Finn ut hvem som eide veteranbilen

Arkivverket jobber nå med å digitalisere gamle kjøretøyarkiv, noe som vil gjøre det enklere å finne historien til gamle veteranbiler, lastebiler og motorsykler.


I «Bilboken for Norge 1922» kan vi se hvem som eide mange av de eldste bilene. Skiltene den gang hadde kun en bokstav, og bilene registrert i Oslo Christiania var de som hadde A som registreringsnummer.

Den aller første som står oppført er A 1, noe de fleste vet hva betyr. Denne tilhørte «Hans Majestæt Kongen», og var en bil fra belgiske Minerva som hadde 26 hestekrefter. Kongen var helt sjef og hadde også bil nummer to, og A 2 var en lignende bil som A 1.

Videre nedover finner vi biler registrert av enten selskaper eller myndigheter, før Christian Langaard dukker opp med A 403. Dette var sønnen til Mads Langaard som grunnla Frydenlunds Bryggeri, og Christian Landgaard var en velkjent industrimann og kunstsamler med ærestitler både fra Norge, Sverige, Danmark, Spania og Frankrike.

Den godeste Langaard var også en bilentusiast, og kjørte rundt i en Pierce-Arrow, en litt mer luksuriøs bil som var en favoritt blant eliten og Hollywood-kjendisene. Bilen til Landgaard med A 403 som registreringsnummer hadde 48 hestekrefter, og var dermed sterkere enn den kong Haakon VII ble kjørt rundt med.

Dette vet vi altså på grunn av at «Bilboken for Norge 1922» er tilgjengelig i Digitalarkivet, og stadig mer data rundt gamle kjøretøy skal gjøre tilgjengelig der i tiden framover.

For som Arkivverket har lagt merke til, mange gamle biler, motorsykler og lastebiler restaureres nå til et nytt liv. Det har du helt sikkert selv sett, for på sommeren dukker disse ærverdige gamle kjøretøyene opp på veiene over hele Norge.

Arkivverket har også notert seg at mange finner nostalgiske bilder av biler de har gode minner om, og viser disse fram på nettet. Dette pirrer selvsagt nysgjerrigheten, men ofte er verken bilene eller eierne lenger blant oss.

Men den gode nyheten er at informasjonen fortsatt finnes i arkivene til de som forvaltet kontrollen med kjøretøyene og eierne av disse, og disse skal nå bli enda mer tilgjengelig.

Arkivverket sier at det er stor interesse for disse arkivene, både vet at folk møter opp ved lesesaler eller via skriftlige henvendelser.

«I år har vi derfor startet digitalisering for selvbetjening av disse arkivene. Dette er manuelle registre, som er skapt i tiden før man gikk over til det elektroniske kjøretøyregisteret «Autosys» på 1980-tallet», melder Arkivverket.

Så langt har de publisert et utvalg fra Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal, i tillegg til noen få nasjonale registre. De jobber også med å gjøre de eldste «Autosys» databasene tilgjengelige og søkbare på Digitalarkivet.

A 1 er altså den første bilen, men hva så med den aller siste i bilboken fra 1922? Jo, helt sist er Y 114 registrert på selskapet Polarbil, og dette var en Opel med 30 hk. Vi vet også at bilen hørte hjemme i Vadsø, ettersom Y tilhørte Finnmark og serien 101-150 var for bilene i Vadsø. Polarbil var for øvrig et rutebilselskap med ruter rundt i Øst-Finnmark, så Opelen ble kanskje brukt til dette?

Nå skal det altså blir enda flere kjøretøy tilgjengelig på nett, og kjøretøyregistrert finner du under emneknaggen «Biler og motorkjøretøyer» i Digitalarkivet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter