Volvo sikter seg mot 1.000 km rekkevidde

Elbilprodusentenes hellige gral er raskere lading og lengre rekkevidde, og dette jobber nå Volvo hardt mot.


Norge er kanskje hovedstaden for elbiler, men vi nøyer oss med å kjøpe de. Over grensen i øst jobber de med noe enda viktigere med tanke på elbilenes framtid, nemlig å utvikle produktet.

Det betyr ikke bare å utvikle nye elbiler, men også å utvikle batteriene som foreløpig bremser litt for utbredelsen av de helelektriske bilene. Her har Northvolt tatt en viktig rolle.

Det svenske selskapet ble opprettet i 2017 med en ganske så enkel plan; å utvikle verdens grønneste battericeller samt å bidra til å dekke den økende etterspørselen av miljøvennlige batterier her i Europa.

Siden har de ikke sett seg tilbake, og allerede året etter begynte arbeidet med den første store gigafabrikken lokalisert nesten på polarsirkelen, i Skellefteå i Nord-Sverige.

Det gikk heller ikke lang tid før elbilsatsende europeiske bilprodusenter banket på døra, og blant de som nå har pøst milliarder for å være med på det svenske eventyret er BMW-gruppen og ikke minst den store Volkswagen-gruppen. Northvolt har også en rekke andre tunge partnere, som for eksempel norske Hydro, ABB, Siemens og Vattenfall.

Og selvsagt Volvo Cars.

I forrige måned ble det klart at Volvo Car Group og Northvolt oppretter et felles 50/50-selskap som skal utvikle enda mer bærekraftige batterier, og første trinn i planen er å opprette et utviklingssenter i Sverige i løpet av neste år.

Målet for dem begge er å utvikle neste generasjon med elbilbatterier og annen teknologi skreddersydd for nye elbilmodeller fra Volvo og Polestar. Planen er også at det nye selskapet skal sette opp en ny gigafabrikk i Europa med en kapasitet på 50 GWh, og her er målet at produksjonen skal starte i 2026.

Volvo skal i tillegg hente 15 GWh med batterier i året fra Northvolt Ett, den første gigafabrikken som altså befinner seg i Skellefteå, fra 2024.

Dette er altså et ledd på veien mot raskere lading og lengre rekkevidde, den hellige gralen.

Det svenske merket jobber nå med å forbedre batteriteknologien i sin kommende 2. generasjon elbiler, og første modell ut er en SUV som kommer på en helt ny helelektrisk plattformteknologi.

Videre skal Volvo komme med 3. generasjons elbiler rundt 2025, og for disse bilene planlegger selskapet å forlenge rekkevidden ytterligere og integrere batteripakken i gulvet på en måte som stiver opp bilen og forbedrer effektiviteten.

Partnerskapet med Northvolt skal øke energitettheten i batteriene med opptil 50 prosent sammenlignet med det som er tilgjengelig i dag. Videre er målet å bryte den magiske grensen for energitetthet på 1.000 Wh/l, noe som i så fall åpner for reelle rekkevidder på 1.000 kilometer.

Svenskene regner også med å halvere ladetidene innen 2025, både takket være bedre batteriteknologi og løpende forbedringer av programvare og ladeteknologi.

– Vi etterstreber kontinuerlige forbedringer av kundefordelene ved å kjøre en helelektrisk Volvo. Ved å forenkle måten vi utformer og integrerer batteriene på, kan vi redusere vekten og maksimere plassutnyttelsen. På den måten vil vi oppnå betydelige forbedringer av batterikapasitet, rekkevidde og ladetider, forklarer Henrik Green, teknologidirektør i Volvo Cars.

En utfordring med elbiler er at produksjon av de store batteripakkene ikke er særlig klimavennlige, noe både Volvo og Northvolt ønsker å gjøre noe med.

Her er planen at de to skal produsere batterier kun ved bruk av fornybar energi, noe som selvsagt vil dempe karbonavtrykket betydelig.

Et annet element som gir batteriene et karbonavtrykk er bruk av sjeldne materialer, og her vil også Hydro gjennom et samarbeid med Northvolt spille en rolle.

Volvo ønsker å utnytte bruken av de sjeldne materialene enda bedre, og se på potensielle gjenbruksmuligheter til andre formål, som for eksempel energilagring.

De vil også at kasserte batterier resirkuleres slik at viktige materialer kan gjenbrukes, og det er nettopp dette Hydro Volt lokalisert i Fredrikstad skal prøve å gjøre.

Når det kommer til bærekraft skal også Volvo fortsette å utnytte den såkalte blokkjede-teknologien, som gjør det mulig å spore hvor og hvordan materialet er utvinnet og fraktet videre på.

Volvo skal også henge seg på trenden med toveis-lading, hvor kundene kan laste overskuddsstrøm fra bilbatteriet over på strømnettet. Og dette er smart.

