- Annonse -
HjemNyheterKan ha reddet dieselmotorene

Kan ha reddet dieselmotorene

Dieselmotorene slipper faktisk ut mindre CO2 enn bensinmotorene, men problemet er NOx-utslippet. Skal vi tro Bosch er det snart slutt på akkurat det.

Det tyske selskapet sier at de har utviklet teknologi som gir en revolusjonerende reduksjon på NOx-utslippet, og målingene viser at utslippene var hele 10 ganger under kravet som kommer i 2020.

- Annonse -

Det tyske selskapet sier rett og at dieselmotoren er reddet.

‒ Det er en framtid for diesel. I dag ønsker vi å stoppe debatten om bortfall av dieselteknologi en gang for alle, sier administrerende direktør Volkmar Denner hos Bosch.

Den store, stygge ulven er altså nitrogenoksid, forkortet NOx. Denne gassen er giftig for mennesker, og dieselmotorene genererer mer NOx enn bensinmotorene på grunn av et høyere trykk og temperatur i motoren.

Lokal forurensing er grunnen til at politikerne vil bannlyse diesel, og her i Norge har vi for eksempel opplevd kjøreforbud for dieselbilene i enkelte byer under sterkt forurensede dager.

- Annonse -

Dagens NOx-grense er på 80 mg/km (Euro 6-dieselmotorer) og 60 mg/km for bensinmotorene, og er satt tilbake i 2014. Men det er også tillatt et avvik som sier at dagens biler kan slippe ut 110 prosent av denne grenseverdien, og dermed blir de reelle tallene 168 mg/km for diesel og 126 mg/km for bensin.

Men i 2020 kommer EU med Euro 6d som kutter avviket til 50 prosent (ny teststandard, WLTP, er allerede innført), og grenseverdiene blir da 120 mg/km for dieselbilene og 90 mg/km for bensinbilene.

Bosch sier at de har videreutviklet dieselteknologien som sender utslippet ned ti ganger under grensen, og det beste av alt ‒ det er ikke noen nye komponenter som vil drive opp kostandene. De har altså videreutviklet teknologien.

- Annonse -

‒ Bosch skyver grensene for det som er teknisk mulig, sier Denner.

‒ Utstyrt med den nyeste Bosch-teknologien, vil dieseldrevne biler bli klassifisert som lavutslippskjøretøy og fortsatt forbli rimelige, slår han fast.

De siste årene har det stadig kommet eksempler på hvordan bilprodusentene har jukset med utslippstallene for å komme under grensene, og Boschs administrerende direktør oppfordrer også til større gjennomsiktighet med hensyn til CO2-utslippene som er knyttet direkte til drivstofforbruket. Han krever at utslippene og drivstofforbruk testes under virkelige forhold på veien.

‒ Det betyr mer offentliggjøring til forbrukerne og mer fokusert klimatiltak, sier han.

Så hvor lavt har Bosch klart å få NOx-utslippet?

Ganske så lavt, viser det seg. Grensen i dag er altså 168 mg/km, mens den går ned til 120 mg/km i 2020. Bosch påstår at de har fått trimmet dette ned til utrolige 13 mg/km.

De har også målt utslippet i veldig krevende bytrafikk, hvor utslippene generelt er på sitt høyeste. Der klarte de å få NOx-utslippet ned til 40 milligram per kilometer, en tredel av den kommende grensen.

Altså meget imponerende tall.

Hva er så hemmeligheten?

Jo, ingeniørene har kommet opp med en løsning som kombinerer drivstoffinnsprøytning, et nyutviklet luftstyringssystem og et intelligent temperaturovervåkningssystem, og gjennombruddet kom for noen måneder siden.

NOx-utslippet er knyttet direkte til to ting, kjørestilen og forbrenningstemperaturen.

Kjørestil-delen har de taklet ved et nytt luftsystem og ny turbolader som reagerer raskere, og takket være en kombinasjon av høyt og lavt press for gassirkulasjonen er luftdirigeringen forvaltet enda bedre.

For at NOx-omdannelsen skal være optimal må temperaturen være over 200 grader, noe den ofte faller under i bykjøring. Et termisk forvaltningssystem regulerer aktivt temperaturen på eksosgassen, slik at den er varm nok også i lav fart og kø.

NOx-utslippet vil dermed forbli lavt uansett hvordan og hvor bilen kjøres, også midt i en storby.

‒ Diesel blir et valg i urbane strøk også, uansett om det er en handelsmann eller en pendler, sier Denner.

Det tyske selskapet sier at teknologien fortsatt ikke er hundre prosent ferdigutviklet, så den potensielle reduksjonen kan bli enda høyere.

Klok av skade etter alle jukseskandalene inviterte Bosch en gruppe med journalister både fra Tyskland og andre land slik at de fikk teste selv, og dermed bevitne resultatene med egne øyne. Så det er liten grunn til å betvile tallene.

Her er de:

Bosch sier at det nye systemet er klart, og allerede nå kan installeres i produksjonsprosjekter.

Så kanskje var ikke dieselen død likevel?

Den kan til og med bli fossilbilenes redning.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her