VW økte dieselbil-salget i Tyskland


Dieselbilene er langt fra døde. Faktisk skjedde det noe snodig med Volkswagen-salget i Tyskland i fjor.

Stadig vekk kommer det spådommer om dieselbilenes død, men det er en seiglivet biltype.

-->
I Norge har riktignok dieselbilene fått seg en knekk, og i 2018 var det kun 17,7 prosent av alle nyregistrerte biler som kom med dieselmotor. Dette er rekordlavt, og en nedgang på 5,6 prosentpoeng fra 2017.

Men ikke alle lar seg skremme av politikere som lover kamp mot slike biler, og i Tyskland skjedde det for eksempel noe ganske pussig i fjor.

For Volkswagen har telt hvor mange biler de solgte i Europas største markedet i fjor, og har kommet fram til at 43 prosent av bilene faktisk hadde dieselmotorer.

Dette er en økning fra i 2017, hvor det samme tallet var på 39 prosent.

Og utviklingen blir enda snodigere når man ser at det faktisk er det private markedet som drar dieselkjøpet.

I 2017 var andelen private som kjøpte dieselbil på 15 prosent, mens dette steg til 27 prosent i 2018.

‒ I Tyskland er diesel-debatten følelsesmessig ladet - og ofte blir fakta avvist, sier det noe inhabile styremedlemmet Jürgen Stackmann hos Volkswagen.

‒ Gitt sin effektivitet og ytelse og sett i lys av klimaendringer vil dieselmotoren forbli en viktig teknologi i årene som kommer, spesielt for de som tilbakelegger lange avstander.

Dieselbiler er billigere å utvikle og gir produsentene større marginer enn elbiler, og de største produsentene har kjempet hardt mot eventuelle dieselforbud.

Men Stackmann har et poeng når han peker på teknologien, for dieselbilene har blitt mindre helsefarlig enn tidligere.

Volkswagens nyeste dieselmotorer er betraktelig mer effektive enn tidligere, og de slipper ut opp mot 15 prosent mindre CO2 enn sammenlignbare bensinmotorer. Ny teknologi har kuttet CO2-utslippene med rundt 10 g/km, ifølge Volkswagen.

Volkswagen Golf var Tysklands soleklart mestselgende bilmodell i fjor, og det ble solgt over 210.000 slike i det folkeriket landet. Faktisk hadde Volkswagen de fire mest solgte modellene, med Tiguan, Polo og Passet på de neste plassene. Alle disse solgte i overkant av 70.000 biler.

Mercedes C-klasse tok femteplassen med knappe 63.000 solgte biler.

Bensinbiler utgjorde 62,4 prosent av det totale bilsalget i Tyskland i 2018, mens dieselbilene utgjorde 32,3 prosent ‒ ned fra 38,8 prosent i 2017.

Hva med elbilene, spør du?

Jo, det ble solgt ganske så eksakt 36.062 elbiler i Tyskland i 2018, og er en solid oppgang på 43,9 prosent.

Men det utgjør kun 0,9 prosent av det totale salget, så tross en prosentmessig stor oppgang selges det fortsatt forsvinnende små mengder med elbiler i Tyskland.

Følg bil24 på Facebook

Porsche slutter med dieselmotor

Porsche knaller en ny spiker inn i dieselkista. (Foto: Porsche)

Kan ha reddet dieselmotorene

Her kjører Bosch med en dieselbil som er klimavennlig. (Alle foto: Bosch)

Les mer om:

Nyheter

Les også