HjemElbilerRåbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og har for lengst mistet det overtaket. Nå gjør de imidlertid comeback med en ny modell, men det er en stor hake.

Tilbake i 2009 var elbiler fortsatt et fremmedord. Tesla hadde riktignok vist seg fram med sin Roadster året før, og Buddy var fortsatt på scenen med sin lille elektriske kamerat. Men stort sett alle ga blaffen i elbiler som var ansett som et nisjeprodukt for spesielt interesserte.

- Annonse -

En av de få store som snuste litt på elbiler var Mitsubishi. De lansert sin i-Miev i Japan sommeren 2009, og året etter kom den også til salgs i Europa.

Den satte fart på det norske elbilsalget, og skal man peke på en pioner i Norge er det faktisk Mitsubishi. Året etter var mer enn halvparten av alle elbilene som ble solgt i Norge faktisk en i-Miev, inkludert søstermodellene Peugeot iOn og Citroën C-Zero som den også kom som. Det ble solgt 2.240 i-Miev i Norge i 2011, noe som vitnet om en gryende interesse for elbiler.

Faktisk er den også litt av en rekordbil.

Lille i-MiEv ble den aller første elbilen som bikket 10.000 solgte eksemplarer, en rekord som er å finne i Guinness rekordbok.

- Annonse -

Men andre produsenter kom raskt etter, og Nissan hadde allerede da lansert sin Leaf. Den overtok hegemoniet, og lille i-MiEv forsvant etter hvert inn i skyggenes dal.

Nå produseres i-MiEv fortsatt, men med et 16 kW batteri og en rekkevidde en eller annen plass rundt 100 kilometer har tiden løpt fra pioneren.

I tillegg har nå den japanske produsenten havnet inn i en allianse med Nissan og Renault. De tre, enkelt og greit kalt Renault-Nissan-Mitsubishi, samkjører selvsagt strategien og modellsatsingen. Det betyr at Mitsubishi havner enda lenger inn i elbilskyggen ettersom de to andre har populære elbiler det satses på ‒ Nissan Leaf og Renault Zoe.

- Annonse -

Mitsubishi har i stedet satset ekstra hardt på hybrider, og byr også på bestselgeren av de ladbare hybridene her hjemme. Outlander PHEV regjerer på den fronten, og 2019-utgaven har også fått et nytt hybridsystem som skal gjøre den enda bedre.

Men så hva med elbilene da?

Jo, nå kommer de faktisk med en SUV-variant kalt Eupheme EV.

Den skal lages sammen med den kinesiske produsenten GAC, og de har et fellesforetak kalt GAC Mitsubishi Motors (GMMC) som står bak den nye modellen.

I Kina foregår den samme revolusjonen som i Norge, og de har for lengst blitt verdens største og viktigste elbilmarked.

Og ja, det er incentiver som også driver det kinesiske markedet. Der borte har de blitt enda strengere på ting, og fjernet belønningen på biler med en rekkevidde på kortere enn 150 kilometer. Bilen opp til 300 kilometer beholder de samme incentivene, mens biler som har en rekkevidde på over 400 kilometer får en enda større reduksjon på prislappen.

Ettersom Kina er det største bilmarkedet har dette fått fart på bilprodusentene, som nå tryller fram den ene elbilmodellen etter den andre.

Mitsubishi skal altså huke tak i noen av disse sammen med GAC. Og de har selvsagt beregnet rekkevidde til Eupheme EV godt, og etter kinesisk målestandard skal den rulle 410 kilometer på en lading.

SUV-modellen skal altså kun selges i Kina, og om vi ser på prisen bør den ha et stort potensial.

Eupheme EV innfrir altså grensen på 400 kilometer, og vil når alt er trukket fra ende på smått utrolige 163.000 kroner. Så ja, den hadde blitt en klink vinner på det norske markedet.

Så hva da med oss og resten av verden?

Det er tidligere rapportert at alliansen planlegger en ny plattform for elektriske biler, og da spesielt mellomstore SUV-modeller. En slik plattform vil kunne kutte kostandene ganske betraktelig, og vil gi store synergieffekter på tvers av de tre merkene.

Renault-sjef Gilles Normand har også bekreftet at de forsker på solid-state-batterier som en erstatning for litium-ion-batteriene som dagens elbiler bruker, så det foregår spennende ting hos Renault-Nissan-Mitsubishi.

Så kanskje returnerer den tidligere elbilkongen også til Europa om noen år.

Men det skjer ikke med Eupheme EV.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her