Som vanlig ble bilistene sørpå også i år tatt på senga av det første snøfallet, og man skulle nesten tro at de mange bildene som kom var fra Sør-Europa. Men nei, det var nordmenn som ikke håndterte de vanskelige forholdene. Ja, de som normalt mener at dette er et føre de kan.
Grunnen er ganske enkel. Altfor mange var ikke skodd for forholdene, og da hjelper det lite hvor flink man normalt er til å kjøre i slike forhold. Det hjalp heller ikke på at mange lastebiler sto fast, for disse skaper ekstra kaos.
Og ikke tro at det er over. NAF advarer nå mot nok en runde med snø.
‒ Dette må både bilister og transportselskaper lære av. Er du ikke rustet for snøføre har du ingenting på veiene å gjøre, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Mange tok altså sjansen med sommerdekk, og gamblingen gikk ganske så dårlig.
‒ Det er en enorm risiko å ta. Det må bli slutt på at transportselskaper sender ut vogntog med dårlige dekk eller lar sjåfører uten opplæring kjøre på vinterføre. Likevel ser vi samme kaos år etter år, sier en oppgitt Handagard.
NAF sier at bilistene må være klar over at de som tar sjansen på sommerdekk ikke bare risikerer å forårsake ulykker, men kan også miste førerkortet og få et erstatningskrav fra forsikringsselskapet.
‒ Selv en kort kjøretur eller å kjøre til verksted for å få lagt om dekk medfører å sette andre i fare. Hver enkelt har et ansvar her. Har du ikke vinterdekk på, må du rett og slett la bilen stå, sier Handagard.
Og du må selvsagt passe på at ruter og biltak er frie for snø, og husk at om du har snø på biltaket kan denne skli ned på frontruten under bremsing.
‒ Det er trafikkfarlig, det samme gjelder dersom du kjører av gårde uten å tilstrekkelig sikt, sier Handagard.
Men det er ikke bare trafikantene som var uforberedt, for manglende brøyting og for få beregningsbiler var også med på å skape kaoset.
‒ I våre dager kan snø varsles med rimelig stor sikkerhet, påpeker Handagard.
‒ Da må mannskapene være beredt til å rykke ut. For å gjøre jobben enklere for mannskapene, bør både bilister og transportselskaper vurdere om det er nødvendig å kjøre før snøen er ryddet.
På samme tid har Fremtind fått Respons Analyse til å undersøke når vi egentlig legger om til vinterdekk, og mange er for sent ute. 16 prosent svarer at de har utsatt skiftet til vinterdekk én eller flere ganger i løpet av de siste fem årene. Dermed har de måtte la bilen stå eller kjøre på vinterføre med sommerdekk.
Det tilsvarer ifølge forsikringsselskapet nærmere 600.000 nordmenn, og i aldersgruppen 25-34 år er det hele 24 prosent som svarer dette. Nærmere 1 av 4 altså.
‒ Husk at det er ditt ansvar som bilist å ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føre, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.
‒ I flere av bilskadene vi registrerer ved første snøfall, ser vi at sjåføren har hatt mulighet til å forberede seg bedre for å forebygge skader.
Hun sier at de som kjører på sommerdekk på vinterføre risikerer både dobbel bremselengde og politianmeldelse.
– Bremselengden på snø øker drastisk om du ikke har skiftet til vinterdekk når den første snøen kommer. I 40 km/t vil du bruke 60 meter på nedbremsingen, mot 30 meter om du har byttet til vinterdekk, sier Hofstad-Nielsen.
Og ja, uten tilstrekkelig veigrep i forhold til føret risikerer førerne en anmeldelse fra politiet.
– Konklusjonen er at det er smart å bytte dekk tidlig, og i alle fall ikke kjøre om du er i tvil om du har veigrep, sier Hofstad-Nielsen.
‒ En ting er at det fort blir dyrt, men verre er det at du risikerer å skade deg selv eller andre. Bytt dekk eller la bilen stå, sier en for anledningen vinterkledd skadeforebygger.
Les også: