Hjem / Nyheter / Elfly-motorer skal utvikles i Norge
Rolls-Royce er en av de som skal være med å utvikle elektriske fly, med deler fra Norge. (Foto: RR)
Rolls-Royce er en av de som skal være med å utvikle elektriske fly, med deler fra Norge. (Foto: RR)

Elfly-motorer skal utvikles i Norge

Norge er elbillandet nummer én i Europa. Og nå virker det som vi også blir elfly-landet. Britiske Rolls-Royce kommer nemlig hit for å utvikle elektriske motorer til fly.

I sommer fikk daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen seg en nervepirrende flytur. Han var nemlig invitert til en aldri så liten testtur med et helelektrisk fly på Gardermoen, og kom helskinnet fra opplevelsen.

Annonse

‒ Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Det var en stor opplevelse å få bli med på denne flygningen og se at vi er i gang med utviklingen av framtidens luftfart, sa han den gang.

Så AS Norge satser ikke bare på elektriske kjøretøy og elektrisk skipsfart, men har også høytflyvende elektriske planer.

Og dette legger store aktører merke til, og en av de virkelige tunge innen luftfart er britiske Rolls-Royce.

Ja, dette er et bilmerke, men også mye mer. For det finnes nemlig Rolls-Royce på landjorda, på sjøen og i luften, og foruten bilmerket som er et helt eget selskap er det også divisjoner kalt Aerospace, Power Systems, Defence og Commercial Marine.

I sommer ble det klart at Rolls-Royce selger Marine-divisjonen til Kongsberg Maritime, og denne blir dermed norskeid når salget fullføres.

Annonse

Rolls-Royce har nå etablert et helt nytt datterselskap kalt Rolls-Royce Electrical Norway med hovedkontor i Trondheim, og skal sette i gang med å utvikle komponenter for elektriske drivverk til fly.

Bakgrunnen for dette er at tidligere i år annonserte Rolls-Royce, Airbus og Siemens at de i felleskap skal utvikle verdens første hybride jetfly kalt E-Fan X, og denne skal inn i rutetrafikk allerede i 2020. Vel, det er iallfall planen.

Prosjektet blir en viktig brikke for å oppfylle den nye EU-visjonen Flighpath 2050, som blant annet har satt mål om 75 prosent reduksjon av CO2 per passasjerkilometer og 90 prosent reduksjon av NOx. I tillegg er ambisjonen 65 prosent mindre støy fra fly.

Og Rolls-Royce Electrical Norway får altså en svært så viktig global rolle i alt dette, og har ansvaret for en portefølje med elektriske løsninger hos Rolls-Royce.

Til E-Fan X utvikler det nye selskapet en 2,5 MW generator og frekvensomformer.

‒ Elektrifisering innen alle former for transport fører til stor aktivitet rundt utvikling av nye produkter på land, til vanns og nå også innen luftfart. Nå er vi i ferd med å etablere ett nytt testsenter i Trondheim som er stort nok til å teste ett fullskala flyanlegg, og vi søker etter flere medarbeidere, sier Sigurd Øvrebø, administrerende direktør for Rolls-Royce Electrical Norway.

Så om du har unik kunnskap kan du faktisk være med på å utvikle de første elektriske flyene verden har sett. Det er skryterettigheter det!

Rolls-Royce er en gigant innen luftfarten, og den største leverandøren av flymotorer. De nye elektriske motorene designes etter helt nye prinsipper, og blant annet skal den elektriske kraften brukes til å drive flere mindre motorer fordelt utover vingene.

Hybridflyet E-Fan X har tre driftsmoduser; take off, transit og landing, og prinsippene er ganske lik de vi kjenner fra andre hybride applikasjoner innen transportsektoren. Men i luftfarten fokuserer man enda mer på sikkerhet og lav vekt.

– En annen spennende side av elektrifiseringen er støyreduksjonen. Hvis flybransjen når målet om 65 prosent lavere støy, kan det for eksempel etableres flyplasser nærmere sentrumskjerner. Da blir det også mindre behov for transportløsninger mellom byene og flyplassene, det er særlig aktuelt for land der mye av denne infrastrukturen ikke eksisterer i dag, sier Øvrebø.

Utviklingen i Norge er et ledd i et stort program som er kalt CleanSky 2, og inkluderer bidragsgivere fra England, Frankrike og Tyskland i tillegg til det som kommer fra Trondheim.

Den norske kompetansen innen elmotorer stammer helt tilbake fra 1990-tallet. Det trønderske gründerselskapet SmartMotor har utviklet permanent magnet elektromotorer og frekvensomformere for flere industrier siden 1996, og ble i 2013 kjøpt opp av Rolls-Royce Marine.

Siden har selskapet ifølge Rolls-Royce utviklet verdens største utvalg av elektriske propulsorer og vinsjer, og blir igjen som et datterselskap når resten av Marine-divisjonen selges til Kongsberg.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *