Store tall og vanvittige summer

Volkswagen-gruppen er nå enige om satsingen fram til 2024, og det innebærer et ras av nye modeller og en absurd diger pott med midler.


Vi har selvsagt fått med oss at Volkswagen-gruppen (VAG) skal satse tungt på elbiler, og gruppen har allerede vist oss nye elektriske modeller som Volkswagen ID. 3, Porsche Taycan, Audi e-tron og Skoda Vision iV.

Men dette er bare toppen av det berømte isfjellet.

Faktisk skal VAG komme med 75 elbilmodeller de neste 10 årene,
noe som betyr at det i snitt skal komme over sju elbilmodeller hvert eneste år.

Totalsummen av elbiler øker nesten for hver gang VAG publiserer nye planer, og den er nå oppe i formidable 26 millioner e-biler i 2029. Og da er det verd å nevne at Nissan Leaf var den første elbilen til å passere et totalt salg av 400.000 elbiler tidligere i år ‒ drøyt åtte er etter den kom.

75 elbilmodeller er selvsagt et absurd høyt antall, men
dette skal også følges opp av rundt 60 hybrider. Her er målet å selge nesten 6
millioner hybrider innen 2029.

Av de 26 millioner elbilene skal ikke færre enn 20 millioner
produseres på den nye MEB-plattformen, mens de resterende 6 millionene skal
bygges på den mer sportslige PPE-plattformen. Fra den vil det i hovedsak komme
elbiler fra Porsche og Audi.

For å få alt dette til må alle mann til pumpene.

Det betyr at de tyske fabrikkene i Zwickau, Emden, Hannover,
Zuffenhausen og Dresden alle skal produsere elbiler, i tillegg til de i Mlada
Boleslav (Tsjekkia), Chattanooga (USA) samt Foshan og Anting i Kina.

Det blir altså ni elbilfabrikker det.

Den enorme satsingen koster selvsagt sine kroner, faktisk milliarder
av kroner, og da snakker vi kun om de fem neste årene.

VAG har todelt satsingen, elektromobilitet på den ene siden
og hybridifisering og digitalisering på den andre. Begge delene satses det ganske
så likt på når det kommer til rene penger.

Elektrisk mobilitet har fått en pott på 33 milliarder euro,
mens hybridutviklingen og digitaliseringen stipuleres til 27 milliarder euro.

Totalt snakker vi dermed om 60 milliarder euro, og slår vi
denne i valutakalkulatoren får vi en norsk sum på 606 milliarder kroner.

Dette utgjør rundt 40 prosent av den totale investeringen
VAG skal gjøre til 2024, så de to områdene gafler i seg en svær bit av den
digre kaka.

Verdens største bilprodusent har altså holdt igjen nye
elbilmodeller, men neste år markerer det store slippet.

Audi e-tron er stort sett den eneste nåværende nye elbilmodell fra VAG, men Porsche Taycan følger deretter og Volkswagen ID. 3 har også meldt sin ankomst til neste år.

Dette følges opp med nye modeller som ID. Crozz, Seat el-Born,
Skoda Vision, ID. Buzz og ID. Vizzion, og regner vi alle disse sammen kommer vi
bare opp i åtte nye elbilmodeller.

Altså 62 igjen.

Det skal bli litt av et kjør.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter