Det er flere utfordringer med elbiler kontra eksosbiler, og en av dem er ladingen. Det gjelder altså å kappe ladetiden mest mulig, og en av de som virkelig har vist vei på dette området er Ionity.
Selskapet ble grunnlagt i 2017 for nettopp å drive fram utviklingen av lynraske ladestasjoner, og dette er så viktig at gamle rivaler mer enn gjerne fant sammen. Bak Ionity står nemlig aktører som BMW-gruppen, Ford, Hyundai-gruppen, Mercedes og Volkswagen-gruppen gjennom Audi og Porsche. Målet er å lage en europeisk motorvei med lynladere, og Norge er så viktig at en av de tre avdelingene de har ligger i Oslo. Ionity baner nå vei for 350 kW raske ladere, og har selvsagt fått med seg at Norge nå leder an når det kommer til forenklingen av ladeøkten. Det betyr muligheten for kortbetaling gjennom vanlige bankkort, akkurat slik man er vant med fra bensinfyllingen. – Kravet om kortbetaling har vært mye diskutert, både i mediene og blant elbilførere, sier Jan Haugen Ihle, regionsdirektør for Ionity i Nord- og Vest-Europa. ‒ Mange elbilbilister betaler digitalt, enten ved å bruke Ionity-appen eller lignende tilbud fra andre leverandører. Ved å legge til kortbetaling på våre ladestasjoner, tilbyr vi nå alle typer betalingsalternativer og imøtekommer dermed individuelle kundeønsker. En annen utfordring med ladingen er at de plassene med litt mindre trafikk ofte blir nedprioritert, for ladeaktørene fokuserer logisk nok først på de plassene hvor det passerer flest elbiler. Men når Ionity baner vei for kortbetaling skjer det faktisk i Nord-Norge, og mer bestemt et viktig kryss som mange har passert på veien til eller fra de aller nordligste stedene ‒ Nordkjosbotn i Balsfjord kommune i Troms. Ionity-stasjonen ligger ved den legendariske Trekantkiosken som har vært et yndet stoppested siden 1980-tallet, og er kjent for sin softis.