Slik kvitter tyskerne seg med gamle dieselbiler


Mens Norge ikke har noen spesifikke tiltak rettet mot gamle biler, gir Volkswagen nå kunder opp mot 68.000 kroner for å kvitte seg med sin forurensende dieselbil.

Volkswagen utvider innbytte-avtalen de har kjørt i 15 tyske byer, og nå får alle tyske kunder som bytter inn Euro 4 og Euro 5 dieselbiler store incentiver.

Volkswagen, ansvarlig for tidenes største dieselskandale da det ble avslørt at de jukset med utslippstallene i 2015, går nå selv til krig mot eldre dieselmotorer.

Allerede i 2017 kom Volkswagen med sine første innbytte-incentiver, og per i dag er det en innbytteavtale av biler med Euro 1 til Euro 4 dieselmotor i 15 tyske byer med høy forurensing.

Nå er det klart at produsenten utvider dette til å gjelde samtlige tyske kunder og Euro 5-motorer.

Fra 24. januar til 30. april vil alle som bytter inn biler utstyrt med Euro 4 og Euro 5 dieselmotorer få en sum på toppen av bruktbilprisen.

Denne varierer fra knapt 5.000 kroner (500 euro) og helt opp til 68.000 kroner (7.000 euro) avhengig av modell, og for brukte biler kappes dette beløpet opp til 50 prosent avhengig av modellen.

‒ Med utvekslingsincentivene vil Volkswagen-merket gi alle eiere av Euro 4 og Euro 5 dieselbiler svært attraktive vilkår for å bytte til mer effektive nye biler eller nesten nye biler med siste utslippsteknologi. Dette understreker vår løpende forpliktelse til å forbedre luftkvaliteten, og for å hindre kjøreforbud i tyske byer, sier Jürgen Stackmann, styremedlem for salg og markedsføring.

Volkswagen sier også at den tidligere innbytte-avtalen rundt Euro 1 til Euro 4-bilene vil fortsette.

Mens Norge ikke gjør noe spesifikt for å få den gamle bilparken bort fra veien (vraktpanten ble sist endret i 2013), har Volkswagen stor suksess med sin innbyttestrategi.

Til nå har incentivene bidratt til at 240.000 eldre dieselbiler har forsvunnet fra de tyske veiene, og sammen med oppdatert programvare for dieselbilene har dette ført til NOx-besparelse på mer enn 10.000 tonn.

Ifølge Volkswagen viser flere uavhengige studier at den beste måten å forbedre luftkvaliteten på er å få byttet ut den gamle bilparken.

Og det gjør nå tyskerne i stor stil.

Bare i 2017 kom det 1,1 millioner nye lavutslipps Euro 6 dieselbiler på de tyske veiene, og om dette fortsetter i samme tempo så vil hver 2. dieselbil i Tyskland ha Euro 6 i 2021.

Volkswagen prøver altså å rette opp i gamle feil.

Senest i fjor ga tyske myndigheter Volkswagen-gruppen en bot på 9,4 milliarder kroner etter dieselskandalen som ble avslørt i 2015, og denne ble raskt godtatt.

I desember etterlyste et tysk forbrukerråd 140.959 norske bilkjøpere i forbindelse med et massesøksmål mot Volkswagen på vegne av forbrukere som er berørt av dieseljukset.

Her er det snakk om biler med dieselmotoren EA 189, og inkluderer modeller som Volkswagen Golf og Passat, Audi A3, A4, Q3 og Q5, Skoda Octavia og Superb samt Seat Altea og Leon.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter