Annonse
Hjem Nyheter Kan ha reddet dieselmotorene

Kan ha reddet dieselmotorene

Dieselmotorene slipper faktisk ut mindre CO2 enn bensinmotorene, men problemet er NOx-utslippet. Skal vi tro Bosch er det snart slutt på akkurat det.

Det tyske selskapet sier at de har utviklet teknologi som gir en revolusjonerende reduksjon på NOx-utslippet, og målingene viser at utslippene var hele 10 ganger under kravet som kommer i 2020.

Det tyske selskapet sier rett og at dieselmotoren er reddet.

‒ Det er en framtid for diesel. I dag ønsker vi å stoppe debatten om bortfall av dieselteknologi en gang for alle, sier administrerende direktør Volkmar Denner hos Bosch.

Den store, stygge ulven er altså nitrogenoksid, forkortet NOx. Denne gassen er giftig for mennesker, og dieselmotorene genererer mer NOx enn bensinmotorene på grunn av et høyere trykk og temperatur i motoren.

Saken fortsetter under Annonsen

Lokal forurensing er grunnen til at politikerne vil bannlyse diesel, og her i Norge har vi for eksempel opplevd kjøreforbud for dieselbilene i enkelte byer under sterkt forurensede dager.

Dagens NOx-grense er på 80 mg/km (Euro 6-dieselmotorer) og 60 mg/km for bensinmotorene, og er satt tilbake i 2014. Men det er også tillatt et avvik som sier at dagens biler kan slippe ut 110 prosent av denne grenseverdien, og dermed blir de reelle tallene 168 mg/km for diesel og 126 mg/km for bensin.

Men i 2020 kommer EU med Euro 6d som kutter avviket til 50 prosent (ny teststandard, WLTP, er allerede innført), og grenseverdiene blir da 120 mg/km for dieselbilene og 90 mg/km for bensinbilene.

Bosch sier at de har videreutviklet dieselteknologien som sender utslippet ned ti ganger under grensen, og det beste av alt ‒ det er ikke noen nye komponenter som vil drive opp kostandene. De har altså videreutviklet teknologien.

‒ Bosch skyver grensene for det som er teknisk mulig, sier Denner.

‒ Utstyrt med den nyeste Bosch-teknologien, vil dieseldrevne biler bli klassifisert som lavutslippskjøretøy og fortsatt forbli rimelige, slår han fast.

De siste årene har det stadig kommet eksempler på hvordan bilprodusentene har jukset med utslippstallene for å komme under grensene, og Boschs administrerende direktør oppfordrer også til større gjennomsiktighet med hensyn til CO2-utslippene som er knyttet direkte til drivstofforbruket. Han krever at utslippene og drivstofforbruk testes under virkelige forhold på veien.

‒ Det betyr mer offentliggjøring til forbrukerne og mer fokusert klimatiltak, sier han.

Så hvor lavt har Bosch klart å få NOx-utslippet?

Ganske så lavt, viser det seg. Grensen i dag er altså 168 mg/km, mens den går ned til 120 mg/km i 2020. Bosch påstår at de har fått trimmet dette ned til utrolige 13 mg/km.

De har også målt utslippet i veldig krevende bytrafikk, hvor utslippene generelt er på sitt høyeste. Der klarte de å få NOx-utslippet ned til 40 milligram per kilometer, en tredel av den kommende grensen.

Altså meget imponerende tall.

Hva er så hemmeligheten?

Jo, ingeniørene har kommet opp med en løsning som kombinerer drivstoffinnsprøytning, et nyutviklet luftstyringssystem og et intelligent temperaturovervåkningssystem, og gjennombruddet kom for noen måneder siden.

NOx-utslippet er knyttet direkte til to ting, kjørestilen og forbrenningstemperaturen.

Kjørestil-delen har de taklet ved et nytt luftsystem og ny turbolader som reagerer raskere, og takket være en kombinasjon av høyt og lavt press for gassirkulasjonen er luftdirigeringen forvaltet enda bedre.

For at NOx-omdannelsen skal være optimal må temperaturen være over 200 grader, noe den ofte faller under i bykjøring. Et termisk forvaltningssystem regulerer aktivt temperaturen på eksosgassen, slik at den er varm nok også i lav fart og kø.

NOx-utslippet vil dermed forbli lavt uansett hvordan og hvor bilen kjøres, også midt i en storby.

‒ Diesel blir et valg i urbane strøk også, uansett om det er en handelsmann eller en pendler, sier Denner.

Det tyske selskapet sier at teknologien fortsatt ikke er hundre prosent ferdigutviklet, så den potensielle reduksjonen kan bli enda høyere.

Klok av skade etter alle jukseskandalene inviterte Bosch en gruppe med journalister både fra Tyskland og andre land slik at de fikk teste selv, og dermed bevitne resultatene med egne øyne. Så det er liten grunn til å betvile tallene.

Her er de:

Bosch sier at det nye systemet er klart, og allerede nå kan installeres i produksjonsprosjekter.

Så kanskje var ikke dieselen død likevel?

Den kan til og med bli fossilbilenes redning.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,587FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker