- Annonse -
HjemNyheterDe med millionlønn kjører fortest

De med millionlønn kjører fortest

De som tjener over én million kjører 14 prosent mer over fartsgrensen enn gruppen med inntekt under 300 000 kroner.

Det er dyrt å være fattig, er det noe som heter. Dette har vi blant annet sett i utbredelsen av elbiler, hvor de med god råd kjøpte seg moderne og dyre elbiler som blant annet slapp unna når det kom til bompassering og parkering. Og selvsagt drivstoffutgifter.

- Annonse -

Dermed måtte de som ikke hadde råd til å kjøpe seg en moderne elbil som en erstatning til eksosbilen på en måte betale for dette gildet, så ja, de fattige betalte for de rike.

At det er forskjell på kong Salomon og Jørgen hattemaker kommer også til syne på et annet område i trafikken, nemlig fartsbøter.

Norge har noen voldsomme fartsbøter, og blir du for eksempel målt til 86 km/t i 80-sonen må du pent punge ut med 2.250 kroner. Ja, ganske så vilt for kun 6 km/t over grensen.

En slik fartsovertredelse er ikke all verden, men de som råkjører risikerer langt verre bøter enn dette.

- Annonse -

Blir du målt i 101 km/t i 70-sonen svir det med 10.850 kroner, og er gassfoten så tung at du blir tatt i 126 km/t i 90-sonen når du toppboten uten at førerkortet ryker ‒ 11.300 kroner.

Det er svært mye for de som tjener under 300.000 kroner i året, men utgjør langt fra det samme for de som bikker én million kroner i årslønn. Og det viser også tallene.

Fremtind med sin smarte forsikring som innhenter tall fra rundt 10.000 bilister viser nemlig at de med millioninntekt også er det som er hardest på gassfoten, og de med minst inntekt er de som bryter fartsgrensene aller minst.

– Sjåførene med lavest alminnelig inntekt overholder fartsgrensene mest, og de med høyere inntekt mest kjører mest for fort. Sånn har det nok alltid vært, sier leder for innovasjon Svein Skovly i Fremtind.

- Annonse -

Nå skal det sies at det ikke er voldsomme forskjeller på hvor mange som kjører for fort. For som vi kan se av grafen under er det drøyt 20 prosent som av de som tjener under 300.000 kroner som bryter fartsgrensen, og drøyt 23 prosent av de med millioninntekt gjør det samme.

Totalt kjører de med millionlønn 14 prosent mer over enn de med under 300.000 i årsinntekt.

– Vi oppfordrer alle bilister, uansett størrelse på lønnslippen, til å ta det pent i trafikken. Høy fart og forbikjøringer kan skape farlige situasjoner og i verste fall alvorlige trafikkulykker, understreker Skovly.

Som vi kan se av grafen stiger den jevnt til den når 750.000 kroner, for ved dette innslaget respekterer plutselig bilistene fartsgrensene i større i grad.

– Reduksjonen i fartsovertredelser for gruppen er vanskelig å forklare, men vi har en hypotese om at det handler om ulike livsfaser, som at man er midt i en småbarnsperiode. Vi vet også at single kjører mer for fort enn andre familiegrupperinger, sier Skovly.

Grafen over er kanskje ikke så veldig ille, men den blir straks verre om man kun tar 110 km/t som utgangspunkt. De med bedre råd kjøpte altså mange dyre elbiler da disse kom, og dyre biler har et fellestrekk i at de ofte er sterke og behagelig å kjøre også når hastigheten blir høy.

Så når det kommer til hvor ofte bilistene bryter 110-grensen ligger andelen av alle inntektsgrupper under 3 prosent, foruten de med over én million i inntekt. Da spretter andelen opp til over 5 prosent.

Fremtind konkluderer med at de med høyest inntekt kjører nesten dobbelt så mye i høy fart som noen av de andre inntektsgruppene.

Og for de som lurer. Blir du målt til 150 km/t i 110-sonen får du 11.300 kroner i bot, og viser målingen 151 km/t ryker også førerkortet.

Så det beste er kanskje å holde seg sånn cirka til fartsgrensen?

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her