- Annonse -
HjemNyheterFerrari med en råtass av en V6-hybrid

Ferrari med en råtass av en V6-hybrid

Nye tider er også i ferd med å innhente Ferrari, som nå har på gang en 830 hk sterk V6-hybrid inspirert av racerbiler fra 1950-tallet.

Man skulle kanskje tro at Ferrari kun fokuserer på et veldig begrenset antall modeller, men den steilende hesten er overraskende produktiv.

- Annonse -

For stadig vekk popper det opp nye modeller, men nå skal det legges til at de fleste av disse enten er spesialutgaver eller nye versjoner av nåværende biler. Den aller nyeste er intet unntak, men kanskje ikke helt som du tror.

For her har Ferrari bladd langt bak i historieboka, faktisk nesten sju tiår bakover.

Tilbake i 1957 bestemte Ferrari seg for å bryte den suksessrike formelen som besto av å lage biler med V8- og V12-motorer, og introduserte for første gang en bil med en V6-motor. Den var en Dino 156-modell bygd for formel 2, og denne ble drevet av en 1.5-liters motor. Dette ble fulgt opp med biler som 196 S og 296 S i 1958, og formel 1-biler som 246 F1 som var så rask at Mike Hawthorn ble verdensmester bak rattet på en slik det samme året.

Alle disse hadde frontmontert motor, men i 1961 kunne Ferrari avduke 246 SP med en midtmontert V6. Samme år tok de også den aller første VM-tittelen i formel 1 med en 120 graders V6-motor.

- Annonse -

Hopper vi fram til 1981 finner vi 126 CK, den første bilen med en turbomatet V6-motor. En annen milepæl finner vi året etter, for 126 C2 ble den aller første racerbilen med turbo som vant lagmesterskapet i formel 1. 126 C3 fulgte opp med en ny seier året etter.

Spoler vi så fram til 2014 finner vi også V6 turbo med hybridteknologi, for det året introduserte Ferrari dette på sine moderne formel 1-biler.

Så i dag er Ferrari V6 turbo hybrid synonymt med de aller raskeste racerbilene de lager, men nå tar også en slik løsning spranget over til vanlige biler.

For selv om Ferrari har blitt hyllet for sine fantastiske V8- og V12-motorer de siste årene, er det nå på tide å introdusere noe som er litt mindre tørst. Det gjør de med en ny modell kalt 296 GTB, en skikkelig råtass av en hybrid.

- Annonse -

Dette blir den aller første gatelovlige bilen som får en 120 graders V6-motor koblet sammen med et ladbart hybridsystem, hvor riktignok den rene elektriske rekkevidden ikke er blant de mest imponerende ‒ 25 kilometer gjennom et 7,45 kWh stort batteri.

Men alt annet er imponerende.

Den turbomatede V6-motoren kan by på 663 hk og elmotoren kan skilte med sine 167 elektriske hestekrefter, og totalt er det et maksimalt kraftuttak på hele 830 hk. Og sa vi at den var bakhjulsdrevet?

Motoren er den første i en ny F163-familie, og Ferrari kan selvsagt ikke gå fra større motorer uten å bekymre seg over hvordan en V6 høres ut som. Vi får tro at de har lyktes med akkurat det, for ingeniørene selv kalte den rett og slett for «piccolo V12» under utviklingen. En liten V12 her, altså. Maks turtall er for øvrig 8.500 r/min, mens hybridsystemet har et maks turtall på 8.000 r/min.

Ferrari som altså har kommet med en masse nye biler de siste årene har selvsagt puttet det meste av nyheter inn i 296 GTB, så her finner vi en 8-trinns DCT-kasse og ting som E-Diff og en MGU-K (løsningen fra formel 1 som lagrer energi) mellom motoren og girkassen.

Kombinasjonen V6 turbo og DCT finner for øvrig i flere andre imponerende Ferrari-modeller, som SF90 Stradale, Ferrari Roma, Portofino M og den nye SF90 Spider.

Ferrari melder at de også har fintunet alle detaljer rundt 296 GTB, så her bør det være maksimalt veigrep og lynhurtig bremsing i tillegg til lynrask akselerasjon og toppfart.

Ikke minst når vi vet at den veier inn til 1.470 kilo, og kan dermed skilte med en vekt-til-kraft-ratio på særs imponerende 1,77 kg/hk. Noen av forklaring til dette er at den ikke er blant de største sportsbilene, og måler «kun» 4,57 meter i lengden ‒ langt kortere enn for eksempel en Tesla Model 3 på 4,69 meter.

Så hvor kjapp er så denne 2-seters Gran Turismo Berlinetta (GTB)-utgaven med 2,9-liters motor og 6 sylindre (296)?

Jo, 296 GTB klarer 0-100 km/t på 2,9 sekunder. 0-200 km/t klokkes til 7,3 sekunder, mens 200 km/t og ned til full stans gjøres på 107 meter.

Toppfarten er en plass over 330 km/t, og bilen er utstyrt med dekk med profilen 245/35 ZR 20 foran og 305/35 ZR 20 bak.

Og er du litt usikker på om du skal kjøpe en Ferrari 296 GTB kan vi jo opplyse at den har 7 års garanti, så her er det bare å kjøre på.

Om denne forblir en drøm kan du jo sjekke ut bildene, som jo tross alt er det nærmeste de fleste av oss kommer denne superbilen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her