Bygger verdens raskeste elfly


Rolls-Royce er ikke snauere enn at de bygger verdens raskeste elektriskdrevne fly.

Hva får du om du kombinerer de beste ingeniørene fra luftfarten, formel E med høy-ytelses batteriutvikling?

Det spørsmålet stiller Rolls-Royce, og svarer like gjerne på det også:

ACCEL.

Denne kryptiske forkortelsen står for «Accelerating the Electrification of Flight» ‒ å få fart på den elektrifiserte flygningen.

ACCEL er navnet på et prosjekt som Rolls-Royce (RR) har tatt initiativ til, og som snart skal ende opp med verdens raskeste elfly med det samme navnet. Det flyet sitter for tiden i en hangar på flyplassen i Gloucestershire et par timer vest for London.

Flyet skal få en topphastighet på minst 480 km/t (300 mph), og RR tror selv at hastigheten kommer til å bikke over 500 km/t. Det vil gjøre flyet til det raskeste batteridrevne flyet verden har sett. Siemens har for tiden den rekorden med et fly som klarte 338 km/t.

Det er altså RR som står bak dette, men de får støtte fra blant andre de britiske myndighetene via Aerospace Technology Institute, og de viktigste partnerne er Yasa og ElectroFlight.

Og dette er langt ifra en fjern framtidsdrøm, men faktisk noe som snart er en realitet.

‒ Dette flyet blir drevet av et toppmoderne elektrisk system og det kraftigste batteriet som er bygget for flyging. I det kommende året skal vi demonstrere dette i krevende testmiljøer, før vi går for gull i 2020 fra en landingsstripe på den walisiske kysten, sier prosjektleder Matheu Parr.

Yasa er hovedansvarlig for det elektriske drivverket, og har blant annet levert slike både til formel E, Jaguar og Koenigsegg tidligere, så dette bør være i gode hender.

Og batteripakken er da også noe helt unikt, med 6.000 battericeller pakket med tanke på lavest mulig vekt og termisk beskyttelse og best mulig kjøling.

Målet er at det lille flyet skal kunne tilbakelegge 321 kilometer (London-Paris) på en lading, og for å få det til har flyet tre elmotorer som til sammen yter mer enn 1.000 hestekrefter ‒ det samme som en formel 1-bil.

Det høres kanskje skummelt ut med et fly som er batteridrevet, men RR setter sikkerhet høyt.

‒ Vi overvåker mer enn 20.000 datapunkter per sekund, som måler batterispenning, temperatur og generell helse på drivverket, som er ansvarlig for å drive propellene og generere drivkraft. Vi har allerede høstet inn mye data rundt de unike design- og integrasjonsutfordringene, sier Parr.

‒ Og vi får kunnskap ikke bare rundt det banebrytende feltet med elektrisk drevet, null-utslipp luftfart ‒ men vi leder den. På dette tidspunktet er vår selvtillit himmelhøy.

Prosjektet er ganske så ferskt, og RR håper å utvikle, bygge, teste og kommersialisere produktet på kun 24 måneder ‒ altså nærmest på et blunk.

Også elbillandet Norge har en viktig posisjon i utviklingen av elektriske fly.

Rolls-Royce har nemlig etablert et helt nytt datterselskap kalt Rolls-Royce Electrical Norway med hovedkontor i Trondheim, og disse skal utvikle komponenter for elektriske drivverk til fly.

Sammen med Airbus og Simenes holder de nå på med å utvikle verdens første hybride jetfly kalt E-Fan X, og om alt går som planlagt skal dette inn i rutetrafikk allerede til neste år.

Slik ser det flyet ut:

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Elbiler Nyheter