Skal man ha en BMW med mer hester enn det elbilen i4 får må man nesten velge en M-versjon, for her har ikke tyskerne spart på kruttet.
V8-motorene til BMW, og 0-100 km/t skal gå unna på rundt 4 sekunder. Men en plass må den kanskje strekke våpen, nemlig toppfart. BMW i4 skal klare en plass over 200 km/t, noe som selvsagt er mer enn nok her hjemme ‒ men kanskje litt smått på Autobahnen? Det er den femte generasjonen av BMW eDrive som åpner for en
slik formidabel kraft, og denne inkluderer et nytt høyspenningsbatteri med nye
battericeller og langt større energitetthet enn tidligere. Det gir færre komponenter og et mer fleksibelt design, og batteripakken
i i4 blir flat og med en vekt på rundt 550 kilo. En annen fordel med femte generasjon er at den åpner for
lading på 150 kW, og BMW i4 lades til rundt 80 prosent på omtrent 35 minutter.
på 100 kilometer. Så hva med rekkevidden? BMW i4 får et batteri med en kapasitet på rundt 80 kWh, noe
som ifølge produsenten skal sørge for en rekkevidde på 600 kilometer. Den potente elbilen som er en slags Gran Coupé skal produseres
i München, hvor de også setter i sammen 3-serie som allerede kommer som ladbar
hybrid i Sedan-utgave. Men før BMW presenterer i4 i 2021 skal de by på en annen elbil
med femte generasjon eDrive, iX3. Denne blir altså den første med den nye teknologien, og er utstyrt
med et batteri på over 70 kWh. Det betyr en rekkevidde på rundt 400 kilometer,
mens elmotoren yter over 270 hk. Også denne kan lades med 150 kW.
kan som den første BMW-modellen fås både med bensin- og dieselmotorer, som
plug-in hybrid og som en helelektrisk modell. I 2021 følger nok en elbil som foreløpig er kjent som iNext,
og denne er ganske så selvkjørende på nivå 3 på den autonome skalaen. I likhet
med i4 får også iNext en rekkevidde på rundt 600 kilometer, og i størrelse er
den på nivå med den nåværende X5. Disse tre elbilmodellene er bare starten på litt av et elektrisk slipp fra produsenten som var tidlig ute med elbilen i3. Totalt skal det finnes rundt 25 elektrifiserte modeller fra
BMW på markedet i 2023, og av disse skal over halvparten være elbiler. Med en slik satsing kommer selvsagt også spørsmålet om hvor
bærekraftig disse elbilene er, og den tyske produsenten skal fra neste år selv stå
for anskaffelse av kobolt og litium til battericellene. Dermed får BMW en bedre oversikt over hvor de to sentrale råmaterialene kommer fra, og i tiden framover skal produsenten kjøpe kobolt direkte fra gruver i Australia og Marokko. mens litium blant annet skal leveres fra Australia. Les også: