For tre uker siden kunne BMW vise fram sitt foreløpig siste tilskudd i den stadig voksende elbilfamilien, nemlig den kompakte SUV-modellen iX2. Den følger i hjulsporene til iX1 lansert i fjor høst, men er litt mer sportslig i designet med sine coupélinjer.
Det er seks år siden BMW lanserte X2-modellen, den litt mer linjelekre søsteren til X1 lansert tilbake i 2009. Nå er det altså duket for en ny generasjon, og tyskerne garderer seg skikkelig med denne.
Nye X2 skal nemlig komme både med forbrenningsmotorer, plug-in hybrider og som en ren elbil. Alle disse skal lages på samme produksjonslinje på gruppens fabrikk i Regensburg, og BMW sier at opptil 1.000 BMW 1-serie, BMW X1 og BMW X2-modeller nå ruller ut av båndet ‒ hver arbeidsdag.
Disse bilene er ikke øremerket noe spesielt marked, men skal fordels utover hele verden.
‒ Med produksjonen av BMW X2 og dens helelektriske variant, BMW iX2, fortsetter vi å sette tempoet her i Regensburg, for opptrappingen av elektromobilitet, sier fabrikkdirektør Armin Ebner.
‒ At vi nå bygger en andre helelektrisk modell her i Øvre Pfalz, vil øke produksjonsvolumet på stedet.
Fabrikksjefen sier at de har lagt ned en enorm innsats for å få X2 i produksjon opp å gå raskest mulig.
‒ For teamet vårt er dagens produksjonsstart en dag med oppmuntring, sa han torsdag.
I løpet av noen måneder har spesialister klart å integrere den nye BMW X2-serien uten å forstyrre den pågående produksjonen, og det inkluderer alt fra de første prototypene og pre-serien, omfattende kvalitetsinspeksjoner til å lære opp produksjonsteamet.
‒ Vårt anlegg jobber på for full maskin. De ekstra produksjonsvolumene betyr at vi nå legger til et nattskift på Regensburg-lokasjonen, med øyeblikkelig virkning – med 3-skiftsdrift fremover, sier Ebner.
At det går unna ved Regensburg-anlegget viser også investeringene gruppen skal foreta der innen utgangen av året, for den lyder ikke på mindre enn 350 millioner euro og skal i tillegg skape 500 nye arbeidsplasser.
BMW Group Plant Regensburg er også en av de aller mest moderne bilfabrikkene i verden, og er for eksempel bilindustriens første anlegg som bruker en digitalisert og automatisert AI-prosess for inspeksjon, prosessering og merking av lakkerte kjøretøyoverflater.
Når det gjelder BMW iX2 som er 4,55 meter i lengden er første utgave en xDrive30 som har 313 hk og avhengig av utstyr rekkevidder opp mot 449 kilometer og hurtiglading med 130 kW. Prisen starter på 544.900 kroner inkludert levering.
Planen er at bilen skal lanseres i mars, og i løpet av neste sommer skal den også få besøk av en ny helelektrisk variant.
Og BMW bør være godt i rute, for nå har altså de aller første nye X2-bilene blitt produsert.
Les også: