Dette er ifølge Aston Martin verdens mest avanserte landeveissykkel. (Fotos: Aston Martin)

Aston Martin med «verdens mest avanserte» landeveissykkel

Selv navnet på denne er avansert ‒ J.Laverack Aston Martin .1R.


Det er overraskende mange bilmerker som også lager sykler, for som vi vet er ikke alltid bilistene og syklistene bestevenner ute på veiene.

Vi kan nevne merker som Porsche, Mercedes, BMW, Lamborghini og Lexus, og med inntoget av både elsykler og elbiler har også flere andre merker kastet seg på begge deler. Slik som Jeep, Peugeot, Volkswagen og Polestar.

Så bilmerkene er alt annet enn ukjente med å lage sykler, og da gjerne sammen med en partner. Slik som Aston Martin nå har gjort.

De har funnet veien til et annen britisk merke, J.Laverack, og sammen har de kommet opp med det de selv hevder er den mest avanserte og konstruerte sykkelen noen gang laget. Og ja, en med flere verdensnyheter.

Landeveissykkelen heter J.Laverack Aston Martin .1R, og ved å smelte sammen løsningene fra sykkelmerket og bilmerket har duoen brukt innovative design- og ingeniørprosesser. Resultatet er et visuelt boltløst design som selv en Aston Martin-bil hadde vært fornøyd med.

Aston Martin bruker store ord når de skal forklare hva .1R består av, og sier at dette er en «feilfri fusjon av parametrisk utformede, 3D-trykte titanører og skulpturerte karbonfiberrør».

Resultatet er en ramme som ikke bare skal gi en eksepsjonell blanding av respons og komfort, men som også setter nye standarder for eleganse og skjønnhet på to hjul. Ja, det er Astons egne ord.

Videre sier merket at de glatte sammenføyningene av knastene og rørene er nyskapende, og den «sildebeinede vevingen av karbonfiberen som vises er ulastelig, til tross for intrikatheten som er involvert i produksjonen».

‒ Å jobbe med teamet på Aston Martin har låst opp nye ideer og innovasjoner, og dette har skapt en sykkel mer avansert enn noe som er tilgjengelig på markedet, sier Oliver Laverack, medgründer av J.Laverack Bicycles.

‒ I samarbeid med Aston Martin har vi ikke bare tatt titansyklene våre til nye høyder, men har også låst opp ekte innovasjon innen sykkelindustrien, og skapt en sykkel med uovertruffen nivåer av håndverk og ytelsesteknikk.

Han sier at hver komponent er designet for å være en del av helheten og for å kombineres perfekt med de tilstøtende elementene, og på denne måten har de oppnådd en uovertruffen grad av integrasjon som har lagt grunnlaget for designet. Helt nederst kan du se bilder av de mange komponentene som er smeltet sammen som en helhet.

J.Laverack Aston Martin .1R har da også et design hvor ting som fester ved stammen eller setepinnen er usynlig, og det er også noen ny bremser med fire stempler som ikke har synlig kabel eller slange.

Sykkelen bør også være aerodynamisk, for her har Astons superdesignere hjulpet til. Ja, de som til vanlig designer superbiler.

‒ J.Laverack Aston Martin .1R er i hovedsak en hyperbil i titan på to hjul, sier Marek Reichman, Executive Vice President og Chief Creative Officer hos Aston Martin.

‒ Det enkle, smarte geniale er hvordan vi har smeltet sammen teknisk fremskritt gjennom hele sykkelen med en ren ytelsesdesign for å levere en visceralt spennende kjøreopplevelse. Resultatet er en særegen form, født gjennom tradisjon og teknologi og håndlaget ved bruk av kun de mest avanserte materialene, som passer til stamtavlene og den fremtidsrettede naturen til våre to ikoniske britiske selskaper.

Som Aston Martin åpner også J.Laverack for å spesialtilpasse syklene for kundene, og .1R kan også dette. Dog gjøres det over hos Aston Martins hovedkvarter i Gaydon.  

Og ja, siden dette er verdens mest avanserte landeveissykkel, er det selvsagt også mulig å benytte Astons nettkonfigurator når man skal sette sammen sin egen. Her er det mulig å endre på ting som setet, styret, fargen og mye annet. Og ja, det er også mulig å droppe lakken og dermed ha eksponert karbon.

Kundene kan også merke seg at hver del på sykkelen er nummeret, slik at det for alltid vil være mulig å knytte komponenten til et spesifikt eksemplar.

Så må vi ikke glemme at denne kommer med en koffert, enten i aluminium eller karbon, og ja, her er det enten Alcantara- eller lærdekkede håndtak.

Såpass må det være for en sykkel som er den mest avanserte i verden, ja, ifølge Aston Martin.

Her har du bilder av den ‒ en J.Laverack Aston Martin .1R:

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Sykkel Aston Martin