Hjem / Elbiler / Porsche slutter med dieselmotor
Porsche knaller en ny spiker inn i dieselkista. (Foto: Porsche)
Porsche knaller en ny spiker inn i dieselkista. (Foto: Porsche)

Porsche slutter med dieselmotor

Nå er det offisielt. Fra 2025 kommer ingen Porsche-modeller med dieselmotor.

Det er ingen stor overraskelse at Porsche blir den første store tyske produsenten som annonserer at de dropper dieselmotoren. De har aldri satset tungt på slike motorer, og i fjor var kun 12 prosent av samtlige biler de solgte med dieselmotor.

Annonse

Og de har også slitt med andre ting rundt dieselmotoren.

For drøyt ett år siden tilbakekalte de samtlige Cayenne 3,0-liters V6 diesel på grunn uregelmessigheter rundt motorens programvare, og i oktober begynte de jobben med å oppdatere denne på samtlige biler. Litt etter kom nyheten om at også Macan 3,0-liters V6 diesel måtte inn for ny programvare, mens det også har vært vurdert om å tilbakekalle Cayenne 4,2-liter V8 diesel som sist ble produsert i 2017.

Allerede i februar i år forsvant dieselmotoren som et alternativ både for Cayenne og Panamera, og nå bekrefter Porsche altså dieselmotoren fases helt ut inn mot 2025.

‒ Porsche gravlegger ikke dieselen. Den er, og vil forbli, en viktig framdriftsteknologi. Men vi er en sportsbilprodusent hvor diesel alltid har spilt en sekundær rolle, og vi har kommet til den konklusjonen at vi ønsker at vår framtid skal være dieselfri. Naturligvis vil vi fortsette å ta vare på våre eksisterende dieselkunder med den profesjonaliteten de forventer, sier Oliver Blume, administrerende direktør i Porsche.

Produsenten satser frisk på elektrifisering, og har opplevd en stadig større etterspørsel rundt slike biler. I fjor var for eksempel 63 prosent av alle Panamera-modellene som ble solgt hybrider, og snart kommer de også med sin første rene elbil kalt Taycan.

Annonse

Elbilen kommer til neste år, og innen 2025 skal annenhver Porsche som lages være enten hybrid eller ren elbil. Den enorme satsingen kommer også til syne i rene penger, og når vi kommer til 2022 vil de ha investert mer enn 60 milliarder kroner i e-mobilitet.

Porsche har altså kommet til at tre motortyper er en for mye, og vil heller fokusere på å utvikle enda mer effektive bensinmotorer som skal ta ned forbruket ytterligere i tillegg til batteriteknologien.

‒ Vårt mål er å forankre teknologien, og vi fokuserer nå på kjerneområdene mens vi legger til rette for framtidens mobilitet, sier Blume.

Porsche hører hjemme i den svære Volkswagen-gruppen, som blant annet var ansvarlig for dieselgate i 2015 hvor det ble jukset med utslippstallene rundt dieselbilene. Gruppen har nå en voldsom fokus på elbiler, og Audi har nylig vist fram sin første slike ‒ e-tron. Porsche og Audi skal blant annet samarbeide om å utvikle nye elbiler, så gruppen vil utnytte synergieffekter på tvers av merkene.

Taycan, som alene har kostet over 30 milliarder å utvikle, er ventet å få en rekkevidde på over 500 kilometer og en kombinert kraft med mer enn 600 hestekrefter.

Porsche tenker også lading opp i det hele, og har utviklet en egen ladestruktur rundt lynladere. Porsche Engineering har utviklet en helt ny modulær ladeplattform, hvor det er mulig å bygge opp ladestasjonene på en annen måte enn det som er vanlig. Det vil være mulig å sette opp ladestolpen og ladepunktet en plass, mens resten av ladestrukturen er plassert et annet sted innen en radius av 200 meter. En slik vil for eksempel være mulig å sette opp i en garasje uten at den tar altfor plass.

Lynladerne har 800 volt-teknologi, og åpner dermed for å lade opp til 500 kilometers rekkevidde i løpet av 20 minutter. Laderen er ikke kun laget for Porsche-modeller, og bruker Combined Charging System (CCS1/CCS2) som åpner for lading av en rekke modeller.

I tillegg har de også utviklet noe de kaller ChargeBox. Dette er enkelt forklart et ekstra batteri som lades når det ikke er andre biler på stasjonen, og vil dermed fungere som en slags turbolader selv på stasjoner med medium kraft. ChargeBox kommer som standard med 70 kWh batteri og 160 kW ladestasjon, men toppløsning har 140 kWh batteri og to 160 kW ladestasjoner som kombinert leverer 320 kW.

Porsche har altså så mye å tenke på at de gir dieselmotoren nådestøtet, men de er ikke alene om nettopp det. Volvo som skal elektrifisere alle modellene i 2019 har tidligere sagt at de ikke vil utvikle dieselmotor lenger, mens Toyota allerede har faset ut stort sett alle dieselmotorene på alle biler som selges i Europa.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *