Første gang vi hørte uttrykket super-SUV kom det fra Lamborghini, for det var nettopp dette de kalte sin nye modell som skulle skyve de ytterligere ut i atmosfæren ‒ akkurat slik Cayenne gjorde med Porsche-merket tilbake i 2002.
Ettersom dette er en ilter okse så skulle det iallfall ikke stå på kreftene, og like etter at Urus var på plass hadde den satt flere rekorder. Men skal man henge med i kappløpet over i superbilverden kan man ikke hvile.
Så Lambo har siden kommet med en utgave kalt Performante, og dette er rett og slett en djevel av en SUV med voldsomme 666 hestekrefter. Det bør holde for de aller fleste, men ABT er ikke de fleste.
De tyske tunerne har nylig annonsert at de har børstet støvet av et legendarisk samarbeid med Red Bull, og dette fører de inn i neste år DTM-mesterskap med to Audi R8 LMS GT3 evo II kledd i leskedrikkens farger.
De to selskapene samarbeidet første gang så langt tilbake som i 1997, og deretter fra 2002 og til 2018. I dag er ABT blant annet på plass i Formel E, mens Red Bull som kjent herjer i Formel 1. Så dette blir et kruttsterkt samarbeid.
Høyoktan bensin renner altså i blodårene til ABT, og det viser også den nye utgaven av Urus, ja, super-SUVen.
Mer eksakt har de kastet seg over Performante-utgaven, og målet er som vanlig å gjøre bilen enda mer sportslig. Eller for å si det på italiensk,
scatenato. Enda villere.
ABT Urus Scatenato har da også langt mer krefter enn den originale søsteren, og mer eksakt bor det nå voldsomme 810 hk og 850 Nm i den 4-liters store motoren.
Dette takket være ABT Power R-teknologi som inkluderer ABT turbolader og intercooler, og med et kraft-til-vekt-forhold fra 3,23 kilo til under 3 kilo per hk setter denne en ny standard for krefter i SUV-segmentet.
Men det er selvsagt mye mer.
ABT Sportsline har selvsagt beholdt det unike Lamborghini-designet og den ekstraordinære karakter, men har gitt bilen en rekke karbonfiberkomponenter i blank synlig karbon som skal gjøre bilen til et visuelt fyrverkeri. Det inkluderer også motorromsdekselet og utløseren, samt motordekselet.
Mer krefter trenger også litt bedre aerodynamikk. ABT har gitt bilen en sammenhengende utformet frontspoiler med senterblad og dekorative detaljer, samt en bakvinge med aero-lister og en bakre skjørteinnsats som også inkluderer dekorative detaljer.
Dette gir flere plusser ‒ et mer aggressivt utseende og enda mer marktrykk.
Alle nye komponenter er altså laget av blank eksponert karbonfiber, noe som også inkluderer speilhettene. Blank er også hjulene.
Her er det spesialtilpassede Lamborghini 23-tommers smidde felgene av typen ABT High Performance IRL23 i blank svart, og dette skal sørge for at ABT Urus Scatenato blir et aldri så lite bilkunstverk. Og et kraftverk er det helt klart.
Det viser også det som stikker ut bakerst, for her er det fire enderør i titan med perforert innerrør og Urus designelementer i matt sort. Størrelsen? En diameter på 105 mm som bør skremme vettet av de som ligger bak, og gi en skikkelig brummelyd som vekker naboen.
På innsiden har også ABT Urus Scatenato mye blankt eksponert karbon, og dette pryder ikke bare dashbordet og seterammen, men også girknappen og speiltrekantdekselet.
Og ja, de som setter seg inn i et slik kan også se en emblemstripe fra ABT ‒ og «Scatenato 1 av 99». For jepp, de skal kun lage 99 slike biler.
Så den dukker neppe opp i nabolaget ditt, men ingen fare ‒ her har du masse bilder av monsteret av en super-SUV ‒ ABT Urus Scatenato: