Dette er rett og slett en fantastisk bil. (Fotos: Nybiltester)

Herlig uke med Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor er en drømmebil for veldig mange, og 2023 modellen har fått noen vesentlige oppgraderinger som kler denne bilen utrolig bra.


Vi har testet bilen på mange forskjellige underlag, og kan med trygghet si at dette er en bil som vil gi deg ekte kjøreglede.

Nye Ford Ranger Raptor er utstyrt med en V6 twin-turbo bensinmotor på 3 liter og det hele yter 292 hk. Sammen med et aktivt eksosanlegg bidrar dette til en helt annen opplevelse enn den vi tidligere har fått med de diesel motorene som tidligere utgaver av Raptor har vært utstyrt med.

For de som ønsker, så kan man selvsagt få nye Raptor med en 2 liter dieselmotor, men denne er ikke tilgjengelig riktig enda.

Raptor har vokst i størrelse, bilen er nå 5,38 meter lang, 2,2 meter bred (med speilene ute) og 1,922 meter høy. Nyttelasten er på 626 kilo og man kan trekke 2,5 tonn på hengeren.

Ønsker du mer hengervekt må du vente på Wildtrack eller Limited, disse kommer senere og kan dra med seg 3,5 tonn.

Bakkeklaringen er på 23,3 centimeter.

Prisen har også vokst, det er klart at en heftig bensinmotor har sin del av skylden for det – prisen på dieselutgaven er ikke klar enda, men vil anta at denne blir noe lavere. Når det er sagt, så er det etter min mening bensinmotoren du vil ha, en Raptor kler virkelig en kraftpakke som dette.

Prisen på pressebilen er på 976.875 kroner, men da har du til gjengjeld alt av utstyr som denne bilen kommer med. Faktisk så er alt utstyr inkludert når du velger Raptor med denne motoren, usikker på hvordan det blir med dieselutgaven.

Det eneste denne bilen har utover standard er en «Raptor plusspakke» som inkluderer sportsbøylen som du ser på bildet over, et elektrisk rulledeksel over lasteplanet og bedliner på lasteplanet. Denne pakken koster 32.000 kroner.

Sportsbøylen synes jeg kler denne bilen svært godt.

Lasteplanet på Raptor er romslig. Lengden er på 1,544 meter og bredden er på 1,584 meter. Her skal det med andre ord være mulig å få med seg en hel del ‒ bør være enkelt å få lastet på en pall her.

Selve bakluken er veldig lett, kan enkelt håndteres med en hånd. Man har flere solide forankringspunkter på lasteplanet, og disse tåler en vekt på 400 kilo.

På bakluken har du egne tvingepunkter – en kjekk detalj. Et festepunkt på hver side.

På lasteplanet har du tilgang til dette strømpanelet, samt en knapp som styrer rulledekselet. Dekselet kan også kontrolleres via en knapp som du finner i kupeen.

Man har også fått lys på lasteplanet, en detalj mange nok vil sette pris på.

Muligheten for å styre rulledekselet fra kupeen gir deg enkel tilgang til lasteplanet uten at du behøver å åpne bakluken.

Bakseter har man dessverre ikke tilgang til her i Norge, dette handler i all hovedsak om avgifter. Synd vil noen påstå, men det hadde nok blitt veldig dyrt dersom denne bilen skulle registreres som personbil og ikke varebil.

Plassen bak her er dog veldig brukbar til å få med seg det lille ekstra.

Bak den lille platen man ser bak førstehjelpsutstyret så finner du tauekroken og jekken dersom behovet skulle oppstå.

Det finnes to solide sikringspunkter bak, dessverre ingen på motstående vegg, slik at sikring kanskje kan bli litt utfordrende.

Man har også to knagger til å henge fra seg jakka eller andre gjenstander man ikke ønsker skal ligge løst bak her.

Ford har beholdt lademulighetene man har til tiltenkt baksetepassasjerer, men disse kan da komme godt med til diverse selv om man ikke har seter bak.

