Volvo har som de andre store merkene ambisiøse elektriske planer, og de har allerede fått en veldig god start ‒ spesielt her i Norge.
Den helelektriske versjonen av Volvo XC40 viste som kjent vei, og siden har svenskene doblet antall elbiler med crossoveren C40. De to bilene har truffet så godt her hjemme at Volvo avsluttet 2022 som det 5. mestselgende merket, mens XC40 også var den 5. mest registrerte nybilen i fjor.
-->
2023 har startet enda bedre, og Volvo er nå på 4. plass på oversikten til Opplysningsrådet for veitrafikken, en plassering også XC40 har blant de mest populære nybilene.
Men de to søstrene er bare starten, og Volvo har på gang to nye modeller i den nye EX-serien, en lillesøster kalt EX30 og flaggskipet EX90.
Volvo har akkurat annonsert at det er på gang en EX30, så det eneste som er kjent er at dette også er en SUV. Volvo har sagt at de kommer med mer info 7. juni, så da får vi forhåpentlig vite langt mer rundt EX30.
Men det kommende flaggskipet EX90 har de for lengst vist fram ‒ dog kun digitalt samt under selve lanseringen i Stockholm.
Allerede i november viste svenskene fram den nye EX90, en søster til den kommende Polestar 3 bygd på samme plattform. Dette er en 7-seters SUV som måler 5,03 meter i lengden og er hele 1,74 meter høy.
Bilen skal utstyres med et batteri på hele 111 kWh brutto hvor 107 kWh er tilgjengelig, og den foreløpige rekkevidden er opplyst til 585 kilometer for utgaven kalt Twin og 580 kilometer for den sterkere Twin Performance. Dette kan dog endre seg noe når produksjonsutgaven blir WLTP-testet.
Begge utgavene har to elmotor og firehjulsdrift, og Twin kan skilte med 408 hestekrefter og 770 Nm og klarer 0-100 km/t på 5,9 sekunder.
Ytelsesversjonen har 517 hk og 910 Nm dreiemoment, og sprinter opp til 100 km/t på 4,9 sekunder. Og det er ikke verst, for dette er en ganske stor bil.
Det kan vi slå fast med sikkerhet, for som andre land i Europa, selvsagt etter hjemlandet Sverige, har Norge fått besøk av en tidlig utgave av EX90.
Her er beviset på akkurat det:
Bilen er fortsatt et stykke unna produksjonen, og foruten noen kamuflerte biler som brukes til tester og noen som går gjennom kollisjonstester, har Volvo kun laget en eneste versjon som skal vises fram rundt om i Europa.
Denne utgaven er laget for hånd, og skal endelig ut på en aldri så liten turné rundt om i Europa. Og første stopp er altså Norge.
Volvo Norge rapporterer om veldig god interesse for den elektriske sjefen i familien, og mandag fikk også norske forhandlere se den på ekte for allerede første gang.
Tirsdag var tiden kommet til media, og rundt 20 norske pressefolk kunne ta den i nærmere øyesyn. Videre skal Volvo Norge vise den for knappe 500 kunder som allerede har bestilt den, før den skal videre til Trondheim og vises fram der.
Til slutt skal den tilbake til Oslo, hvor alle som vil kan sjekke den ut.
Men dette er altså en tidlig pre-produksjonsutgave, så det er ikke mulig å prøve den eller sjekke ut alle egenskapene den ferdige bilen vil ha, men man får altså et godt inntrykk av hvordan bilen faktisk er.
Slik så det ut da Volvo Norge avduket den:
I tillegg til sikkerhet og ny teknologi har Volvo åpenbart tenkt plass da de designet denne, og det er altså mulig å frakte hele sju personer i en EX90. Og den norske pressen prøvde selvsagt dette ut, og det var fullt mulig å få to voksne inn i den tredje seteraden sammen med folk i 2. seterad. Unger bør iallfall ikke ha noen problemer med å sitte på bakerste rad ‒ selv på langtur.
Det er også mye lagringsrom både bak, i kupeen og i frunken ‒ lagringsrommet under panseret.
Og bare så det er sagt, hovedsetene på de to første seteradene var svært behagelig ifølge alle som prøvesatt disse, og ettersom denne elbilen er utstyrt med luftdempere bør den være ganske så behagelig på langtur.
En annen smart løsning er at dørene går over kanalen nederst, og dermed bør man heller ikke bli skitten på buksen eller dra med seg mye skitt når man setter seg inn i bilen.
Her titter Nybiltester på elbilen som mange venter spent på, og i denne videoen gir også to profiler og eksperter sine dommer over Volvo EX90. Hint: De var ikke misfornøyde...
Dette er altså en slags visningsbil som er ment å vise de store linjene til EX90, så hvordan de forskjellige løsningene fungerer er ikke så godt å si. Infotainmentet fungerte for eksempel bare delvis, slik at det var mulig å bla i menyer og se oppsettet, men man får altså ikke få prøvd ut alt EX90 kan by på.
Men at de knappe 500 kundene som venter på bilen og som nå får muligheten til en aldri så liten sniktitt neppe blir skuffet av det de får oppleve, det er vi ganske så sikre på.
Volvo Norge bekrefter at bilen fortsatt ligger an til å komme i løpet av 2. kvartal til neste år, og de som bestiller bilen i dag kan regne med å få den levert i løpet av 4. kvartal neste år.
Her er noen av de aller første bildene tatt av en ukamuflert Volvo EX90 utenfor Sverige, for vi er nå blitt et så viktig land fra det svenske merket at vi like godt blir prioritert foran resten av Europa.
Les også: