Med et nybilsalg som holder seg på godt over 80 prosent når det kommer til andel elbiler, så vil mange også denne sesongen ta fatt på sin første vinter med en elbil. Og det gir mange en negativ opplevelse.
For: ‒ Våre elbiltester viser at de ulike bilene går mellom 4 og 36 prosent kortere i moderate vintertemperaturer, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Det betyr altså at når kvikksølvet synker gjør også rekkevidden det, og i NAFs elbilmonitor gjennomført i mai svarte 4 av 10 elbilister at de er skuffet over vinterrekkevidden på elbilen sin. Rundt halvparten svarte at den var som forventet. ‒ Når så mange er skuffet over rekkevidden vinterstid, viser det at vi ikke er helt i mål med overgangen til elbil, mener Sødal. Dagens oppgitte WLTP-rekkevidde måles etter definerte kriterier, og en av disse er at testene skal gjennomføres i 23 graders temperatur. I tillegg blir det utført en slags preferansetest i 14 grader. Vinteren i det nordlige Europa er langt kaldere enn dette, noe som gir en misvisende rekkevidde for elbilene under vinterhalvåret. NAF har lenge etterlyst en ny offisiell test av vinterrekkevidden til elbiler, men byråkratiet bruker som kjent sin tid. ‒ EU er positive til en egen offisiell test av vinterrekkevidden, men en ny, felles europeisk test er nok dessverre langt fram, sier Nils Sødal.