Tyskerne har for lengst vist fram den første utgaven av ID.7, for denne er nå bare uker unna å få norsk asfalt under dekkene for aller første gang. Det er dog en coupé, og denne ganske store bilen kan faktisk lokke med rekkevidder over 600 kilometer.
Men når Volkswagen lager en ny toppmodell må de selvsagt tenke lengre enn kun en utgave, så de har også på gang en som helt sikkert mange nordmenn setter pris på ‒ en stasjonsvogn.
Ikke at det er så veldig overraskende, for Volkswagen har omtalt ID.7 som en slags elektrisk arvtaker til Passaten. Volkswagen Norge er som kjent i gang med å fase ut salget alle ikke-elbilene.
Dermed kan ID.7 Tourer være en god løsning for de som jakter på et alternativ til den en gang så populære Passat stasjonsvogn.
‒ Stasjonsvognutgaven av ID.7 blir en fantastisk tilvekst til en allerede bred elbilportefølje, sier Rudi Sand, produktsjef for Volkswagen ID.7 i Harald A. Møller.
‒ Samtidig ser vi at den store innvendige plassen og det fantastiske designet til coupé-utgaven appellerer sterkt til norske barnefamilier og andre med ønske om en stor elbil med lang rekkevidde.
Også han peker på ID.7 som en arvtaker til Passat.
‒ ID.7 blir den nye toppmodellen vår, og samtidig en fullelektrisk erstatter for Passat som går ut av porteføljen vår når vi kun skal selge elektriske personbiler fra nyttår.
Før SUV-modellene gjorde sitt inntog var stasjonsvognene en stor favoritt blant nordmenn, som ofte har med seg mye utstyr og bagasje når de skal på langturer. Volkswagen har vært på denne ballen i over 60 år, og produsert biler med navn som Variant og Shooting Brake.
Nå får vi altså et blikk på hvordan Volkswagen skal utvikle stasjonsvognene i elbilæraen, og ID.7 Tourer er altså det første signalet på hva som kommer.
‒ Det er åpenbart at vi har tro på ID.7 Tourer for det norske markedet sier Sand.
‒ Men vi har grunn til å tro at det blir en forholdsvis jevn fordeling mellom denne utgaven og 4-dørs-coupéen. Det skyldes også at sistnevnte har så stor innvendig plass at den nærmest kan karakteriseres som en sportslig stasjonsvogn.
Selv om de to første bildene av Tourer-utgaven bærer en kamuflasjedrakt, er det fullt mulig å se de store linjene og et litt sportslig design. For luftmotstanden er viktig for rekkevidden, og ID.7 blir dermed en aerodynamisk bil hvor coupéutgaven har en Cd-verdi på lave 0,23.
Volkswagen ID.7 Tourer er faktisk ikke mye dårligere, for her er verdien opplyst til 0,24.
Stasjonsvognen byr ifølge Volkswagen også på et spandabelt bagasjerom med 545 liter, selv med fem passasjer i bilen (målt med last opp til kanten på baksetet). Men det er mulig å få langt mer enn dette.
Bikkes baksetet ned åpner den nærmere to meter lange lasteplassen for hele 1.714 liter, og bilen er selvsagt som de andre ID-bilene satt sammen på den elektriske MEB-plattformen med stor akselavstand.
Videre kan tyskerne opplyse at i likhet med coupé-utgaven skal også ID.7 Tourer produseres på Volkswagens anlegg i Emden, og dette er den andre MEB-modellen i tillegg til ID.4 som produseres på anlegget nordvest i Tyskland.
Volkswagen ID.7 Tourer er altså et lite stykke unna og skal komme til neste år, men det er ikke den som allerede er vist fram.
‒ Planen er at kundene våre kan se og oppleve den nye toppmodellen vår ID.7 hos sine forhandlere i løpet av november, og vi som har fått prøve den forventer at en allerede stor interesse skal bli enda større straks vi åpner for prøvekjøring om kort tid, sier Sand.
Utgaven Volkswagen ID.7 Pro er utstyrt med et batteri på 77 kWh netto som gir en WLTP-rekkevidde på 616 kilometer, og denne kan hurtiglades med 175 kW ‒ det skal gi 10-80 prosent lading på under en halvtime.
ID.7 blir nærmere fem meter lang, og er 17 centimeter lengre enn Passat og 30 centimeter lengre enn ID.4. Akselavstanden er på nærmere 3 meter.
Bilen er 1,53 meter høy 1,86 meter bred uten speil, og Volkswagen Norge kjører for tiden også en kampanje rundt det nye flaggskipet.
Les også: