I juli kunne Volvo Cars feire et rekordstort driftsresultat på 8,2 milliarder svenske kroner i 2. kvartal, og det mye takket være det elektriske salget som sto for 48 prosent av alle bilene.
I juli har dette steget til 49 prosent, mens salget av de helelektriske bilene utgjorde 25 prosent av alle bilene i forrige måned.
Totalt skuflet Volvo ut 57.447 biler i juli, noe som er opp 6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Og det altså mye takket de ladebare biler.
Salget av elektrifiserte biler som inkluderer ladehybrider og elbiler steg med solide 49 prosent sammenlignet med juli 2023, og etter sju måneder av 2024 har Volvo solgt 445.520 biler globalt. Det er opp 13 prosent sammenlignet med samme periode i 2023.
‒ Vi er glade for å kunne rapportere nok en måned med salgsvekst, som hovedsakelig er drevet av salget i Europa til tross for et generelt utfordrende markedsmiljø, sier Björn Annwall, Chief Commercial Officer og viseadministrerende direktør i Volvo Cars.
Det europeiske Volvo-salget endte på 28.390 biler i forrige måned, noe som er opp 40 prosent målt mot juli i fjor. Det elektrifiserte salget økte med 64 prosent her, og utgjorde 65 prosent av alle solgte biler i Europa i juli.
Men alt er ikke rosenrødt, for i to andre store markeder sliter de litt i motbakke.
Over i USA falt salget med 11 prosent med kun 9.597 biler. Lyspunktet her er dog plug-in-modellene som økte med 73 prosent.
I Kina endte de på nesten identisk salg med 9.775 biler, ned hele 31 prosent, og denne nedgangen inkluderte også elektrifiserte biler.
I juli var Volvo XC60 den mest solgte modellen med et salg på 15.577 biler, ned fra 18.259 i juli 2023, etterfulgt av XC40/EX40 med totalt salg på 13.818 biler, også ned noen hundre biler.
Her er den mest populære svensken i bilverden:
Den totale oppgangen kan Volvo takke den nye elbilen for, for totalt ble det registrert 9.2023 nye EX30 i juli. 323 av disse ble registrert i Norge, hvor EX30 etter sju måneder er årets nest mest populære nybil etter Tesla Model Y.
Volvo som merke er det 4. mest populære i Norge etter Tesla, Toyota og Volkswagen, og totalt er det registrert 6.016 nye Volvo-biler med norske skilt til og med juli her hjemme.
Les også: