- Annonse -
HjemElbilerTesla dropper de minste batteriene

Tesla dropper de minste batteriene

Fra neste uke vil det ikke lenger være mulig å bestille 75-versjonene av Tesla Model S og Model X.

Da Tesla introduserte Model S i 2012 kom den med to forskjellige batteripakker, grunnmodellen på 60 kWh og en langdistansevariant på 85 kWh. Det var også planlagt en modell med 40 kWh, men denne ble skrotet på grunn av manglende etterspørsel.

- Annonse -

I 2015 bestemte de seg for å kutte 60 kWh-batteriene, og heller gå over til et batteri på 70 kWh som det minste alternative. De siste 60-variantene ble solgt i 2017, og da ble 75 kWh det minste og billigste alternativet.

Dette batteriet tilbys fortsatt både til Model S og Model X, men kun ut denne uken. For fra mandag av vil det ifølge Tesla-sjef Elon Musk kun være 100-versjoner tilgjengelig.

Det betyr altså at de billigste versjonene forsvinner.

- Annonse -

I dag starter Model S 75D på 669.820 kroner, mens du må ut for 832.620 kroner for 100D med et batteri på 100 kWh. Det er altså en prisforskjell på hele 162.800 kroner mellom de to variantene.

Det tredje alternativet for Model S er P100D, hvor P foran batteribenevnelsen står for Performance. Ytelsesversjonen som skyter fart fra 0 til 100 km/t på utrolige 2,7 sekunder har en startpris på 1.124.820 kroner.

Tesla Model X har også de tre samme alternativene per nå.

- Annonse -

Model X 75D har en startpris på 726.720 kroner, mens grunnmodellen til 100D koster 875.120 kroner. Her er prisforskjellen altså 148.400 kroner. P100D-versjonen er den dyreste av dem alle, og starter på solide 1.209.970 kroner.

I USA kommer bortfallet av 75-versjonen sammen med at skattekreditten også halveres. Før nyttår kunne Tesla-kundene få 7.500 dollar tilbake fra staten når de kjøpte en bil, men dette incentivet er halvert i 2019 ettersom produsenten har nådd taket på 200.000 elbiler.

Tesla har sagt at de vil kutte prisene som et mottiltak, så vi får se om 100-versjonene faktisk faller i pris.

Men eventuelle norske Tesla-kunder som ikke vil eller kan betale over 800.000 kroner for en bil har likevel en løsning.

Tesla begynner nå leveringene av den billigste modellen Model 3 også til Europa, og i første omgang er det to varianter med firehjulstrekk som nå kommer til Norge.

Produsenten har med Model 3 også gått bort fra batteribenevnelsen i navnet til de forskjellige variantene, og kaller isteden for de tre versjonene for Mid Range, Long Range og Performance. Tesla planlegger også slike navn for både Model S og Model X i framtiden.

Model 3 Long Range med en oppgitt rekkevidde på solide 560 kilometer starter på 454.700 kroner her hjemme, mens «Performance»-versjonen med en rekkevidde på 530 kilometer starter på 546.000 kroner. Begge versjonen har nå kun et par måneder på venteliste før bilene faktisk blir levert ut til kundene.

Teslas tredje Model 3-versjon er bakhjulstrukket og altså kjent som Mid Range, og denne har så langt vært nedprioritert i produksjonen og er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge. Dette er den aller billigste versjonen, og vil nok vil lande et sted godt under 400.000 kroner når og om den blir tilgjengelig her i landet.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her