Ingen egen klimasone bak, men du har mulighet til å styre hvor luftstrømmen skal komme.

Førermiljøet i nye Ford Ranger Raptor overrasket meg veldig. Her har man gode materialer hele veien, og alt er veldig ergonomisk og flott.

Lekre Raptor detaljer både på setene og på rattet.

Setene er vanvittig gode, jeg får ofte litt vondt i ryggen av å sitte stille i flere timer, disse setene er et unntak. Vanvittig mykt og deilig skinn, samtidig som sidestøtten er utrolig god.

Begge stolene er 10-veis elektrisk justerbare slik at det er lett å finne en posisjon som passer til din kropp. Begge er elektrisk oppvarmede, men savner kanskje ventilering da det fort kan bli litt varmt med mørkt skinn om sommeren.

God ergonomi er gjennomgående for denne bilen, alt er plassert riktig og det hele fremstår veldig solid. Interiøret virker bra skrudd sammen, ikke en eneste ulyd uansett hva vi utsatte bilen for. Rattet er oppvarmet, og ellers deilig å holde i.

Lett forståelig betjening hvor man styrer alt med cruisekontroll på venstre side, på høyre side har man litt mer uvante kontroller og dette kommer vi tilbake til under.

På rattets høyre side kontrollerer du hvordan styringen skal være ved å trykke på rattet. Det er 3 nivåer tilgjengelig med normal, komfort og sport.

Trykker du på knappen under, en knapp som skal etterligne en fjær, så justerer du naturlig nok fjæringsoppsettet i bilen. Her også har du tre tilgjengelige valg og disse er normal, sport og Baja. Vi kommer mer tilbake til hva Baja er senere.

Knappen under er knappen du bruker for å justere lyden fra det aktive eksosanlegget. Her har man 4 nivåer – stille, normal, sport og Baja. Du kan også sette opp ditt eget modus ved å bruke «R»-knappen.

Skjermen foran rattet er god og klar. Den har den informasjonen du trenger og du har en hel den justeringsmuligheter slik at du kan få den til å vise deg det du ønsker.

Gjennomsnittsforbruket for de dagene vi hadde bilen havnet på 1,33 liter på mila, dette med en god del småkjøring.

På kjøreturen Ski-Risør, en strekning på 248 kilometer med en god del motorvei og 110 km/t så landet forbruket på 1,31 liter på mila.

Størrelsen og vekten på bilen tatt i betraktning så synes jeg ikke dette var så aller verst, selv om det helt klart svir litt når du først må fylle tanken som for øvrig er på 80 liter.

Bilens infotainmentskjerm er meget intuitiv og god. Menyene kjenner vi igjen fra alle nye Ford-modeller. Veldig enkelt oppsett og lett å finne ut hvor man skal lete etter ting så her har Ford virkelig gjort en god jobb.

Man har alltid en klima-widget nederst på skjermen, men man har også fysiske knapper til dette under slik at her kan man velge hva man ønsker å bruke – akkurat slik mange ønsker det.

Man har tilgang til både Apple CarPlay og Android Auto, begge trådløst. Dette fungerer veldig bra og integrasjonen er god, det vil si at det fyller skjermen på en god måte.

Bilen er utstyrt med 10 høyttalere fra B&O og disse gir deg en god musikkopplevelse.

Under skjermen finner du en trådløs mobilplate samt en USB-C og en vanlig USB.

Du har to gode koppholdere i midtkonsollen. Her har du også et panel med hurtigknapper for parkeringshjelp, en knapp som styrer anti-skrens og en for auto start/stopp.

Den nederste og lange knappen er for å komme inn i «Offroad modus», et modus hvor du får se status på en hel del av bilens systemer samt styringsvinkel på hjulene mm.

Med det lille hjulet kontrollerer du hvilket firehjulstrekk-system bilen skal bruke, her har man 4 valg og disse vil endre seg automatisk når man endrer kjøremodus ‒ som man gjør ved å vri på det lille hjulet.

I videoen over kan du se mer om vår opplevelse av denne bilen og for å få litt mer innsikt i hvordan bilen endrer karakter ved de forskjellige kjøremodusene.

Nok av stuplass i kupeen, alltid kjekt i noe som må anses å være en arbeidsbil. Koppholderen kan enkelt dyttes inn dersom den ikke er i bruk.

Panelet i taket inneholder en rekke AUX-brytere, og disse er her fordi Ford vet at flere ønsker å montere ekstralys, vinsj og annet utstyr på bilene sine.

Her ligger det ledningsnett klart til det meste, slik at det skal være enkelt å montere på det ekstrautstyret man måtte ønske.

Ford Ranger Raptor liker seg på alle mulige underlag, men trives nok aller best jo verre underlag du gir den. Bilen fremstår nærmest som et kinderegg, og jeg vil påstå at den er en gave til alle som liker å kjøre bil.

Her har man alt fra en komfortabel landeveiscruiser til et villdyr skogen.

Motoren oppleves som sterk nok i massevis. Den er koblet til en 10-trinns automatkasse som sørger for nærmest sømløse girskift. Den lager en deilig og karakteristisk V6 lyd, men det du hører mest til er nok det aktive eksosanlegget.

Motoren her er bygget på en litt spesiell måte, ved at man har plassert viktige komponenter høyt i motorrommet, noe som gir Raptor en vadedybde på 85 centimeter.

Som nevnt er bilen utstyrt med et aktivt eksosanlegg, ett anlegg som sørger for at denne bilen virkelig er en bil du hører. Man har som nevnt 4 innstillingsmuligheter på dette anlegget, men selv i stille-modus så er denne bilen langt ifra stille.

Fra stille kan man gå over i normal, da hører man litt mer av eksosanlegget, men det er når du kommer over i sport at det virkelig tar av. Da har man en deilig lyd som virkelig er avhengighetsskapende.

Langt fra sjenerende, men kanskje ikke dette moduset du kjører rundt i nabolaget med tidlig om morgenen.

Fra sport kan du komme videre til Baja, og da kommer det samtidig et varsel i bilens instrumentering om at dette kun skal brukes offroad. Da bråker bilen noe voldsomt ‒ kan minne litt om frieksos. Utrolig moro!

Nye Raptor er utstyrt med nyutviklede Fox 2,5-tommers Live Valve støtdempere. Dette er virkelig gode dempere, og man kan justere dem slik man ønsker.

Nytt av året er at bilen nå har egne sensorer som merker om hjulene er i luften, for ja, du kan selvsagt hoppe med bilen – inntil 10 meter. Får sensorene signaler om at bilens hjul er i luften så strammer den automatisk opp demperne og bilen gjør seg klar for landing. Utrolig kult!

På landeveien så maskerer disse demperne ut alle ujevnheter og det hele oppleves som om du skulle kjørt rundt med luftfjæring.

Vi tok med bilen ut i skogen og fikk kjenne på hva som virkelig bor i denne bilen.

Er virkelig imponert over hva denne bilen er kapabel til, og selv om vi ikke tok bilen til sitt ytterste så kan vi med trygget si at dette er en bil man kan ha det utrolig morsomt med.

Bilen har 7 forskjellige kjøremodus, hvorav 4 av dem er til offroad-bruk. De tre første er til bruk på vanlig vei.

  • Normal – Det mest effektive og naturlige valget på landeveien.
  • Sport – For en mer aktiv kjørestil, her blir girskiftene langt mer aggressive.
  • Glatt – For dager hvor de er ekstra glatt på veiene.
  • Gjørme/Hjulspor – For kjøring i dype hjulspor, her har man mye moment og kun ment for sakte fart.
  • Sand – For kjøring på mykt og løst underlag.
  • Baja – Med dette moduset blir Raptor forvandlet til en rallybil. Ment for høye hastigheter offroad.
  • Steinete – For bedre kontroll og moment i veldig ulendt terreng.

Setter du bilen i Baja-modus så forvandles Ford Ranger Raptor seg til en offroad rallybil. Baja-modus er kun ment til offroad-bruk og da helst med litt hastighet. Her åpnes alle sluser, det bråker og blir veldig mekanisk.

At en så stor pickup kan forvandles til en rallybil med et tastetrykk er ganske vilt. Her kan man ha det utrolig morsomt. Demperne justerer seg som tidligere nevnt automatisk, og i Baja-modus så sluker demperne opp ujevnheter på en imponerende måte.

Nå er det ikke bare offroad denne bilen trives ‒ den passer ypperlig til det meste. Den oppleves utrolig behagelig på vanlige veier, og Raptor er utstyrt med alle assistansesystemer vi kjenner fra andre biler, slik at man absolutt kan ha en meget behagelig og sikker langtur i Raptor.

Den adaptive cruisekontrollen gjør en god jobb, støynivået er behagelig, demperne sluker unna alt av ujevnheter og musikkanlegget er knallbra.

Bilen er også utstyrt med egne blindsone radarer som varsler deg med lys i speilene dersom noe oppholder seg i blindsonen.

Nytt av året er at man har LED Matrix-lys, og disse er virkelig bra. De maskerer ut trafikken på en god måte, og det er fascinerende å se dem jobbe.

Lysene lyser langt og har veldig god spredning.

Raptor har en maksimal angrepsvinkel foran på 32 grader, mens den er på 27 grader bak. Dette gjør at du kommer deg over ganske bratte kneiker uten særlig problem.

Når du er ute og kjører offroad kan du velge å ha bilens frontkamera på skjermen inne bilen, og her vil det projiseres hvor framhjulene er ‒ noe som er kjekt da man ikke alltid kan se over panseret.

Bilen er for øvrig utstyrt med 360-graders kamera, slik at det er lett å få oversikt rundt bilen. Det er kun frontkameraet som har spyling ‒ skulle gjerne sett at det bak også hadde det.

At Raptor er en stor bil er det ingen tvil om, og det kan jo by på diverse utfordringer når det kommer til parkering.

Dagens parkeringsplasser er liksom ikke tiltenkt så store biler.

Uken med nye Ford Ranger Raptor bød på utelukkende positive opplevelser, selv om den ble litt kortere enn planlagt.

Grunnen til det var at vi en dag opplevde å komme ut til en bil med helt flatt batteri, og fikk derfor behov for assistanse fra Ford veihjelp ‒ en tjeneste tilgjengelig for alle nye biler fra Ford.

Etter å ha fått start på bilen igjen så virket hverken vindusviskere eller lys, så her var det antagelig helt flatt batteri – litt rart at den trådløse mobilplaten virket ‒ ville kanskje heller prioritert lys og viskere.

Vi kontaktet vår lokale Ford-forhandler, Arendal Auto, som stilte opp på kort varsel og sa at vi bare kunne svippe innom den så skulle de ta en titt på bilen.

Fikk ladet batteriet godt opp der, men fant ingen åpenbar grunn til at batteriet skulle være så utladet. Derfor bestemte vi i samråd med Ford Norge å levere bilen tilbake, slik at de kunne ta en skikkelig kikk på den.

Nye Ford Ranger Raptor er en fantastisk bil som virkelig byr på ekte kjøreglede. At man kan gå fra en vanvittig behagelig landeveiscruiser til en rallybil ved hjelp av et tastetrykk er smått utrolig ‒ denne bilen har virkelig imponert oss!

Er du i markedet på leit etter en pickup så anbefaler jeg deg virkelig å ta en kikk på denne.

Bilene har akkurat kommet i butikk, og de fleste forhandlere skal ha biler klare for test.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester