Norske Romoline har utviklet en spesiell teknologi som rengjør kameralinsene på kjøretøy. (Fotos: Kongsberg Automotive)

Norsk kamerarengjørings-teknologi kan løse utfordringer

Et stort problem med ryggekameraer er at linsen blir skitten, og i framtiden vil det bli et enda større problem når bilene er selvkjørende. En norsk løsning kan løse dette.


Vi har ventet i mange år på de selvkjørende bilene, altså de hvor du rett og slett kan parkere deg selv i baksetet og la bilen gjøre hele kjørejobben.

Selve teknologien er på plass, og nå jobbes det både med løsninger knyttet til selve kjørejobben og et regelverk som åpner for selvkjørende biler. En utfordring er for eksempel hvordan man skal fordele skyld om selvkjørende biler forårsaker en ulykke.

-->
En viktig del av de selvkjørende bilene blir kameraene som er montert rundt om bilen, og det blir stadig flere slike. Men det hjelper lite om det er en masse linser om disse er så skitne at videostrømmen blir utydelig.

Linsene må altså være rene, men det er en utfordring når det er sørpe og skitt. Og ikke minst snø og is.

Det vet Romoline alt om, dette norske selskapet som holder til i Oppdal. De har brukt seks år på å utvikle en teknologi som holder linsene rene, og sendte inn patentsøknadene i 2018. Dette er en kamerarengjørings-teknologi som er testet i ekstreme norske værforhold.

I motsetning til tradisjonelle løsninger bruker denne mindre væske, og sprayer den vekk fra kameralinsen. Dette skal sikre en mer effektiv og bærekraftig rengjøring.

Dette er åpenbart så smart at en global stor aktør nå har fått ferten i selskapet, nemlig bildelprodusenten Kongsberg Automotive (KA). De leverer en rekke løsninger til bilindustrien, og har nå kjøpt opp de patenterte løsningene knyttet til kamerarengjørings-teknologien.

KA sier at de nå skal videreutvikle løsningene, og ser for seg en serieproduksjon innen to til tre år.

Dette blir selskapets andre investeringen tilknyttet autonome kjøretøy, og i tillegg skal KA og Romoline inngå et strategisk samarbeid for å kommersialisere og videreutvikle teknologien.

– Denne avtalen gjør at Kongsberg Automotive kan utvide produktporteføljen innen en unik type teknologi og styrker selskapets konkurransekraft i en bilindustri i stadig endring, sier Linda Nyquist-Evenrud, Interim President og CEO i Kongsberg Automotive.

‒ Vi er veldig stolte over å ha inngått dette samarbeidet med Romoline. Teknologien de har funnet opp og utviklet er særdeles imponerende.

Mulig neste steg for KA er å videreutvikle produktet inn i mer komplette system og sensorrengjørings-løsninger, forklarer de.

– Romolines kamerarengjørings-teknologi vil ikke bare kunne brukes til dagens kjøretøy, men får en desto større viktighet i framtiden selvkjørende kjøretøy som er avhengige av rene kameraer og sensorer, sier Nyquist-Evenrud.

Det lille oppstartsselskapet på Oppdal ser nå større muligheter for teknologien.

– Vi ser fram til det kommende samarbeidet med Kongsberg Automotive, sier Rolf Monrad og Øyvind Pedersen, gründerne i Romoline.

‒ Nå har vi store ambisjoner om å videreutvikle teknologien og utvikle innovative løsninger som gjør veiene tryggere for sjåfører verden over.

Og med det har kanskje de selvkjørende bilene tatt nok et steg mot den endelige debuten, som vi altså fortsatt venter på.

Her er en fornøyd kvartett (fra venstre): Rolf Monrad (Romoline), Joakim Mordt Haugen (KA), Øyvind Pedersen (Romoline) and Ivar Haug (KA).

Les også:

Hva tenker du