari i Rovaniemi. Selskapet leverte blant annet utslippsfrie
snøscootere til alpint-VM i Åre tidligere i vinter.

De etablerte snøscooterprodusentene har også snust på
elsnøscootere, og BRP i Rovaniemi som produserer Ski-Doo og Lynx har laget noen
elektriske prototyper ‒ uten at det har ført til en konkret satsing.

Men det finnes en produsent som nå har kommet så langt at de
snart kan tilby elsnøscootere på det åpne markedet, og som dermed vil bli de
første som blir mulig å kjøpe for allmennheten.

I 2012 bestemte tre personer i Canada for å satse på
elektriske snøscootere, noe som førte til etableringen av Taiga Motors i 2015.

Siden har de satset for fullt, og er nå kommet til det punktet at de har tre modeller som skal lanseres til neste år.

Og da ser de selvfølgelig til Norge, elbillandet framfor
noen.

Seneste i mars var de på en aldri så liten runde rundt i
Norge for å ta den elektriske tempen, og tilbakemeldingene de fikk var så
positive at de er overbevist om at Norge kommer til å spille en viktig rolle i
lanseringen av elektriske snøscootere.

‒ Taiga støtter med glede Norges arbeid med å elektrifisere hverdagen
ved å tilby terreng-løsninger, sier Chloe Beaulieu hos Taiga Motors, som legger
til at det norske momsfritaket er en inspirasjon for resten av verden.

Den ferske produsenten planlegger en norsk turné i
forbindelse med lanseringen over neste sommer, og samarbeidspartnere og de som
har reservert en slik skal da få prøvekjøre disse.

Så hva vi kan så forvente oss av Taiga?

De tre kommende modellen er laget på den tredje Taiga-plattformen
kalt TS3, og byr på forskjellige egenskaper.

Ekko er den lette raceren med 180 hestekrefter under
panseret, Atlas er flerbruksmodellen som passer for de fleste oppgavene, mens Nomad
er som navnet hinter nomaden som trives på langturer.

Den kanadiske produsenten har også utviklet et termisk system
som gjør at batteriet skal yte 100 prosent helt ned i -40 grader, og et bremsesystem
som regenerer kraften.

Her er spesifikasjonene til alle tre:

Modell
Ekko Nomad Atlas
Rekkevidde standard
96 km
100 km
103 km
Rekkevidde langdis.
131 km
134 km
140 km
DC hurtinglading
20 min (80%)
AC 240V L2 lading
2 timer
Hk standard
120 hk
90 hk
120 hk
Hk ytelsemodell
180 hk
120 hk
180 hk
Dreiemoment
210 NM
0-100 km/t standard
4,1 sek
-
3,7 sek
0-100 km/t ytelsever.
3,3 sek
-
2,9 sek
Slepevekt 90 hk
-
350 kg
-
Slepevekt 120 hk
-
510 kg
-

Startprisen er satt til 15.000 dollar (130.000 kr), men vi vet ikke hva den eksakte prisen blir her i Norge.

I likhet med mange av bilprodusentene tilbyr også Taiga en
premieremodell, og det skal produseres 300 Founders Edition-eksemplarer med spesielle
designelementer.

Planen er altså å starte leveringene sent til neste år, noe som etter alle solemerker også betyr starten på den elektrifiserte epoken for snøscootere.

Og det er strengt tatt på tide.

Her er bilder av de tre modellene, og vi starter med Ekko:

Her er Nomad:

Her er Atlas:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter