Volvo C40 får mer rekkevidde

Volvo er nå ferdig med utviklingen av sin første rene elbilmodell, C40, og har tidligere antydet at den offisielle rekkevidden lander på 420 kilometer. Men den blir faktisk lengre enn det.


Produksjonen av Volvo C40 startet opp tidligere denne måneden, og Volvo Norge åpnet allerede for bestillinger i sommer. Kundeleveringene er forventet å starte i januar.

Volvo Norge har tidligere operert med en rekkevidde på 420 kilometer, men andre kilder har antydet en rekkevidde på rundt 440 kilometer for den nye elbilmodellen.

Nå er all tvil feid til siden, for de offisielle WLTP-tallene er nå klare.

De viser at C40 Recharge Twin har en WLTP-rekkevidde på 444 kilometer, men riktig så høyt er ikke tallet for den norske versjonen.

Denne er nemlig tilpasset nordiske forhold når det kommer til utstyrsnivå og spesifikasjoner, og disse «stjeler» tre kilometer. Dermed blir den oppgitte rekkevidden her i Norge på 441 kilometer.

Batteriet i C40 Recharge Twin er på 78kWh (nominelt) og kan AC-lades med 11 kW og DC-lades med 150 kW.

Så hva slags utstyr kommer den norske C40 med?

Jo, det er faktisk imponerende mye som er inkludert i startprisen på 554.900 kroner, for sjekk dette:

  • Varmepumpe
  • Adaptiv cruisekontroll
  • Pilot assist
  • Blindsonevarsler
  • Elektrisk førersete med minne
  • Tåkelys
  • Aktive piksel-LED hovedlys
  • Induktiv lader
  • Panoramatak
  • Elektrisk passasjersete
  • Oppvarmet ratt og seter foran og bak
  • 360-graders parkeringskamera
  • Premium lydanlegg fra Harman Kardon

Alt dette er altså standard, og det er helt klart verd tre kilometer med rekkevidde.

Svenskene har naturligvis også tatt høyde for hengerfeste for C40 Recharge Twin, og her er tillatt tilhengervekt på 1.800 kilo. 

Som modellnavnet sier er C40 Recharge Twin utstyrt med to motorer, en foran og en bak. Den er dermed AWD, og samlet yter bilen 408 hestekrefter med et dreiemoment på 660 Nm.

Det gjør den i stand til å klare 0-100 km/t på 4,9 sekunder, og som for Volvos nye biler er toppfarten begrenset til 180 km/t.

– C40 Recharge Twin leverer mange av de egenskapene norske kunder ønsker seg og har en spennende og moderne design. Det er en høyreist crossover med god rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring, infotainment fra Google og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Volvo C40 blir den aller første Volvo-modellen som utelukkende kommer som en elbil, og slår følge med XC40 Recharge inn i den helelektriske Volvo-familien.

C40 er for øvrig satt sammen på samme plattform som XC40, CMA, og er nesten identisk i lengde ‒ 4,431 meter for C40 mot 4,425 meter for XC40.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter