HjemNyheterFerrari med en råtass av en V6-hybrid

Ferrari med en råtass av en V6-hybrid

Nye tider er også i ferd med å innhente Ferrari, som nå har på gang en 830 hk sterk V6-hybrid inspirert av racerbiler fra 1950-tallet.

Man skulle kanskje tro at Ferrari kun fokuserer på et veldig begrenset antall modeller, men den steilende hesten er overraskende produktiv.

- Annonse -

For stadig vekk popper det opp nye modeller, men nå skal det legges til at de fleste av disse enten er spesialutgaver eller nye versjoner av nåværende biler. Den aller nyeste er intet unntak, men kanskje ikke helt som du tror.

For her har Ferrari bladd langt bak i historieboka, faktisk nesten sju tiår bakover.

Tilbake i 1957 bestemte Ferrari seg for å bryte den suksessrike formelen som besto av å lage biler med V8- og V12-motorer, og introduserte for første gang en bil med en V6-motor. Den var en Dino 156-modell bygd for formel 2, og denne ble drevet av en 1.5-liters motor. Dette ble fulgt opp med biler som 196 S og 296 S i 1958, og formel 1-biler som 246 F1 som var så rask at Mike Hawthorn ble verdensmester bak rattet på en slik det samme året.

Alle disse hadde frontmontert motor, men i 1961 kunne Ferrari avduke 246 SP med en midtmontert V6. Samme år tok de også den aller første VM-tittelen i formel 1 med en 120 graders V6-motor.

- Annonse -

Hopper vi fram til 1981 finner vi 126 CK, den første bilen med en turbomatet V6-motor. En annen milepæl finner vi året etter, for 126 C2 ble den aller første racerbilen med turbo som vant lagmesterskapet i formel 1. 126 C3 fulgte opp med en ny seier året etter.

Spoler vi så fram til 2014 finner vi også V6 turbo med hybridteknologi, for det året introduserte Ferrari dette på sine moderne formel 1-biler.

Så i dag er Ferrari V6 turbo hybrid synonymt med de aller raskeste racerbilene de lager, men nå tar også en slik løsning spranget over til vanlige biler.

For selv om Ferrari har blitt hyllet for sine fantastiske V8- og V12-motorer de siste årene, er det nå på tide å introdusere noe som er litt mindre tørst. Det gjør de med en ny modell kalt 296 GTB, en skikkelig råtass av en hybrid.

- Annonse -

Dette blir den aller første gatelovlige bilen som får en 120 graders V6-motor koblet sammen med et ladbart hybridsystem, hvor riktignok den rene elektriske rekkevidden ikke er blant de mest imponerende ‒ 25 kilometer gjennom et 7,45 kWh stort batteri.

Men alt annet er imponerende.

Den turbomatede V6-motoren kan by på 663 hk og elmotoren kan skilte med sine 167 elektriske hestekrefter, og totalt er det et maksimalt kraftuttak på hele 830 hk. Og sa vi at den var bakhjulsdrevet?

Motoren er den første i en ny F163-familie, og Ferrari kan selvsagt ikke gå fra større motorer uten å bekymre seg over hvordan en V6 høres ut som. Vi får tro at de har lyktes med akkurat det, for ingeniørene selv kalte den rett og slett for «piccolo V12» under utviklingen. En liten V12 her, altså. Maks turtall er for øvrig 8.500 r/min, mens hybridsystemet har et maks turtall på 8.000 r/min.

Ferrari som altså har kommet med en masse nye biler de siste årene har selvsagt puttet det meste av nyheter inn i 296 GTB, så her finner vi en 8-trinns DCT-kasse og ting som E-Diff og en MGU-K (løsningen fra formel 1 som lagrer energi) mellom motoren og girkassen.

Kombinasjonen V6 turbo og DCT finner for øvrig i flere andre imponerende Ferrari-modeller, som SF90 Stradale, Ferrari Roma, Portofino M og den nye SF90 Spider.

Ferrari melder at de også har fintunet alle detaljer rundt 296 GTB, så her bør det være maksimalt veigrep og lynhurtig bremsing i tillegg til lynrask akselerasjon og toppfart.

Ikke minst når vi vet at den veier inn til 1.470 kilo, og kan dermed skilte med en vekt-til-kraft-ratio på særs imponerende 1,77 kg/hk. Noen av forklaring til dette er at den ikke er blant de største sportsbilene, og måler «kun» 4,57 meter i lengden ‒ langt kortere enn for eksempel en Tesla Model 3 på 4,69 meter.

Så hvor kjapp er så denne 2-seters Gran Turismo Berlinetta (GTB)-utgaven med 2,9-liters motor og 6 sylindre (296)?

Jo, 296 GTB klarer 0-100 km/t på 2,9 sekunder. 0-200 km/t klokkes til 7,3 sekunder, mens 200 km/t og ned til full stans gjøres på 107 meter.

Toppfarten er en plass over 330 km/t, og bilen er utstyrt med dekk med profilen 245/35 ZR 20 foran og 305/35 ZR 20 bak.

Og er du litt usikker på om du skal kjøpe en Ferrari 296 GTB kan vi jo opplyse at den har 7 års garanti, så her er det bare å kjøre på.

Om denne forblir en drøm kan du jo sjekke ut bildene, som jo tross alt er det nærmeste de fleste av oss kommer denne superbilen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her