Tyskerne har for lengst vist fram den første utgaven av ID.7, for denne er nå bare uker unna å få norsk asfalt under dekkene for aller første gang. Det er dog en coupé, og denne ganske store bilen kan faktisk lokke med rekkevidder over 600 kilometer.
Men når Volkswagen lager en ny toppmodell må de selvsagt tenke lengre enn kun en utgave, så de har også på gang en som helt sikkert mange nordmenn setter pris på ‒ en stasjonsvogn.
Også han peker på ID.7 som en arvtaker til Passat.
‒ ID.7 blir den nye toppmodellen vår, og samtidig en fullelektrisk erstatter for Passat som går ut av porteføljen vår når vi kun skal selge elektriske personbiler fra nyttår.
Stasjonsvognen byr ifølge Volkswagen også på et spandabelt bagasjerom med 545 liter, selv med fem passasjer i bilen (målt med last opp til kanten på baksetet). Men det er mulig å få langt mer enn dette.
Bikkes baksetet ned åpner den nærmere to meter lange lasteplassen for hele 1.714 liter, og bilen er selvsagt som de andre ID-bilene satt sammen på den elektriske MEB-plattformen med stor akselavstand.
Videre kan tyskerne opplyse at i likhet med coupé-utgaven skal også ID.7 Tourer produseres på Volkswagens anlegg i Emden, og dette er den andre MEB-modellen i tillegg til ID.4 som produseres på anlegget nordvest i Tyskland.
Volkswagen ID.7 Tourer er altså et lite stykke unna og skal komme til neste år, men det er ikke den som allerede er vist fram.
‒ Planen er at kundene våre kan se og oppleve den nye toppmodellen vår ID.7 hos sine forhandlere i løpet av november, og vi som har fått prøve den forventer at en allerede stor interesse skal bli enda større straks vi åpner for prøvekjøring om kort tid, sier Sand.
Utgaven Volkswagen ID.7 Pro er utstyrt med et batteri på 77 kWh netto som gir en WLTP-rekkevidde på 616 kilometer, og denne kan hurtiglades med 175 kW ‒ det skal gi 10-80 prosent lading på under en halvtime.
ID.7 blir nærmere fem meter lang, og er 17 centimeter lengre enn Passat og 30 centimeter lengre enn ID.4. Akselavstanden er på nærmere 3 meter.
Bilen er 1,53 meter høy 1,86 meter bred uten speil, og Volkswagen Norge kjører for tiden også en kampanje rundt det nye flaggskipet.
Les også: