De færreste kan vel skryte av et kontor som dette? (Fotos: Bugatti)

Mannen med verdens kuleste kontor

Hjemmekontor er uaktuelt for Pierre-Henri Raphanel. Han er nemlig Bugattis offisielle pilot.


Alle nye biler må selvsagt testes i det vide og brede før de slippes løs på vanlige veier, men noen tar jobben i forkant litt mer på alvor enn andre ‒ superbilmerkene.

For betaler man mange titalls millioner kroner for en bil så forventer man at den er perfekt, og de som gjerne får kloa i slike superbiler er i tillegg vant til å få det akkurat slik de vil. Og disse bør man helst ikke gjøre misfornøyde ‒ for de står klar med sjekkheftet også neste gang merket har en ny superbil.

Bugatti er en av de virkelig store i superbilverden, og har de senere årene kun laget spesialversjoner av basismodellen Chiron som kom i 2016. Men det betyr ikke at de har ligget på latsiden.

Sjekk denne listen av «vanlige» modeller:

  • Bugatti Chiron
  • Bugatti Chiron Profilée
  • Bugatti Chiron Pur Sport
  • Bugatti Chiron Sport
  • Bugatti Chiron Super Sport
  • Bugatti Chiron Super Sport 300+       
I tillegg kommer de enda mer eksklusive og superdyre modellene, og her er det også nok å ta av. Sjekk denne listen av «få-offs» signert Bugatti:

  • Bugatti Bolide
  • Bugatti Centodieci
  • Bugatti Divo
  • Bugatti La Voiture Noire
  • Bugatti W16 Mistral
Teller vi opp så har altså basisutgaven av Chiron fått selskap av hele 10 modeller, og siden det «kun» er sju år siden hovedmodellen kom så går det altså veldig unna hos det franske merket.

Det betyr også at de som tester og viser fram bilene heller ikke har vært arbeidsledig, og neppe blir det med det aller første. Selvsagt har denne personen en veldig kult tittel, og heter intet mindre enn Bugatti Pilote Officiel.

For å bli offisiell Bugatti-pilot bør man ha en CV som skiller seg litt ut fra resten av bunken, og det har den første offisielle Bugatti-piloten. Han her:

Pierre-Henri Raphanel kan nemlig se tilbake på noen skikkelig høydepunkt, og ja, da snakker vi selvsagt om racingen.

Noen gjenkjenner muliges navnet fra Formel 1, for på slutten av 1980-tallet kjørte han 17 løp. Han har også kjørt 24-timersløpet Le Mans en rekke ganger, og så har han skrevet seg inn i Guinness rekordbok. For det var han som satt bak rattet da Bugatti kusket en Veyron Super Sport til vanvittige 431 km/t tilbake i 2010.

Da hadde han fem år tidligere blitt den første og Bugatti Pilote Officiel, og må utvilsomt ha et av verdens aller beste kontorer.

‒ Jeg har alltid visst at jeg var bestemt for et liv på banen og bak rattet, sier Pierre-Henri.

‒ Etter å ha startet med karting, visste jeg fra veldig ung alder at jeg ønsket å forfølge en karriere vevd sammen med motorsport.

Allerede som en 13 år gammel gutt ble han bitt av racingbasillen, for da deltok han i karrierens aller første racerløp ‒ en gokart-konkurranse. Der kom talentet raskt til syne, og kun slått av eldre og mer rutinert konkurrenter var han blant de seks beste i verdensmesterskapet.

Han avanserte raskt videre til Formel Renault, etterfulgt av Formel 3000 og Formel 3. I sistnevnte vant det franske mesterskapet, og det inkluderte en seier i F3 Monaco Grand Prix. Dermed sto døren for selveste Formel 1 på vidt gap.

I 1989 ble den store drømmen som aller racerførere bærer på, nemlig å kjøre F1 rundt Monte Carlo-banen i legendariske Monaco Grand Prix. Slik så det ut: 

Så ventet langdistanseracing som inkluderte 24 Hours of Le Mans og Japan Championship GT-serien, og i Le Mans tok han en klasseseier og en 2. plass totalt.

Pierre-Henri, født i 1961, begynte å tenke på et liv utenfor racing på 2000-tallet, og som vanlig er timingen alt. Det var nemlig på samme tid som Volkswagen begynte å sette ut sine planer rundt gjenopplivningen supermerket Bugatti som de sikret seg i 1998.

‒ Øyeblikket da jeg sluttet med løp føltes som en naturlig slutt på den viktige epoken ‒ jeg hadde ingen følelse av frustrasjon eller bitterhet. Men da det kapittelet ble avsluttet, åpnet et annet spennende seg.

I 2005 mottok han en svært overraskende telefon.

‒ Det var Thomas Bscher – jeg hadde ikke hørt fra ham på sju år, da vi først møttes på et Gentlemen's Drivers-arrangement, minnes testpiloten.

Bscher var Bugattis president, og førte overoppsyn på utviklingen av modellen som skulle stå for Bugattis comeback ‒ Veyron.

‒ Han inviterte meg til Molsheim for en presentasjon for en utvalgt gruppe mennesker på Veyron. Husk: på den tiden var det ikke mye kjent om gjenfødelsen av Bugatti-merket og denne helt nye superbilen. Naturligvis var jeg nysgjerrig på å lære mer, så jeg tok gjerne imot Thomas sin invitasjon og reiste til Alsace.

