HjemElbilerElbil med 49 tommers skjerm nærmer seg

Elbil med 49 tommers skjerm nærmer seg

Endelig begynner den første teknologibomben av en elbil fra Byton å nærme seg. Se bilder og video.

Byton, med svære kinesiske muskler i ryggen, har noe ganske så spesielt på gang. Ikke fordi at de lager en SUV-bil, en elektrisk sådan. Det gjør jo mange for tiden.

- Annonse -

Nei, det er teknologien som virkelig er imponerende med Byton ‒ som har pekt ut Norge som et av hovedmarkedene. Byton har allerede vært innom Oslo og vist fram den aller første modellen, M-Byte.

Du trenger bare å ta en veldig kjapp titt inn i kupéen på en Byton så ser du umiddelbart at dette er noe helt spesielt. Dashbordet avslører nemlig noe helt spesielt. Nemlig en gedigen skjerm på størrelse med TV’en i stua.

Denne dekker som du ser stort sett hele dashbordet, og kalles for Shared Experience Display (SED). Dette av den enkle grunnen at skjermen kan deles opp i tre ulike seksjoner.

- Annonse -

Du kan vise navigasjon, musikk, video, bilder, filer, kontakter ‒ ja, alt mulig, og av sikkerhetshensyn skal ikke skjermen som er buet heller hindre sikten ut av bilen.

Det hele styres enten av et 7 tommers førerbrett eller et 8 tommers berøringsbrett. 7-tommeren er plassert på rattet, mens 8-tommeren befinner seg i konsollen mellom de to forsetene.

Og ja, det er også skjermer bak som lar de styre hva som skal være på deler av 49-tommeren.

Bilen er fullstappet av ny teknologi, og skal også få førerassistenter som gjør den ganske så selvkjørende.

- Annonse -

En annen spesiell greie med Byton er at de har gjort setene foran roterbare, og det er mulig å vri de 12 grader innover slik at man kan kommunisere enda bedre med hverandre.

Av andre ting vi kan nevne er måten du åpner bilen på. Glem nøkler eller apper, for her sitter det nemlig små kameraer på bilen som har ansiktsgjenkjenning. Titt inn i kameraet så åpner bilen seg, og det gjelder til og med passasjerer den gjenkjenner. For Byton har ansiktsgjenkjennelse på alle plassene, slik at bilen selv vet hvem som sitter hvor.

Profilen husker selvsagt alle innstillingene fra tidligere av, og justerer alt automatisk nesten før du har rukket å få rumpa ned i setet.

Det er alt mulig annen teknologi som inkluderer nettilkobling via 5G, stemmestyring, kunstig intelligens (AI) og til og med helseovervåkning.

Her kan du selv se noe av dette:

Så ja, det er en teknologibombe av de sjeldne.

Hva som med batteripakken?

Byton har tidligere sagt at de kommer med to varianter, en for bakhjulstrekk og en for firehjulstrekk.

De utvikler også to modeller, M-Byte og K-Byte. Slik ser sistnevnte ut:

De to modellvariantene er på henholdsvis 71 kWh for den som er bakhjulsdrevet og 95 kWh for den med firehjulstrekk. Rekkevidden er på rundt 400 kilometer for den minste pakken, og 520 kilometer for storesøsteren, mens hurtiglading er oppgitt til 30 minutter.

Motorene har henholdsvis 268 og 470 hestekrefter, og startprisen var sist vi hørte noe om den satt til 370.000 kroner.

Alt høres jo veldig bra ut, men når kommer M-Byte som er den første i rekken ‒ om det i det hele tatt skjer?

Jo, Byton er på plass under teknologimessen i Las Vegas som pågår nå, og eksakt ett år etter verdenspremieren løfter de enda litt mer på sløret.

‒ Vi har tatt store steg i utviklingen av vår Nanjing-fabrikk og testingen av vår prototype, sier Daniel Kirchert, en av grunnleggerne og en tidligere leder hos både BMW og Infiniti.

‒ Dette er et avgjørende år for Byton, og vårt globale team sparer ikke på noe for å nå vårt mål om masseproduksjon.

M-Byte ligger altså i rute til å debutere til sommeren, mens produksjonen skal starte mot slutten av året.

Så om alt går uten problemer kan Byton nå Norge allerede i 2020, men 2021 er nok mer reelt. Byton satser nemlig også på hjemmemarkedet Kina samt USA i tillegg til Norge og Europa, så det kan fort bli kø om bilen blir ettertraktet.

Og med svære internasjonale partnere, økonomiske kinesiske muskler, en pris som parkerer konkurrentene og teknologi fra framtiden er dette vitterlig noe svært så spennende som endelig ser ut til å nærme seg.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her