- Annonse -
HjemBiltesterTest av Toyota Proace Verso i elektrisk utgave

Test av Toyota Proace Verso i elektrisk utgave

Vi har testet Toyota sitt nye flaggskip innenfor persontransport på en elektrisk og meget komfortabel måte!

Vi kan ta for oss litt om den nye Proace Verso. Navnet «Verso» bruker Toyota på bilene sine som er designet for å frakte flest mulig mennesker og/eller bagasje. Tidligere har det vært flere utgaver av Verso-modeller.

- Annonse -

I denne ekstra lange modellen som vi testet kan du frakte masse bagasje, og opptil åtte personer. Det finnes også versjoner med ni seter.

Plattformen er den samme som Proace Verso med diesel-motor, bare her har de satt inn et 75 kW batteri og en elektrisk motor. Det gjør veldig mye med salgsprisen i Norge!

I videoen rett over her kan du også se litt smarte løsninger i Proace Verso EV i levende bilder.

L2 er en bil på hele 5,4 meter. Med andre ord så må du passe på at parkeringsplassen din er stor nok om du vurderer en slik bil.

- Annonse -

Den nye Proace Verso har elektriske skyvedører på begge sider bak som både gir den et mer luksuriøst preg, men som også er veldig praktiske! De kan åpnes automatisk av de som sitter foran, man kan dra lett i håndtaket inne eller ute, man kan trykke knapp inne bak dersom barnesikringen ikke er på, eller man kan bruke nøkkelen til bilen for å åpne/lukke sidedørene bak.

Førerdøren er meget stor, og det er sjeldent optimalt på trange parkeringsplasser. Dersom du har parkert nærme noe er det mulig å rusle bak mellom forsetene, for så å bruke skyvedørene bak for å komme seg ut.

Helt bak på bilen finner vi bagasjeromsluken.

Det første du legger merke til er størrelsen, den er diger, men den har et ess i ermet.

- Annonse -

Du kan åpne glassruta for super-enkel innlasting eller for å ta ut varer på bagasjehylla.

Når vi beveger oss inn i bilen, nærmere bestemt førermiljøet, ble vi trivelig overrasket. Her er det mye skinn og svært gode stoler til alle i bilen.

Innvendig finner du et minimalistisk design, hvor form følger funksjon. Analoge instrumenter, og det er ikke mange knapper å trykke på. Det meste vil føreren kunne styre via knapper på rattet.

Når du kjører vil du oppleve at du sitter høyt, noe som gjør at du må «klatre» litt for å komme deg opp i førersetet. Når du først er der oppe, får du et meget godt overblikk over veien.

Rattet er trukket i skinn, noe som gir en god følelse i hånden, men vi var ikke helt fornøyd med justeringsmulighetene.

Det skulle gjerne kunne «tippes» mer mot sjåføren, samt kunne justeres lenger ned.

Instrumentpanelet i nye Proace EV er analogt, og akkurat tankmåleren er kanskje litt vel analog for vår smak. Savner batteriprosenten i tall.

På den lille skjermen i midten får du en del digital informasjon. Der kan du bytte mellom trip og forbruk blant annet.

Den lille måleren til venstre for tankmåleren viser deg hvor effektiv eller strømkrevende aircondition er. Veldig praktisk å kunne se dersom det begynner å bli lite strøm, og du ønsker å spare på strømmen.

Videre i interiøret finner vi den lille skjermen i midten. Her har er det en enkel skjerm med mye av det du trenger. Skjermen er lett å lese, samt at den ikke er så stor at den tar fokuset ditt bort fra kjøringen.

Det er også Apple CarPlay/Android Auto, men ikke trådløs. Her er du nødt til å ha en USB-kabel koblet til bilen.

Vi finner også et ryggekamera med en slags 360-visning som dukker opp når du rygger. Hvis du rygger nærme en kant, vegg eller bil vil bilen automatisk bytte til en vinkel som viser deg ovenfra og ned hvor stor avstand du har til hindringen.

Selv om ikke 360-visningen føles helt 2021 er det godt å ha ryggekamera i en så stor bil som dette.

Under skjermen finner vi en liten girvelger. Til venstre for girvelgeren har du Park-knapp og B-knapp for mer regenerering når du slipper opp gasspedalen. Til høyre for girvelgeren finner du de ulike kjøremodusene.

Du har muligheten for Eco, Normal og Power. Eco som gir 82 hk er tilpasset for å gi deg lengst mulig rekkevidde, normal som gir 109 hk er modusen som er for daglig kjøring, og bilen starter opp i Normal. Power som gir 136 hk er der om du trenger det lille ekstra til påkjøring til motorvei eller forbikjøring, du får mer krefter, men bruker du den mye tømmes også batteriet fortere.

En ting som jeg oppdaget under denne uken var at midtkonsollen stikker litt ut, og er i en slik høyde at kneet ditt vil hvile på kanten av den. Det kan bli ubehagelig i lengden, og kan være greit å teste ut med ditt kne.

Setene i denne bilen er en skikkelig gode. De er myke og gir deg bra med støtte. Begge setene i front er elektrisk justerbare og de har massasjefunksjon.

Varmen i setene, det er nærmest obligatorisk å ha i Norge. Massasjen er god å ha på lengre turer, selv om den kanskje ikke er så kraftig eller av så heftig massasjekvalitet.

Noe annet som er positivt med forsetene er armlenene. Både passasjersetet og førersetet har sin egen armlener, og de kan justeres slik du ønsker, eller vippes vekk.

Det er på tross av gode forseter mest attraktivt å sitte i baksetet i en Proace Verso. Her har du enormt med plass. To av setene sitter samlet og må justeres fram/tilbake samlet, men ryggvinkelen er individuell for det enkelte setet. Setet du ser lengst inn i bildet over her er også individuelt når det gjelder justering fram/tilbake. Plassen på rad 2 er så god at det er mer enn nok plass til å strekke ut bena.

For de som sitter på rad 2 i bilen får et lite bord som foldes ned fra framsetenes rygg. Veldig praktisk om du trenger noe mat eller om du må jobbe litt på ferden. Det er i tillegg et 220V uttak under passasjersetet og en 12V ladeplugg ved behov for lading av diverse elektronikk.

I taket på testbilen var det et «sky view» med delt glasstak, og en egen klimasone for de som sitter bak som styres fra taket.

Det er også mulig, individuelt for hver del av glasstaket, å dra for en gardin dersom man ikke ønsker at solen titter inn.

Helt bak i bilen fortsetter festen. De aller bakerste setene er like som de på rad 2, ved at to av setene henger sammen, og det setet lengst til venstre i bildet over her er individuelt.

De som må sitte helt bakerst vil bli møtt av et noe trangere området da veggene er litt nærmere setene enn på rad 2. Plassen og komforten ellers er den samme.

Benplass er vanskelig å definere helt bestemt her, fordi setene på rad 2 kan justeres frem og tilbake, men takplassen kan nevnes, og det er lurt og ha i bakhodet at de som er veldig lange får sitte foran eller på rad 2, for der er takplassen et hakk bedre for de over 190 cm.

Passasjerene bakerst har koppholdere ved yttersetene og et 12V uttak for lading av telefonen eller lignende.

Bakerst i bilen blir du møtt av et gedigent bagasjerom. Toyota sier det er 1.300 liter med plass dersom du sette setene på rad 3 så langt frem som de kommer. Vi klarte i et eksperiment å sette tre sykler sidelengs i bagasjerommet. Hadde vi trikset det mer til så hadde vi nok fått med fire.

Med andre ord så har du masse plass bak, og mange fleksible muligheter for å ta med alle de tingene du vil ha med deg.

Under gulvet finner du ingenting. Her er gulvet flatt da batteriene sitter under gulvet. Istedenfor små rom for ladekabler og lignende finner du de i posene til venstre. Toyota har satt borrelås på undersiden slik at de ikke sklir rundt når du kjører. Hengerfeste kan du ha bakpå bilen, og da kan den dra med seg inntil 1.000 kg. Drar du med deg noe må du beregne en sterk økning av forbruket.

Hvordan er forbruket og ladehastigheten?

Toyota har utstyrt sin personbil-Proace med det store batteriet på 75 kW, og en CCS ladeplugg. Bilens batteri har mulighet til å motta en ladehastighet inntil 100 kW. Da vi ladet batteriet fra 10-80 prosent så oppnådde vi en peak ladehastighet på 98,5 kW. Noe som er veldig likt som det Toyota oppgir som maks.

I vår ladetest fra 10-80 prosent ladet vi batteriet på 35 minutter, med en start og stabil lading opp mot 100 kW. Når batteriet nærmet seg 75 prosent så sank ladehastigheten til 71,4 kW.

I 50/50 runden vår fikk Proace Verso et forbruk på 22,0 kWh/100 km.

I landeveistesten vår som er på 205 km brukte Proacen 61 prosent av batteriet med et forbruk på 19,6 kWh/100 km. Dette betyr at i en reel test på landeveien om sommeren med om lag 20 varmegrader, vil du kunne få en faktisk rekkevidde på om lag 336 km.

På motorveien vil du oppnå litt andre forbrukstall. Kjører du i 100 km/t eller fortere vil forbruket øke dramatisk. I vår test fra Oslo til Kristiansand endte forbruket på 24,6 kWg/100 km. Dette inkluderte litt småkjøring. Dersom du kjører rett ut på E18 med 100km/t vil du kunne se at forbruket kryper opp mot 30kWh/100 km.

En flott bil på langtur, men en del ladestopp om du skal kjøre mye på motorveien må påregnes.

Hvordan er den å kjøre?

Bak rattet er det masse komfort og det er et trivelig sted å være. Du har god oversikt over veien, og du har masse plass til alle som er med i bilen og bagasjen deres.

Dette er en bil som du kommer til å kose deg mest med om du sitter bak. Der har du masse plass, mulighet for å jobbe litt, eller spise litt, eller sove litt underveis.

Bak rattet vil du også kunne bli noe overrasket over hvor baktung Proace Verso EV er i lang utgave. Det kan sammenlignes litt med å kjøre med tilhenger. Spesielt på motorveien da hastigheten er høy. Dette skyldes mye den komfortable fjæringen. Hadde fjærene bak vært noe stivere, så hadde man ikke merket noe til dette.

Hvem er denne bilen for?

Den nye Proace Verso EV Executive Family er for deg som trenger masse plass. Dette er en bil for deg som skal kunne få med deg inntil sju andre personer i alle størrelser. I de to radene med bakseter er det IsoFix-fester på alle setene, slik at det er aldri et problem med plass til seks barneseter, for eksempel for en barnehage.

Dette er også en bil som passer bra for de aktive familiene eller et shuttle-selskap da bilen kan fås med tilhengerfeste. Perfekt om hele familien skal på en sykkeltur for eksempel.

Nyttelasten er på 1.008 kg, og maks hengervekt er på 1.000 kg.

Les flere tester hos Nybiltester

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her