Det han så kan sammenlignes med det første øyeblikket du får øye på ditt livs kjærlighet.

‒ Veyron var helt utrolig. Det var – og er det fortsatt – ulikt noe annet i bilverdenen. Jeg ble helt betatt av bilen og merket. Jeg husker at jeg ikke ønsket å gå ut av bilen – jeg ble bokstavelig talt sittende i den i rundt sju timer på, jeg hadde så ærefrykt. Jeg bare visste at jeg i det øyeblikket ønsket å være en del av dette fantastiske eventyret.

Fra det øyeblikket valgte Bugatti Pierre-Henri som sin første Pilote Officiel, noe som også betydde at han representerer merket og skal vise fram den nye biler til kunder over hele verden.

‒ Med lanseringen av Veyron i 2005 begav Bugatti seg inn i en verden av ytelse og hastighet som ingen annen bilprodusent hadde utforsket før, sier Christophe Piochon, president for Bugatti Automobiles.

‒ Vi måtte være sikre på at vi ikke bare hadde en ekstremt talentfull sjåfør som kunne hjelpe oss med å demonstrere alle bilens evner til kundene våre, men noen som også kunne forklare både de tekniske nyvinningene og fortelle, med lidenskap, historien om Bugatti-merket. Fra sin aller første erfaring med Veyron forsto Pierre-Henri umiddelbart visjonen til bilene våre, og han har vært den perfekte ambassadøren for Bugatti siden den gang.

18 år senere har Pierre-Henri fortsatt den rollen.

‒ I motsetning til alle andre bilprodusenter i verden, er hver nye modell hos Bugatti virkelig enda mer eksepsjonell enn den forrige – og tro meg, jeg kunne aldri ha sett for meg å si det etter å ha sett Veyron første gang i 2005. For meg, på den tiden, representerte Veyron var selve toppen, men en del av Bugattis etos og DNA er å kontinuerlig heve listen gang på gang, og det er akkurat det merket har gjort etter Veyron med Chiron-familien. Å være med på en reise så sjelden og magisk er noe jeg ikke engang kunne drømme om.

Han lar seg fortsatt imponere over hvordan Bugattis hypersportsbiler balanserer kontrasterende egenskaper virker umulig å mikse. Her smelter superkrefter sammen med superluksus, og kjøring til butikken sammen med kjøring rundt en bane.

‒ Veyron – og nå Chiron – er mesterverk av ren skjønnhet, men den lettere siden er beriket med en dypere personlighet som stammer fra uforlignelig kraft og ytelse. Jeg liker å kalle Bugatti-biler «The Beauty and the Beast» for å uttrykke hvordan de perfekt balanserer slik ytelse med smidighet; kraft med komfort; og unike eksterne signaturlyder med luksuriøs interiørakustikk, sier testpiloten.

‒ Bugatti savoir-faire skal kunne tilby alle disse svært forskjellige fasettene – og mange flere – innenfor én enkelt bil, uansett om den kjører i 20 km/t eller blir presset til ekstreme hastigheter.

Det siste vet altså Pierre-Henri alt om. I juli 2010 ble navnet han synonymt med Bugatti da en Bugatti Veyron Super Sport satte ny verdensrekord med 431,072 km/t.

‒ Selv etter 18 utrolige år med merket kan jeg fortsatt ikke venne meg til – og faktisk er jeg sikker på at jeg aldri kommer til å gjøre det – den følelsen som bare en Bugatti-bil kan oppnå. Å skape evige minner, dele øyeblikk i livet med mennesker fra hele verden – kunder og merkeentusiaster – er en del av historien som gjør Bugatti virkelig uforlignelig med noe annet merke i verden, sier han.

‒ Jeg elsker ikke bare å dele utrolige kjøreegenskapene til en Bugatti med disse menneskene, men også den uforlignelige historien og håndverket bak merket.

‒ Uansett hvor en Bugatti-bil befinner seg – på en fjellovergang i Alpene, på bane i Midtøsten, på tur i en metropol som Tokyo eller å legge ut på et kalifornisk eventyr opp til Wine Country – vil den perfekt utføre oppgaven. Dette er den kompromissløse etosen som underbygger fortreffeligheten som merket er gjennomsyret av siden Ettore Bugatti grunnla det. Og, på en personlig note, dypt inne i hjertet mitt, er dette noe som virkelig appellerer til meg: Bugatti handler ikke bare om de mest elegante og kraftigste hypersportsbilene i verden, det er også et merke med en arv som er dyp og rik, innkapsler en utrolig arv som hver dag hedres av teamet i Molsheim.

I dag består den eksklusive Pilote Officiel-klubben av to personer, for i 2011 fikk han selskap av dagens testfører Andy Wallace som Bugattis andre Pilote Officiel.

‒ Jeg har hatt rundt 10.000 forskjellige kjøringer med nesten like mange forskjellige kunder som har ført til tusenvis av Bugatti-turer som vil forbli gravert for alltid. Når vi tar fatt på et nytt og spennende kapittel for merkevaren, vil vi lage nye minner som vil være uforlignelige med alt annet vi har sett i bilverdenen.

‒ Å være en del av den videre reisen betyr at jeg fortsetter å leve min egen drøm, avslutter Pierre-Henri. Mannen med kanskje verdens kuleste kontor. 

Les også:
 

Debatt