Vi har bikket 200.000 elbiler


Med en margin på 192 biler bikket Norge grensen på 200.000 elbiler i 2018.

Om vi ser bort fra de virkelig gamle dagene da elbiler faktisk var like vanlige som fossilbiler, må vi tilbake noen år for å finne starten på det norske elbil-eventyret.

Det er faktisk en konkret hendelse som gjør at vi kan sette et slags starttidspunkt på elbilens inntog i Norge.

For i 1989 sørget nemlig noen veldig kjente norske personligheter å få den første «moderne» elbilen til Norge.

På den tiden hadde Norge tre virkelige verdensstjerner, nemlig Morten Harket, Magne Furuholmen og Pål Waaktaar i supergruppa a-ha. Da Harket og Furuholmen sammen med Bellona-sjef Frederic Hauge ramlet over en ombygd Fiat Panda på en tur i Sveits i 1989, bestemte de seg like godt for å importere rariteten til Norge.

Hauge brukte deretter den ombygde elbilen med en rekkevidde på rundt 45 kilometer så ofte det lot seg gjøre, og kjørte også sivil ulydighet gjennom bomringen i Oslo. Han nektet nemlig å betale for passeringene, som han mente skulle være gratis for elbiler.

Han nektet også å betale bøtene, og bilen ble til slutt konfiskert og auksjonert bort. Bellona svarte med å kjøpe den tilbake, da ingen andre brydde seg om å by på det merkelige kjøretøyet.

Sju år etterpå, i 1996, fikk Bellona-lederen viljen sin, og det ble gratis bompassering for elbiler.

Flere produsenter prøvde deretter å lage elbiler, deriblant Think som åpnet sin fabrikk på Aurskog på Østlandet i 1999.

Men det var ikke før langt ut på 2000-tallet at de elektriske hjulene begynte å rulle for alvor.

Tesla kom med sin første elbil Roadster i 2008, Mitsubishi i-MiEV ble introdusert i 2009 og Nissan Leaf dukket opp i USA og Japan i 2010. Med inntoget av disse forsvant også etter hvert flere norske elbilprosjekter som Think og Buddy.

Norske politikere hadde allerede før 2011 åpnet for en rekke incentiver som skulle stimulere elbilsalget, og med nye modeller på markedet og en satsing på elbilstrutkuren begynte det hele å ta av.

I dag er det kanskje noe overraskende å høre at det faktisk var Mitsubishi som var lokomotivet den gang. Allerede i 2010 var mer enn halvparten av alle elbilene som ble solgt i Norge faktisk en i-Miev, inkludert søstermodellene Peugeot iOn og Citroën C-Zero som den også kom som.

I 2011 ble det så solgt 2.240 i-Miev, før biler som Leaf og Model S kom på banen. Leaf var for eksempel allerede i 2012 Norges 13. mest solgte bil, og Norge var allerede den gang i verdenstoppen rundt salget av elbiler.

Milepælene ble deretter passert i raskt tempo.

10.000 elbiler ble bikket i 2013, 50.000 elbiler i 2015 og allerede halvannet år senere bikket vi 100.000 elbiler.

150.000 ble passert tidlig i 2018, og knapt ett år senere har vi altså rundet 200.000 elbiler.

Ved utgangen av 2018 var det registrert 200.192 elektriske person- og varebiler i Norge, ifølge Motorvognregisteret som Norsk elbilforening referer til.

Totalt kom det 58.241 flere elbiler på norske veier i 2018, en økning på 41 prosent fra 2017 til 2018.

De tre mest folketette fylkene er også de som har størst andel av elbiler, ifølge elbilforeningen. Hordaland har en elbilandel på 12,5 prosent av personbilparken, Oslo 12,1 prosent og Akershus med 11,5 prosent.

Av kommunene er det Finnøy i Rogaland som er på topp med en elbilandel på 25,7 prosent, mens de store bykommunene stort sett ligger over landssnittet på 7,2 prosent. Bærum er i front av disse med 16 prosent elbilandel.

De mest populære elbilene registrert i utgangen av 2018 er Nissan Leaf med 49.823 eksemplarer, 31.883 Volkswagen e-Golf, 19.740 BMW i3, 18.982 Tesla Model S og Kia Soul med 15.666 biler.

Lista over Norges mest solgte biler i fjor var også dominert av elbiler, med Leaf, e-Golf, i3 og Tesla Model X på de fire øverste plassene. Det ble registrert 12.303 nye Leaf i 2018, og modellen hadde faktisk en markedsandel på hele 8,3 prosent.

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Elbiler Nyheter