Andreas Mikkelsen gjorde det han måtte under rally-VM i Tsjekkia, og dermed kan han kalle seg verdensmester i WRC2-klassen. (Fotos: Skoda)

Mikkelsen med sin andre VM-tittel

På Skodas hjemmebane sikrer Andreas Mikkelsen de poengene han trengte for å sikre sin andre tittel i WRC2-kategorien i rally-VM. Og Finland fikk sin verdensmester i WRC.


Mens alle rundene teller i hovedklassen WRC, får WRC2-lagene kun lov til å delta på sju av de 13 VM-rundene som kjøres. Her gjelder det altså å plukke ut de rundene som passer førerne best om man sikter seg inn mot WRC2-tittelen.

Andreas Mikkelsen er en av de mer rutinerte i denne klassen, og mens mange av de andre har gjort unna sine sju runder kjørte nordmannen sitt sjette rally under historiens aller første Central European Rally i Tsjekkia.

-->
Så dermed var det ingen krise da Mikkelsen havnet i trøbbel allerede under fredagens kjøring i asfaltrallyet, og han var ikke den eneste.

Regn gjorde asfalten glatt og skummel, og den eneste ikke-Skoda-føreren som hadde muligheten til å ta VM-tittelen fikk smake på det allerede fredag formiddag. Franskmannen Yohan Rossel forsvant ut av rallyet allerede på SS3, og dermed var drømmen over for han.

Andreas Mikkelsen og co-pilot Torstein Eriksen led nesten samme skjebne på SS4, men de tsjekkiske tilskuerne ilte til bilen, en Skoda Fabia RS Rally2 drevet av Toksport WRT-teamet, og fikk den opp på asfalten igjen.

Alt håp om en god plassering i rallyet var over, men Mikkelsen hadde to ess igjen. For det første kan han altså delta på årets siste VM-runde i Japan, som blir hans sjuende, og så har vi noe som heter Power Stage.

Dette er den avsluttende etappen hvor de raskeste også får poeng, og der lå det nok til at han kom seg opp på 111 poeng ‒ og dermed foran hans britiske Skoda-rival Gus Greensmith som også har kjørt alle sju rundene i år. Mikkelsen går foran på flere rallyserie denne sesongen.

Mikkelsen/Eriksen ga full gass under kraftprøven og sikret seg tre VM-poeng ‒ og dermed sin andre WRC2-tittel.

‒ Det er en super følelse å ha vunnet WRC2-tittelen for andre gang, sier Mikkelsen.

‒ Det er hyggelig, for i begynnelsen av sesongen hadde jeg ikke forventet å kjøre mesterskapet. Jeg må takke fansen for at de dro oss tilbake på veien på fredag. Etter det konsentrerte vi oss om Power Stage. Den strategien fungerte.

Mikkelsen, som var svært usikker på hva han skulle kjøre i 2023 før han signert med Toksport WRT, har vært den beste WRC2-føreren i år. Han har vunnet halvparten av de seks rundene han har deltatt på, i Italia, Estland og Hellas, mens  Greensmith står med to seire i henholdsvis Mexico og Portugal.

Hva som skjer med Mikkelsen neste år er fortsatt uavklart, men kanskje får han sjansen i det gjeveste selskapet ‒ WRC?

Uansett har 34-åringen gjennomført en veldig oppløftende sesong, og tatt tittelen slik han gjorde i 2021. Den gang ble han også mester i European Rally Championship.

WRC2-stillingen etter 12 av 13 rally: 

1.      Andreas Mikkelsen, Norge, Skoda, 111 poeng (fra 6 rally)

2.      Gus Greensmith, Storbritannia, Skoda, 111 poeng (fra 7 rally)

3.      Yohan Rossel, Frankrike, Citroën, 104 poeng (fra 7 rally)

4.      Oliver Solberg, Sverige, Skoda, 91 poeng (fra 7 rally)

5.      Sami Pajari, Finland, Skoda, 86 poeng (fra 7 rally)

Over i hovedklassen WRC ble det også nordisk jubel, for 23 år gamle Kalle Rovanperä avgjorde mesterskapet til sin fordel. Også han hadde en klar oppgave ‒ å ta nok poeng til å avgjøre det hele.

Finnen trengte kun å beholde forspranget på 31 poeng, og da den britiske lagkameraten Elfyn Evans krasjet ut av rallyet på dramatisk vis lørdag formiddag, var det meste i boks. Den finske Toyota-føreren ble til slutt nummer to, kun slått av Hyundai-føreren Thierry Neuville.

Rovanperä tok i likhet med Mikkelsen sin andre VM-tittel, for han vant også fjorårets WRC-klasse ‒ den gang som den yngste mesteren noensinne.

WRC-stillingen etter 12 av 13 rally: 

1.      Kalle Rovanperä, Finland, Toyota, 235 poeng

2.      Elfyn Evans, Storbritannia, Toyota, 191 poeng

3.      Thierry Neuville, Belgia, Hyundai, 184 poeng

4.      Ott Tänak, Estland, Ford, 162 poeng

5.      Sébastien Ogier, Frankrike, Toyota, 114 poeng

Årets siste VM-runde er Rally Japan som starter 16. november.

Les også: 

Hva tenker du