Ionity har åpnet sin første ladestasjon hvor man kan benytte vanlig kortbetaling. (Foto: Ionity)

Ionity åpnet sin første stasjon med kortbetaling, og plasseringen er kanskje overraskende

Lynlade-kjeden baner vei for kortbetaling gjennom en stasjon i Nord-Norge.


Det er flere utfordringer med elbiler kontra eksosbiler, og en av dem er ladingen. Det gjelder altså å kappe ladetiden mest mulig, og en av de som virkelig har vist vei på dette området er Ionity.

Selskapet ble grunnlagt i 2017 for nettopp å drive fram utviklingen av lynraske ladestasjoner, og dette er så viktig at gamle rivaler mer enn gjerne fant sammen. Bak Ionity står nemlig aktører som BMW-gruppen, Ford, Hyundai-gruppen, Mercedes og Volkswagen-gruppen gjennom Audi og Porsche.

Målet er å lage en europeisk motorvei med lynladere, og Norge er så viktig at en av de tre avdelingene de har ligger i Oslo.

Ionity baner nå vei for 350 kW raske ladere, og har selvsagt fått med seg at Norge nå leder an når det kommer til forenklingen av ladeøkten. Det betyr muligheten for kortbetaling gjennom vanlige bankkort, akkurat slik man er vant med fra bensinfyllingen.

– Kravet om kortbetaling har vært mye diskutert, både i mediene og blant elbilførere, sier Jan Haugen Ihle, regionsdirektør for Ionity i Nord- og Vest-Europa.

‒ Mange elbilbilister betaler digitalt, enten ved å bruke Ionity-appen eller lignende tilbud fra andre leverandører. Ved å legge til kortbetaling på våre ladestasjoner, tilbyr vi nå alle typer betalingsalternativer og imøtekommer dermed individuelle kundeønsker.

En annen utfordring med ladingen er at de plassene med litt mindre trafikk ofte blir nedprioritert, for ladeaktørene fokuserer logisk nok først på de plassene hvor det passerer flest elbiler.

Men når Ionity baner vei for kortbetaling skjer det faktisk i Nord-Norge, og mer bestemt et viktig kryss som mange har passert på veien til eller fra de aller nordligste stedene ‒ Nordkjosbotn i Balsfjord kommune i Troms.

Ionity-stasjonen ligger ved den legendariske Trekantkiosken som har vært et yndet stoppested siden 1980-tallet, og er kjent for sin softis.

Jan Haugen Ihle synes det er ekstra hyggelig at det er Nord-Norge som får første ladestasjon med kortbetaling ‒ særlig at den får plass ved det som Ionity selv karakteriserer som en turist- og pendlerattraksjon.

– Det er mange som har barndomsminner fra softis på Nordkjosbotn Kiosk, eller Trekantkiosken, som den heter nå, sier han.

‒ Vi har tidligere i sommer åpnet ladestasjoner ved turistattraksjoner som Trollveggen, Atlanterhavsvegen og Valdresporten, og selv om disse kanskje stiller i en annen klasse, så er dette helt klart en lokal attraksjon.

Da Ionity startet jobben med å sette opp en infrastruktur gjennom Europa fokuserte de på store motorveiene, men er nå i ferd med å bre seg utover hele Europa. Og det inkluderer altså de aller nordligste delene.

Haugen Ihle sier at det planlegges for ladestasjoner enda lengre nord i landet, uten å kunne gå inn på eksakt antall og lokasjoner.

– Nordkjosbotn er den nordligste stasjonen i Norge per dags dato, men planen er at du skal kunne kjøre fra nord i Norge og gjennom hele Europa bare ved å benytte vår ladeinfrastruktur, sier han.

‒ I snitt skal det ikke være mer enn 200 kilometer mellom hver ladestasjon. Men det å bygge ladestasjoner er en prosess som tar tid, så det er derfor vanskelig å anslå når utbyggingen er ferdig.

Lenge holdt de norsk-norske bileiere igjen når det kom til overgangen til elbiler, men nå kan regionsdirektøren ile til og bekrefte at dette ikke lenger er tilfelle.

– Foreløpig er det færre elbileiere i Nord-Norge enn lenger sør i landet. Nå lanseres det imidlertid stadig flere biler med lang rekkevidde, som derfor er bedre tilpasset både klima og avstandene nordover i landet, slår Jan Haugen Ihle fast.

Les også: 

Debatt

Les mer om:

Elbil Ionity