Nok en gang koster dieselmotorene tyske produsenter dyrt. Men denne gang gjelder ikke saken å skjule utslipp slik som flere gjorde i Dieselgate, men rett og slett at Volkswagen-gruppen, BMW-gruppen og Daimler har samarbeidet for å hindre at ny teknologi ble tatt i bruk. Tilbake i 2019 sa EU-kommisjonen at de hadde tatt kontakt med de tre konsernene for mistanke om mulig brudd på konkurranseregler mellom 2006 og 2014. Det hele handlet om det EU mente var en kartell-lignende avtale hvor de tre var enige om at de ikke skulle konkurrere om å ta i bruk ny teknologi som kunne gi mindre utslipp. Mer spesifikt var det snakk om utviklingen av AdBlue-teknologien som kan redusere utslipp av NOx-gass fra dieselbiler. EU-kommisjonen mener altså at bilprodusenter er pliktig til å ta i bruk teknologi som gir mindre utslipp, og har nå gitt VW-gruppen (VAG) gjennom deres tre merker Volkswagen, Porsche og Audi og BMW-gruppen gigantiske bøter. Daimler slipper unna bøter ettersom de samarbeidet med kommisjonen. ‒ De fem bilprodusentene Daimler, BMW, Volkswagen, Audi og Porsche hadde teknologien for å redusere skadelige utslipp utover det som var lovlig under EUs utslippsstandarder, sier danske Margrethe Vestager, en visepresident i EU-kommisjonen. ‒ Men de unngikk å konkurrere om å utnytte denne teknologiens fulle potensial som det kreves av loven. Så dagens beslutning handler om hvordan et legitimt teknisk samarbeid gikk galt. Og bøtene svir kraftig. Totalt lyder disse på kolossale 875 millioner euro (9 mrd kr), hvorav 372 millioner euro utgjør boten til BMW-gruppen. Det tyske merket har betalt denne, men er alt annet enn imponert av EU-kommisjonen og gir i samme slengen et stikk til Daimler. «EU-kommisjonen har henlagt de fleste av sine anklager mot oss om brudd på konkurransereglene. Ettersom de fleste er trukket tilbake, har styret i BMW AG gått med på et forlik foreslått av EU-kommisjonen som vil avslutte saksforhandlingene», melder BMW.