For dermed kan Volvos elbiler tilby strøm til nettet når både prisene og CO2-utslippene har sine topper, mens det blir mulig å lade opp batteriet når etterspørselen av strøm er på sitt laveste ‒ for eksempel på natten.

– Vi ønsker å tilby kundene bærekraftige helelektriske biler som gjør hverdagen deres enklere og hyggeligere. Ved hjelp av smarte innovasjoner og samarbeid med nøkkelpartnere kan vi gi kundene det de ønsker – lengre rekkevidde, raskere lading og lavere kostnader – og fremme bruken av elektrisk mobilitet ytterligere, sier Green.

Volvo ser også på integrasjon av teknologi fra partnere som en viktig del av framtidens biler, og de har allerede et samarbeid med Google som leverer et integrert Android Automotive OS-system som er hjertet i infotainment-løsningen.

Her er selvsagt en stor skjerm og muligheter for blant annet talekommandoer viktig, men Volvo prioriterer også selve brukeropplevelsen så de skal ikke gjemme bort viktige informasjon langt inne i menyene. En Volvo skal nemlig også i framtiden være enkel og sikker å bruke.

– Teamene våre har brukt mye tid med Google for å videreutvikle og forbedre brukeropplevelsen til neste generasjonen med Volvo-biler, sier Green, og legger til:

‒ Særlig når det kommer til sikkerhet, ro og enkelhet, har vi gjort store fremskritt takket være en dypere integrering av design og teknologisk utvikling. Vi er overbevist om at det vil føre til at vi skaper enda bedre Volvo-biler og setter en ny bransjestandard.

Men i framtiden skal det ikke kun handle om et operativsystem fra Google, for Volvo utvikler sitt eget også.

Dette får blant annet den kommende elektriske SUV-modellen, og dette er kalt VolvoCars.OS. Et viktig punkt her er at det nye operativsystemet åpner for en raskere og mer fleksibel utvikling, og via trådløse oppdateringer skal bilene bli bedre og bedre for hver dag som går.

Nå er det å lage et operativsystem en formidabel jobb, så dette skal ikke Volvo fra bunn av. Det nye underliggende OS’et inkluderer både Android Automotive OS, QNX, AUTOSAR og Linux, og Volvo har allerede åpnet for at andre kan lage spesialtilpassede apper og tjenester ved å gi tilgang til bilfunksjoner som sensordata, brukergrensesnitt og skybaserte funksjoner som for eksempel flåtedata.

– Ved å utvikle programvare i eget hus kan vi øke utviklingshastigheten og dermed forbedre Volvo-bilene raskere enn det vi får til i dag. Akkurat som på smarttelefonen din eller på en PC kan vi rulle ut ny programvare og nye applikasjoner raskt via trådløse oppdateringer, noe som gjør bilen bedre og bedre over tid, sier Green.

Til slutt er den langsiktige planen til Volvo en annen ting Norge også har bidratt litt til, nemlig V2X-teknologi. Dette betyr rett og slett at kjøretøy kan sende og motta informasjon i sanntid, og for eksempel advare hverandre om stillestående trafikk over bakketoppen eller et glatt veiparti rundt neste sving.

Volvos personbiler hadde sammen med Volvos lastebiler et tidligere prosjekt om å bytte på slik sanntidsdata, og dette skjedde i Norge og Sverige.

En annen fordel med å høste sanntidsdata er at Volvo lettere og raskere kan se hvordan førerassistenter fungerer, og dermed gjøre endringer om det trengs. For også Volvo vil gjøre bilene enda mer selvkjørende, og har blant inngått et samarbeid Nvidia som utvikler en kraftig hjerne sentral i selvkjørende biler og Luminar som lager lidar-sensorer til bilene.

Også her blir den kommende SUV-modellen sentral.

– Med hjelp fra sanntidsdata kan vi fremskynde utviklingsprosesser fra år til dager, påpeker Ödgärd Andersson, CEO i Zenseact, Volvos avdeling for selvkjørende teknologi og programvare.

‒ Etter hvert som høstingen av sanntidsdata øker i volum kan vi få bedre datasett, med høyere kvalitet, noe som gjør at vi kan ta bedre og raskere beslutninger for hvordan vi kan videreutvikle sikkerheten i bilene. Vi kommer til å ta et stort sprang for å forbedre sikkerheten i og rundt bilene.

Men som Volvo selv sier. Sjåføren skal fortsatt ha kontroll over bilen, men sikkerhetsteknologien skal bidra til å gi sjåføren «en ekstra hjerne og et ekstra sett med øyne».

Og snart trenger heller ikke ladestoppene å være så lange. Det skal bedre rekkevidde og raskere lading sørge for.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter