Svenske Nevs ser etter investorer

Nevs, arven etter Saab, er i trøbbel. Eller riktigere, eierne er det. Kinesiske Evergrande ser nå etter investorer for det svenske selskapet.


Det skal nesten ikke være mulig at et selskap sender hele verden inn i en regresjon, men det klarte nesten Evergrande. Den faren er over ‒ foreløpig.

Du drar muligens kjensel på navnet, for Evergrande skapte overskrifter over hele verden da kinesiske myndigheter bestemte seg for å slå ned på eiendomsutviklere som hadde dratt på seg altfor mye gjeld.

Evergrande ble det faktiske eksemplet på hvor galt det hadde gått i denne sektoren, og både investorer, aksjemeklere og analytikere over hele verden holdt ‒ og holder fortsatt ‒ pusten.

Går Evergrande over ende kan det nemlig få store følger, både for eiendomsutviklere i Kina, økonomien i Kina og deretter kan bølgene nå andre store markeder og skape en global økonomisk nedgang.

Så hva har disse med Nevs, dette selskapet som kjøpte opp konkursboet til Saabs bilproduksjon, å gjøre? Vel, alt.

Evergrande gjorde som mange andre store som det har gått galt med, nemlig at de ville vokse inn i himmelen. Det kinesiske konsernet nøyde seg ikke bare med eiendommer, og en sektor de gikk hardt inn i var biler. De ville bli en av de største produsentene av elbiler, og det er som kjent en svindyr ambisjon.

De kjøpte seg både opp i en rekke produsenter, og deriblant Nevs. Her sikret de først seg litt overhalvparten av aksjene, deretter mer enn to tredjedeler og til slutt kjøpte de opp alle aksjene i fjor sommer.

Nevs som eier den tidligere Saab-fabrikken i Trollhättan har også store ambisjoner, for de vil like godt revolusjonere mobiliteten i byene.

Det skal de gjøre ved å utvikle selvkjørende minibusser, og rett etter at Evergrande hadde sikret seg full styring kunne Nevs presentere sin første modell for nettopp det ‒ Pons.

Problemet i dag, som Nevs ser det, er at det er altfor mange biler rundt om i verden som ikke blir brukt. Ifølge svenskene hele 1,3 milliard, og disse blir kun brukt 5 prosent av tiden.

Så Nevs vil utvikle batterielektriske kjøretøy som kjører av seg selv rundt i byene, og som dermed kan fjerne behovet for å eie biler for mange. Det skal altså biler som er kjent som robot-taxier sørge for.

Nevs har også andre ambisjoner, samt at de skal produsere biler for Sono Motors ‒ de som har denne unike solcellebilen Sion. Denne skal inn i produksjon i 2023.

Problemet er altså at eierne er i alvorlig trøbbel, og Nevs-sjef Stefan Tilk har ifølge internasjonal medier bekreftet at de er i samtaler med flere investorer.

Hvor mye Nevs er verd er uklart, men nyhetsbyrået Reuters siterer en kilde som er kjent med saken som hevder verdien kan være helt opp mot 1 milliard dollar.

Og siden Norge takket nei til 40 prosent av aksjene i Volvo på 1970-tallet, er kanskje dette noe for oljefondet? Eller kanskje ikke.

Hadde Norge takket ja til tilbudet, ville svenskene fått en andel av oljeinntektene. Og det er vel liten tvil om hva som har vært mest lønnsomt ‒ oljen har trumfet Volvo.

Et eventuelt salg av Nevs hjelper selvsagt Evergrande, men faktisk ikke så veldig mye. De jobber nemlig nå med å finne løsninger slik at de kan håndtere en gjeld som visstnok skal være på vanvittige 300 milliarder dollar.

Så ja, de trenger nesten et oljefond, de også.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter