Livet består av kompromisser, og slik er det også når verden skal gå fra eksosbiler til elbiler.
For under produksjonen slipper elbilene ut langt mer CO2 enn de uten store batteripakker, og forurenser altså mer. Men lokalt er de selvsagt mer klimavennlig, og totalt er de også grønnere etter de har kjørt en del kjørte kilometer ‒ spesielt om de lades på fornybar kraft.
Et annet minus med elbiler er at de gjør sitt til at strømforbruket går opp, og det er også negativt for utslippene. Det er nemlig ikke alle som er som Norge og kun benytter fornybar energi, og et høyere generelt strømforbruk koster dermed i form av mer CO2-utslipp.
En tredje ting er trykket på strømnettet og til slutt strømregningen. Når det blir stadig flere elbiler her i verden gjelder det å spre ladingen utover hele døgnet, og på den måten lette presset på nettet.
Den gode nyheten er at det jobbes med løsninger, og allerede kan man for eksempel fjernstyre hjemmeladingen slik at den skjer på natten når trykket er minst.
Og så har vi V2G. Og faktisk noen flere fancy forkortelser, men de kommer vi tilbake til.
I framtiden kan elbilene være med på å balansere strømforbruket, og levere energi tilbake til nettet når presset er stort. Altså fungere som en gedigen bærbar ladebank.
V2G står for vehicle-to-grid, altså kjøretøy-til-nett, og betyr at elbilene kan levere strøm tilbake til nettet og dermed gjøre det mer effektivt. Så ja, elbilen kan drive kjøleskapet og fjernsynet.
Volvo har en ny elbil på gang som de er svært stolte av, nemlig det elektriske flaggskipet EX90. Denne har en rekke nye løsninger som skal bane vei for morgensdagens Volvo-biler, inkludert toveis lading.
Og svenskene er så seriøse med denne at de også har opprettet en ny enhet som heter Volvo Cars Energy Solutions, og denne skal ifølge Volvo tilby «energilagring og laderelaterte teknologier og tjenester som danner bindevevet mellom bilene, kundenes liv, effektiv bruk av energi og samfunnet for øvrig». Jepp, intet mindre.
Elbilen EX90 blir den første fra Volvo som er utstyrt med all nødvendig maskinvare og etter hvert programvare for å muliggjøre toveis lading og direkte energilagring fra solenergi.
Teori er som kjent en ting, men hva med praksisen? Vel, Volvo har nå gått sammen med Göteborg Energi Nät i hjembyen, og kjører i gang et av de første kjøretøy-til-nett (V2G) pilotprogrammene i verden.
Les også:
Her skal kunder teste ut V2G-teknologier på det lokale energinettet og i hjemmemiljøet, og pilotene skal bruke en rimelig vegglader under prosjektet. Så ingen dyre løsninger som kun få har råd til, for her skal alle med.
Målet er ikke bare å se om elbilene kan levere strøm tilbake til nettet, men dette blir også en testarena for nye teknologier utenfor laboratoriene.
‒ Med toveis lading kan du bruke bilbatteriet som en ekstra energiforsyning, for eksempel for å gi strøm til hjemmet ditt, andre elektriske enheter eller en annen elektrisk Volvo-bil, sier Alexander Petrofski, den nye sjefen for Volvo Cars Energy Solutions.
‒ Neste trinn ville være å aktivere denne funksjonen over hele Sverige, og forhåpentligvis vil det bane vei for enda bredere aksept av lignende lading- og energilagringstjenester rundt om i Europa.
Bare Volvo har planer om å rulle ut millioner av elbiler innen få år, og ingeniører har beregnet at den totale batterikapasiteten til deres flåte av elbiler vil nå rundt 50 GWh innen midten av tiåret.
Disse bilene vil bruke flere TWh med strøm hvert år, så her gjelder det å gjøre energiforbruket fleksibelt slik at den kan flyttes på raskt gjennom smartlading.
På samme tid viser Volvos data at flåten i snitt bruker mindre enn 10 kWh under daglig kjøring her i Europa, og at 90 prosent av alle daglige kjøringer bruker mindre enn 20 kWh.
Det betyr at det er rikelig med reservebatterikapasitet igjen som kan brukes til andre formål, med mulighet for både økonomiske fordeler for kundene og betydelige klimagevinster via V2G.
‒ Ved hjelp av smart lading kan du lade din elektriske Volvo på best tilgjengelig tid fra et bærekraft- og økonomiperspektiv, sier Petrofski.
‒ Tenk deg nå at du kan bruke den energien senere, kanskje i høye perioder når prisene er høyere og energimiksen mindre bærekraftig. Ideen med å bygge et energiøkosystem rundt bilen din og batteriene er at det lar deg spare penger og redusere CO2-utslippene dine, mens energiselskapene drar nytte av reduserte nettinvesteringer og en lavere samlet påvirkning på miljøet.
Som sagt er V2G bare en av flere forkortelser. Det er også noe som heter V2H som står for kjøretøy-til-hjem som lar deg sende tilbake energi til huset ditt og dermed senke den stadig voksende strømregningen, og noe kalt V2L som står for kjøretøy-til-last der elbilbatteriet driver campingutstyr eller lader elsykkelen.
Volvo Cars Energy Solutions sier at de over tid forventer å generere betydelige nye inntekter fra energirelaterte produkter og tjenester hvert år, og skal komme med nye produkter som ikke tidligere er tilbudt av Volvo Cars.
Så får vi krysse fingrene for at pilotprosjektet i Göteborg går som det svenske merket håper. For hvem vil ikke senke den stadig voksende strømregningen?
Les også: