Annonse
Hjem Elbiler Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og har for lengst mistet det overtaket. Nå gjør de imidlertid comeback med en ny modell, men det er en stor hake.

Tilbake i 2009 var elbiler fortsatt et fremmedord. Tesla hadde riktignok vist seg fram med sin Roadster året før, og Buddy var fortsatt på scenen med sin lille elektriske kamerat. Men stort sett alle ga blaffen i elbiler som var ansett som et nisjeprodukt for spesielt interesserte.

En av de få store som snuste litt på elbiler var Mitsubishi. De lansert sin i-Miev i Japan sommeren 2009, og året etter kom den også til salgs i Europa.

Den satte fart på det norske elbilsalget, og skal man peke på en pioner i Norge er det faktisk Mitsubishi. Året etter var mer enn halvparten av alle elbilene som ble solgt i Norge faktisk en i-Miev, inkludert søstermodellene Peugeot iOn og Citroën C-Zero som den også kom som. Det ble solgt 2.240 i-Miev i Norge i 2011, noe som vitnet om en gryende interesse for elbiler.

Faktisk er den også litt av en rekordbil.

Saken fortsetter under Annonsen

Lille i-MiEv ble den aller første elbilen som bikket 10.000 solgte eksemplarer, en rekord som er å finne i Guinness rekordbok.

Men andre produsenter kom raskt etter, og Nissan hadde allerede da lansert sin Leaf. Den overtok hegemoniet, og lille i-MiEv forsvant etter hvert inn i skyggenes dal.

Nå produseres i-MiEv fortsatt, men med et 16 kW batteri og en rekkevidde en eller annen plass rundt 100 kilometer har tiden løpt fra pioneren.

I tillegg har nå den japanske produsenten havnet inn i en allianse med Nissan og Renault. De tre, enkelt og greit kalt Renault-Nissan-Mitsubishi, samkjører selvsagt strategien og modellsatsingen. Det betyr at Mitsubishi havner enda lenger inn i elbilskyggen ettersom de to andre har populære elbiler det satses på ‒ Nissan Leaf og Renault Zoe.

Mitsubishi har i stedet satset ekstra hardt på hybrider, og byr også på bestselgeren av de ladbare hybridene her hjemme. Outlander PHEV regjerer på den fronten, og 2019-utgaven har også fått et nytt hybridsystem som skal gjøre den enda bedre.

Men så hva med elbilene da?

Jo, nå kommer de faktisk med en SUV-variant kalt Eupheme EV.

Den skal lages sammen med den kinesiske produsenten GAC, og de har et fellesforetak kalt GAC Mitsubishi Motors (GMMC) som står bak den nye modellen.

I Kina foregår den samme revolusjonen som i Norge, og de har for lengst blitt verdens største og viktigste elbilmarked.

Og ja, det er incentiver som også driver det kinesiske markedet. Der borte har de blitt enda strengere på ting, og fjernet belønningen på biler med en rekkevidde på kortere enn 150 kilometer. Bilen opp til 300 kilometer beholder de samme incentivene, mens biler som har en rekkevidde på over 400 kilometer får en enda større reduksjon på prislappen.

Ettersom Kina er det største bilmarkedet har dette fått fart på bilprodusentene, som nå tryller fram den ene elbilmodellen etter den andre.

Mitsubishi skal altså huke tak i noen av disse sammen med GAC. Og de har selvsagt beregnet rekkevidde til Eupheme EV godt, og etter kinesisk målestandard skal den rulle 410 kilometer på en lading.

SUV-modellen skal altså kun selges i Kina, og om vi ser på prisen bør den ha et stort potensial.

Eupheme EV innfrir altså grensen på 400 kilometer, og vil når alt er trukket fra ende på smått utrolige 163.000 kroner. Så ja, den hadde blitt en klink vinner på det norske markedet.

Så hva da med oss og resten av verden?

Det er tidligere rapportert at alliansen planlegger en ny plattform for elektriske biler, og da spesielt mellomstore SUV-modeller. En slik plattform vil kunne kutte kostandene ganske betraktelig, og vil gi store synergieffekter på tvers av de tre merkene.

Renault-sjef Gilles Normand har også bekreftet at de forsker på solid-state-batterier som en erstatning for litium-ion-batteriene som dagens elbiler bruker, så det foregår spennende ting hos Renault-Nissan-Mitsubishi.

Så kanskje returnerer den tidligere elbilkongen også til Europa om noen år.

Men det skjer ikke med Eupheme EV.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker