BMW 2-serie nå som «ekte» coupé

BMW 2-serien finner nå tilbake til røttene, for det er nå klart for en splitter ny 2-dørs coupé.


Om du slår opp ordet «coupé» i Store norske leksikon får du følgende forklaring: «Coupé er en sportsbil med normalt to sidedører, to eller flere seter og flatt bakparti.»

Det kunne gjerne ha vært beskrivelsen av den berømte 02-serien som BMW kom med i 1966, en liten sportsbil med to dører, litt flere enn to seter og som var ganske så flat bakerst.

I dag er leksikon-beskrivelsen av en coupé litt unøyaktig, for som vi vet kan også en sedan ha et flatt bakparti. I tillegg kan moderne coupé-modeller også ha flere enn to dører, så nå gjenkjennes en coupé på et sportslig design og et avrundet fallende tak som elegant kryper inn i en kort bagasjestuss.

Slik som nye BMW 2-serie Coupé, som for sikkerhetsskyld nøyer seg med to dører.

Tyskerne har altså klar en coupé av 2. generasjon av den nest minste serien som de lanserte tilbake i 2014, og her er stikkordene et sportslig utseende, sportslige kjøreegenskaper og selvsagt en masse ny teknologi og utstyr.

Og som vi kan se av bildet under har de ikke slurvet med det utvendige designet heller:

Nye 2-serien arver ikke overraskende mye av både designet, løsningene og teknologien fra storesøster 4-serie Coupé, en modell som ble ny så sent som i fjor. Det betyr en moderne utgave av den kjente BMW-fronten selvsagt utstyrt med LED-lykter, men bak finner vi 3D-lykter som også har LED-teknologi.

Og ikke minst kan vi se en bakende full av markante linjer og to stusser som varsler om at dette er noe litt mer spesielt.

Som vi kan se av merkene på koffertlokket er dette en utgave kalt M240i utstyrt med xDrive, og dette blir også den første versjonen som tilbys «kjøreglade nordmenn med bensin i blodet», som BMW Norge beskriver disse kundene.

2. generasjon skiller seg også størrelsesmessig fra den første, og er lengre, bredere og lavere. Det bør være udelt positivt!

Nye BMW 2-serie Coupé er nå 4,55 meter lang, 1,84 meter bred, 1,40 meter høy, og har en akselavstand på 2,74 meter. I forhold til forrige generasjon har akselavstanden økt med 51 mm og sporvidden foran og bak økt med henholdsvis 54 mm og 31 mm.

Og for å gjøre kjøreegenskapene enda bedre har BMW også økt den negative camberen på forhjulene, fått vektbalansen mellom akslingene tett opp mot 50:50, utstyrt den med et enda mer vridningsstivt karosseri, og et chassis «lånt» fra storesøster som er bygd enda mer for dynamikk og svinger.

Men det som teller aller mest for en sportslig coupé som 2-serien er selvsagt det som befinner seg under panseret, og da lover det jo bra at M-merket allerede er på plass.

Også denne bærer den stolte BMW-arven videre ettersom motoren har seks sylindre i en rekke, og den 3-liters store motoren huser 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm fra 1.900 til 5.000 r/min.

Kreftene sendes til hjulene og ned i asfalten via en 8-trinns automatgirkasse og bakhjulsorientert xDrive firehjulsdrift, noe som bør bety maksimalt grep og glede under de fleste vei- og føreforhold.

BMW Norge forklarer at «samspillet mellom firehjulsdriftsystemet og M sportsdifferensialen på bakakselen er en vesentlig faktor for den kompakte kjøregleden bilen byr på, både rett frem og gjennom svingene».

De rene tallene viser at 2-serie Coupé klarer 0-100 km/t på 4,3 sekunder, mens toppfarten er satt til 250 km/t.

Nytt er selvsagt også det på innsiden av bilen. Her er det ny teknologi, et nytt infotainment og et nytt interiørdesign, og selvsagt nye førerassistansesystemer.

Bilen byr også på trådløse oppdateringer av programvaren, og at bilen er koblet til nett åpner også for noe BMW kaller «Functions on demand». Her er det mulig å bestille nye digitale tjenester og løsninger.

Bilen er en såkalt 2+2, noe som betyr at det er to seter foran og to individuelle bak, mens aller bakerst er det et bagasjerom som rommer 390 liter ‒ opp 20 liter fra forrige generasjon.

– I et år hvor mye vil handle om helelektriske BMW iX og BMW i4, så trekker vi også kaniner som en ny generasjon kompakt coupé opp av hatten, kommenterer en stolt kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

‒ Det er ikke alle bilprodusenter forunt å kunne by på kjøreglede i alle fasonger og størrelser, men for oss i BMW er også denne delen av historien en del av framtiden, legger han til.

Den nye BMW 2-serie Coupé får premiere under den britiske Goodwood Festival of Speed 8. juli, og norske forhandlere vil åpne for bestillinger ganske så snart. Startprisen er satt til 760.000 kroner før levering, og er ventet å ankomme gamlelandet i begynnelsen av neste år.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter